• passionsblomman

Tantvarning 4

Dags att möbla ett nytt tantrum, såhär i vårtid.
    Behöver du kolla i första tråden om du är en tant eller inte?
    Ja, gör det då:www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

: - D
    : - )
    : - (
    : - o
    : - ?
    : - [

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:19
    När tanter ska länka blir det visst inte alltid rätt, här är tråd 1:

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m2993657.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:20
    Och så tråd 2:

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 00:20
    Och så tråd 3 :

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3207221.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 08:22
    Ooooh, jag glömde -Att vara tant är en attityd och en inställning, och den här tanten är en underbar inspirationskälla:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-20 20:39
    : - p
    PUSS!!!

• Svar på tråden Tantvarning 4
  • Cantaton

Å andra sidan kan man ju som individ i församlingen avstå att ta emot nattvarden, det är ju inget måste bara för att det erbjuds.

didis skrev 2009-06-10 10:00:48 följande:
    TinkerBelle: Om ni är starkt religiösa själva är det väl ok med nattvard o hela köret, det tycker nog även makens far även om han inte uppskattar det.Pappan varken kan eller vill missa sin sons vigsel och jag kan tycka att det inte är riktigt sjysst att hålla mässa o nattvard om det inte är oerhört viktigt för er. Med all respekt, om det äe så viktigt för er, kan ni inte ta nattvarden dagen innan eller efter istället? Om både ni och majoriteten av era gäster brukar gå på mässa o ta nattvard faller mitt resonemang och det är helt ok annars tycker jag ni visar era gäster mest respekt om ni avstår.
  • Soldemor
    TinkerBelle skrev 2009-06-10 09:41:52 följande:
    Oändlig nåd ska det va! Mera känd som Amazing Grace.Träffade vår präst igår det gick så bra.Vi diskuterade olika upplägg eftersom m2b är engelsman och framför allt vilket språk när.På prästens förslag funderar vi nu på att i samband med vigseln låta prästen hålla mässa (säger man så?). Min blivande blev eld och lågor och började svamla en massa saker?. För oss handlar vår kyrkliga vigsel mycket om att bekräfta och befästa vår gemensamma kärlek till varandra, familjen och livet.Min blivandes närmsta familj är inte troende, helt okej, men hans far är snabb att döma och förlöjliga allt som har med kyrkan att göra. Ni förstår nog att han kommer trilla av pin om det nu blir så att vi inkluderar nattvarden i ceremonin.
    Det är väldigt fint med nattvard i en vigsel, synd att inte fler brudpar vill ha det! Klart ni skall ha det! (är jag partisk, typ?)
  • didis

Självklart. Man kan avstå från att läsa med i fader vår också (även om jag fick skäll av läraren på lågstadiet för att jag itne ville ).

Frågan var om det är respektfullt att köra högmässa när halva släkten inte är religiös. Om brudparet själva + stora delar av församlingen är djupt religiösa tycker jag det är ok, annars kan man ta det en annan gång.

Jämför gärna med om makens släkt hade tillhört en annan religion, varför pådyvla dem mer kristen ceremoni än nödvändigt just då?

Cantaton skrev 2009-06-10 10:28:57 följande:
    Å andra sidan kan man ju som individ i församlingen avstå att ta emot nattvarden, det är ju inget måste bara för att det erbjuds.
  • Soldemor

Man kanske skall fundera över, vem vigselceremonin är till för; är det för brudparet som inför Gud vill manifestera sin vilja att dela kärlekens gåva och få detta välsignat, eller är det för gästerna? Visst, alla har inte samma tro eller samma sätt att tro på, men som gäst kan man ju som det redan sagts, göra som man vill. Tycker som präst att det är brudparet som skall avgöra detta, inte vad inbjudna gäster kan tycka och tänka. Då är risken att man till slut inte vågar göra något alls, för risken att stöta sig med någon. Det kan ju vara så, att någon inte gillar solostyckena exempelvis! Det kan bli hur märkligt som helst!

• didis

Nja, jag håller inte med till 100%, om bröllopet bara var för brudparet kunde de ju gifta sig ensamma, utan släkten. Nu är släkten inbjuden att närvara.

Om någon vän ville gifta sig enligt asa-tron (jag har faktiskt asatroende vänner - arkeologer är märkliga varelser!) skulle jag gå på bröllopet. Om halva gästlistan var djupt religiösa enligt kristen tro skulle jag dock tycka det var respektlöst att tex blota eller ha allsång med sånger som hyllar Oden, de hade gott kunnat tona ner den delen av hänsyn till sina gäster tycker jag.

För egen del spelar det ingen roll vilka gudar det är hyllningssånger till, Oden eller Jesus kvittar mig lika förståss. Dock hade det varit roligare, just för att det är annorlunda, att vara med på ett asa-bröllop. Blot hade jag dock kunnat avstå (men jag tror de använder blod från slakterier, inte från levande djur).

• Soldemor

Gästerna är väl där för att dela brudparets lycka? Och man vet ju vem det är som bjuder och vad de (antagligen) står för. Nej, vidhåller det jag skrev nyss!

• Cantaton
    Soldemor skrev 2009-06-10 11:15:00 följande:
    Gästerna är väl där för att dela brudparets lycka? Och man vet ju vem det är som bjuder och vad de (antagligen) står för. Nej, vidhåller det jag skrev nyss!
  • didis

Ok, jag tycker man skall respektera sina gäster. Både vid vigsel o festen efteråt.

Jag bjuder inte in till något som jag vet att mina gäster "trillar av pinn" för, det må gälla religiösa ceremonier eller fira vigseln i ett terrarium.

Soldemor skrev 2009-06-10 11:15:00 följande:
  • Troll1

Nja, jag skulle nog inte inkludera nattvarden i bröllops ceremonin. Intressant iofs, men personligen skulle jag inte det.
    Vi var på en konfirmation nyss som höll på i 2 (!) timmar. Det var den drygaste ceremoni jag upplevt och inte alls roligt. Jag (som tom är prästdotter ) fick spader och smög ut efter en dryga timme. Barnen höll på att krypa ur sina skinn. Konfirmanderna sjöng en massa sånger själva och ni kan ju tänka er HUR många av dem som verkligen sjöng. Hade varit bättre om alla blivit delaktiga i församlingen. Annars minns jag flera konfirmationer som glada, lättsamma ceremonier.
    När jag konfirmerades så var det nattvard dagen efter, på söndagen.

Didis: "Jag bjuder inte in till något som jag vet att mina gäster "trillar av pinn" för, det må gälla religiösa ceremonier eller fira vigseln i ett terrarium."
    !!

Svar på tråden Tantvarning 4