• passionsblomman

Tantvarning 4

Dags att möbla ett nytt tantrum, såhär i vårtid.
    Behöver du kolla i första tråden om du är en tant eller inte?
    Ja, gör det då:www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

: - D
    : - )
    : - (
    : - o
    : - ?
    : - [

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:19
    När tanter ska länka blir det visst inte alltid rätt, här är tråd 1:

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m2993657.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:20
    Och så tråd 2:

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:20
    Och så tråd 3 :

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3207221.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 08:22
    Ooooh, jag glömde -Att vara tant är en attityd och en inställning, och den här tanten är en underbar inspirationskälla:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-20 20:39
    : - p
    PUSS!!!

• Svar på tråden Tantvarning 4
  • MulleNuh

Ja men det är varmt ute! Jätteskönt!!!

TinkerBelle skrev 2009-06-21 10:57:49 följande:
    God förmiddag tanter,Norr om Stockholm gör solen tappra försök att titta fram mellan molnen.Han hade tänkt ta Ryanair, men så kom han på att han måste ju ta sig från Västerås till Väsby och då kröp det fram vad som var på gång för han tyckte att kanske någon kunde komma och hämta honom på förmiddagen från flygplatsen samma dag som bröllopet....Jaja kommer han så finns det inte plats - tuff luck!Idag ska jag nog försöka hinna med att göra festprogramen samtidigt som jag tvättar.*kram till alla*Im yours skrev 2009-06-21 07:14:27 följande:
  • passionsblomman

Men i allsindar Tinker, vad ÄR det för stil med den där släkten!
    Och hur har det ens kunnat börja bli så? Det måste ju vid något tillfälle börjat och din man verkar ju själv ha fått dem att tro att det här funkar?

FY vad vansinnig jag skulle vara! Jag förtår dig till fullo och sedan lite till!

• passionsblomman
    Villemoa skrev 2009-06-20 20:51:41 följande:
    Tackar, tackar dfk! Fler än jag som anmäler reklam här på BT, då är jag en äkta tant också Men guu så kul att få sin svensexa i England! När gifter ni er? Blomman; vad är det för smaskig tårta du pratar om? Tårta är alltid gott, säger jag som precis smällt i mig hallonkaka med jordgubbar, hallon, blåbär och grädde till
    Jag ÄLSKAR den här:

Kalastårta med maräng

75g smör
    1dl socker
    4 äggulor
    1 1/2dl vetemjöl
    1 172 tsk bakpulver
    2-3 msk mjölk

Maräng:
    4 äggvitor
    2 dl socker

Tårtan består av ett lager sockerkakssmet och ett lager maräng som gräddas samtidigt i en långpanna.
    Antingen gör du två bottnar och får en stor tårta (ca 24 bitar) eller en, som delas på mitten och läggs ihop till en mindre tårta (ca 12 bitar.)

Sätt på ugnen på 200grader.
    Täck långpannan med bakplåtspapper.

Rör smör och socker, gärna med elvisp. Tillsätt äggulorna en i taget och rör till en porös smet. Tillsätt mjölet blandat m bakpulvret och sist mjölken.

Vispa vitorna till hårt skum (viktigt att alla redskap är helt rena och FETTFRIA annars blir det ingen maräng!)
    Tillsätt sockter lite i taget, och fortsätt vispa ett par minuter.

Bred ut sockerkakssmeten i långpannan och sedan marängen ovanpå.
    Strö ev över flagad mandel

Grädda i nedre delen av ugnen i 25 min.
    Låt svalna och lossa försiktigt från pappret m tex stekspade. Låt sedan kallna utan att flytta den.

I orginalreceptet är fyllningen mellan bottnarna bara grädde, men jag blandar den alltid med bär.

Min favorit är hallon, och jag brukar blanda dem med grädden medan de är frusna, så blir det inte lika "sulligt"
    Till den stora varianten behövs 5-6 dl grädde och en påse hallon.
    Ovanpå brukar jag stänka ut smält blockhocklad istället för mandel.

Det är en underbar tårta man alltid får beröm för, lätt att göra till många och enkel att förbereda och transportera.
  • passionsblomman

Förresten så anmäler jag med nit och självklarhet reklaminlägg. Det skulle sabba hela stället om det fick breda ut sig. Punkt slut.

