• Tillde

Vi som ska gifta oss utomhus! Har samlas vi med tips och idéer!!

Även om jag tror att alla, liksom jag själv, har beställt fint väder på sina bröllopsdagar så är det ju ändå lite riskabelt att ha vigseln utomhus. Det är lite jobbigt att inte ha kontroll över hur vädret ska bli just den dagen.
    Därför tänkte jag att vi i denna tråden kan ge varandra tips om reservplaner så att man garderar sig så gott man kan. Tänkte att vi även kunde passa på och tipsa varandra om hur man dekorerar utomhus mm,mm. Allt för att våra utomhusvigslar ska bli så fantastiska som möjligt oavsett väder och vind alltså...

Så kom igen nu tjejer och killar, vad är era bästa tips för utomhusvigslar?? Ni som gift er ute, kom igen och mata på!!!

• Svar på tråden Vi som ska gifta oss utomhus! Har samlas vi med tips och idéer!!
  • lillabruden

oj, hur har jag missat denna tråden? har nu 13sidor att läsa

(gifter mig 25juli i Alnarps Parken, bilder i galleriet)

• lillabruden

Ojojoj nu har jag läst hela tråden,....o det e inte lätt när man jobbar natt o solen håller på o gå upp

Såhär ser det ut för oss (i mitt huvud iallafall..)

Borgerlig vigsel utomhus bakom slottet i Alnarps Parken. Röd matta i mitten som går som ett T, ska nog kapa den så jag får 2delar... på var sin sida om gången ska det finnas bänkar/stolar (helst bänkar då fler kan sitta)
    Vid Tet står VF och m2b med sina marshalkar och väntar på mig.

Jag och tärnorna+fotografen kommer i vit limousine och när best man och supertärnan (tärnan med mest ansvar) har kollat av varandra och gett klartecken så startas en cdspelare med vacker piano version av Have I told You Lately (Van Morrison) sen stiger jag ut ur limousinen som kommer stå liksom en bit bort åt sidan. Jag går till min älskade och tärnorna följer bakom och ställer sig på min sida om "altaret".

Vigseln börjar när musiken skruvas ner och stängs av...bla bla PUSS på munnen och sedan startas musiken igen! Alla får resa sig och det blir 'kramkalas' varpå det redan dukats fram ett bord med champagne och frukter en liten bit avsides från vigselplatsen. Gästerna minglar medans jag och mannen ( ) går och fotograferas i parken.

Det blir även fotografering med gäster, marshalkar och tärnor innan vi går in i restaurangen.

Till vigseln har vi inget annat än mattan, men dem dära 'hållarna' verkar ju jättebra! en på var sida och murgröna som ramar in....mmm...ska fundera!
    Champagne bordet ska inte dekoreras, uppläggningsfat i guld,lånat av svärmor, med jordgubbar och melon på. Urvackra nät från Dimoda, rosa med jordgubbar på, för att hålla bort mini-ätare! och champagne glas får vi låna av restaurangen, Alnarps Restaurangen. (älskar dem för dem är så snälla o tålmodiga med mig!)

OM det skulle regna, har jag köpt ett pavaljongtält på Jula för 399:-, 3x9m. Utlånes i Malmö området om det önskas
    Jag ska be den som fixar bänkar sätta upp tältet om det blir så illa, men självklart blir det solsken
    Och bänkarna är ju inte ens säkert att jag får tag på ännu...

Oj vad mycket jag har skrivit....men jag hade ju mycket att säga nu ju
    kram

• Bridemma

Låter smart att köpa ett partytält, lät ju inte så dyrt heller...Men skulle nog behövas fler än 1 till 50 gäster?

• ninni84r

hej. vi ska också vigas utomhus, fast i januari. hade också tänkt oss partytält, men stranden nere vi sjön där vi ska vara på är inte så stor så mer är ett sånt litet får nog inte plats, men jag tänkte kanske ist fixa fram genomskinliga paraply som vi kan dela ut vid behov. de har på jobbet som de lånar ut till personalen om det regnar när vi ska gå hem :) de får jag säkert låna!

• Miss Sofie

Hej vi ska oxå gifta oss utomhus, ska välja ut plats imorrn :)
    Men jag undrar, måste man ha ett "altare"? Vad är det för? Vi ska bara ha en vigselförrättare, alltså ingen präst, men man kanske måste ha altare ändå?

• roslagsbruden

Tack för alla bra tips på den här tråden!!! Jag ska gifta mig utomhus den 8e augusti, någon mer som gifter sig samma dag så vi kan dansa soldans tillsammans innan? Ska vara på gräs och har tagit till mig från den här tråden att en matta vore bra, ska dock inte köra med en röd utan ska gå upp på mormors vind och leta fram gamla trasmattor.

Tält började jag också febrilt leta efter efter att ha läst alla inlägg, har 90 gäster så insåg att det skulle bli rätt bökigt och dyrt att hitta en bra utomhuslösning så blev hur glad som helst när vi "hitta" en tom lada i närheten som vi får låna vid regn!!! Då behöver vi inte oroa oss för musikanläggningen heller. Mycket nöjd! Nu är det bara fina paraplyer till fotograferingen och något tält eller altansegel för champagnedrickandet som är kvar att fixa för eventuellt regn...

• Sundance

Vad kul att vi börjar bli några stycken här!

Lillabruden: Vi har inte helt olika upplägg du och jag

Vi gifter oss på en slottsbacke med röd matta som kommer börja precis på andra sidan av en vallgrav och gå över bron, in mellan gästerna som sitter på vita bänkar och där framme sprider den ut sig i en fyrkant och det blir nog också en lite scenvariant, så vi kommer upp lite. Det blir segelduk över vigselplatsen och parasoller ute bland gästerna. Längst med gången dekorerar jag med amplar där jag hänger blomsterbollar i fladdrande sidenband med röda rosor (om budgeten tillåter) annars kör vi nejlikor. Precis innan det ska börja kommer min m2b och hans 3 vuxna marskalker och hans 4-årige marskalk gåendes från slottet. De kommer vara så sjukt stiliga. Sedan kommer jag och mina tärnor i limousin och de 4 tärnorna kliver ur en efter en till början av Forest Gump Suite. När själva pingpong-delen börjar (som jag kallar det. Vi hoppar först över ett stycke) så öppnar pappa dörren till mig och pussar mig på kinden och så går jag fram.

Utgången blir till The Gladiator eller Idas sommarvisa (lite skillnad på de två) och därefter champagne och kramkalas. Har en sjukt snygg idé för välkomstdrinken.

• lillabruden

nämen Sundance, du måste ju dela med dig av dina sjukt snygga idéer!!!

Jag kom på att jag faktiskt sett metervara på gräsimitations matta, som min röda fast i grönt o mycket billigare! Vart vet jag inte dock....ser jag det igen så säger jag!!

Party tälten jag hittade var helt klart billigast på Jula på deras rea inför sommaren. Att hyra lönar sig nog inte tyvärr...konstigt men sant!
    Jag köpte 3x9m till 50gäster, och dem som inte får plats har förhoppningsvis paraply.....

Ninni, genomskinliga paraply låter jättebra!!

Jag ska fota lite fler bilder och lägga ut..får se om jag orkar idag...ska jobba inatt

Idag väcktes jag av ett samtal...min bröllopstårta hade kommit!!! 30dagar för tidigt!! men det var bageriets fel...

• sarahkka76

Är det ngn som har bland gästerna äldre människor. Vi har min sambos 81-åriga morföräldrar och jag tänker lite på hur man kan göra om det skulle bli för varmt för dem att sitta i stark sol. Är det ngn som tänkt på sånt?
    Om det är regn så kommer vi att ha vigseln inomhus så det är iaf bestämt. Känns onödigt att lägga pengar på ett stort partytält för bara vigsel när vi ändå ska in och käka sen.

• lillabruden

ett paraply eller parasoll, och ge dem en 'fläktfjäder' (sån spansk version man viftar luft i ansiktet )
    se till att dem får tillgång till vatten också!!!

sarahkka76 skrev 2009-06-25 15:34:44 följande:
    Är det ngn som har bland gästerna äldre människor. Vi har min sambos 81-åriga morföräldrar och jag tänker lite på hur man kan göra om det skulle bli för varmt för dem att sitta i stark sol. Är det ngn som tänkt på sånt? Om det är regn så kommer vi att ha vigseln inomhus så det är iaf bestämt. Känns onödigt att lägga pengar på ett stort partytält för bara vigsel när vi ändå ska in och käka sen.
Svar på tråden Vi som ska gifta oss utomhus! Har samlas vi med tips och idéer!!