• TinkerBelle

Helt rätt blomman!
    Inlärt beteende....
    Av någon konstig anledning så har han och hans syster fostrats till att ta sk*t.

Dem har JÄTTE problem i den släkten (mammans sida) med att kommunicera. Dem pratar förbi varandra, bakom ryggen på varandra, om varandra men aldrig till varandra.
    Man säger inte hela sanningen och aldrig vad man egentligen menar. Så det är kanske inte så konstigt att det blir som det blir. Dessutom är släkten på hans mammas sida så vana vid att bara köra över folk och att ingen säger ifrån att dem nog inte ens tänker på hur respektlöst det är.
    Finns en moster som dem andra inte kommer över ens med. Jag älskar henne!!!
    Förmodligen för att hon kör med raka puckar och inte hymlar med saker.

Ni förstår att dem fått lite "hicka" nu när P har skaffat sig en kvinna som säger NEJ!

Vi har inga såna problem med hans pappas släkt.

passionsblomman skrev 2009-06-21 11:28:13 följande:
    Men i allsindar Tinker, vad ÄR det för stil med den där släkten! Och hur har det ens kunnat börja bli så? Det måste ju vid något tillfälle börjat och din man verkar ju själv ha fått dem att tro att det här funkar?FY vad vansinnig jag skulle vara! Jag förtår dig till fullo och sedan lite till!
  • MulleNuh

Usch va jobbigt... Jag har ju några såna i min släkt också.. Man blir rätt less.... Bra att du iaf är en sån som säger ifrån!!

• TinkerBelle

Jag vet!

Smyger ut i mellan åt på altanen och "stjäl" några minuter i solen innan jag fortsätter med tvätten....

MulleNuh skrev 2009-06-21 11:25:38 följande:
    Ja men det är varmt ute! Jätteskönt!!!
  • dfk

tinker- bra att du är en kvinna som kan stampa ner foten och säga nej! Det behöver man göra för att inte bli överkörd.

Jag satt ute i solen och smuttade på jordgubbssaft och hade fotbad i en gammal zinkbalja.Så skönt, när man kan pendla mellan att gå in och ut utan att behöva ta på sig ett lager med ytterkläder.
    passion, den där tårtan verkar inte gå av för hackor. Vill pröva att baka. Det är gott med både sött och lite syrligt tillsammans.

Nu kan man äntligen hänga ut tvätten på den nyköpta torkvindan, har nästan längtat lite efter att tvätten ska lukta sådär gott ni vet. Här går tvättmaskinen nästan jämt, förstår inte. Tjejerna byter kläder och slänger dom på golvet, så blir dom sådär härligt katthåriga, då vi har långhårskatter. Maken droppar handdukar och annat mellan badrum och sovrum. Men vet ni, jag vägrar springa där och plocka hans snuskiga svettiga tubsockar och andra diverse kläder, vet ni vad jag gör??? Jag samlar effektivt ihop dom med att en att fösa dom med foten till en stoooor hög som får växa vid hans hörn på sovrumsgolvet. Till slut blir han galen själv över den där högen och när bristen på underkläder blir för stor så i ren frustration kastar han in en maskin tvätt. Hihi!!! Men det kliar i fingrarna för jag hatar när det ligger kläder på golvet, jag mår nästan dåligt att bara se den där eländeshögen. Det är därför jag placerar den lite osynligt vid hans hörna, så slipper jag se den,så snubbigt!
    Men jag ska inte hänga ut bara honom, själv är jag fantastiskt duktig på att samla på papper, tidningar,reklam, räkningar,scrapbookmaterial,kvitton etc i prydliga högar. Jag har en bra finess nu att stapla dessa högar i olika ordningar som bara jag känner till. Blir galen om någon har varit och rotat i MIN pappershög.
    Har era semestrar startat nu? Jag jobbar ca 3 veckor till sen så.

• TinkerBelle

Hmm tvätt och smutsiga kläder...
    Jag springer som en galning och plockar. Fixar inte att låta det ligga.
    Barnen är okej dem lägger i tvätt korgen, men blivande maken bara släpper grejerna där han råkar vara.
    Härom dagen kved han över att han aldrig kunde hitta ett par stumpor utan att allt var udda.
    Han kunde inte förstå varför för han satte ALLTID ihop strumpr som hör ihop innan han slänger dem i tvättkorgen....ehh nä det gör du INTE!!!

Svar på tråden Tantvarning 4