Soldemor; din historia låter mycket bekant för mig...
Känner mig inte bitter, men nu funderar jag: vad är egentligen bitterhet? Känner ibland att mitt XX berövade mig de där härliga åren när man tar studenten. Men det är inte så att jag tänker på det ofta. Jag har konstaterat det, accepterat att jag inget kan göra åt det nu, och gått vidare.
Är varken bitter eller långsint av naturen men vad kallas detta?: I vår släkt (stor släkt, 15 kusiner) har alla kusiner haft stora bröllop (så även jag, det första alltså) med alla kusiner inbjudna. Vi umgås varje sommar så vi har haft ganska bra kontakt genom åren.
Förra sommaren gifte sig så en av de "sista" kusinerna. Alla pratade om detta och gladde sig, jag väntade ivrigt på inbjudan, men den kom aldrig.
Mina föräldrar och min bror hade heller inte fått någon (men min brorsa avskyr stora tillställningar, har aldrig umgåtts med kusinerna nämnvärt och ej heller varit på nåt av bröllopet, förutom mitt då, så det var förståeligt), så min far frågade en av sina systrar om DE hade fått inbjudan. Nästa dag hade min kusin lagt en inbjudan till mina föräldrar i deras brevlåda. Tre dagar innan bröllopet. De bor närmsta grannar.
Själv fick jag aldrig någon inbjudan och tänkte att, ja, ja de har väl begränsat det till de allra närmaste. Men eftersom flera av mina andra kusiner var inbjudna så tänkte jag att okej, de har begränsat det till de kusiner som de UMGÅS MER med, som de har som stuggrannar och tillbringar hela somrarna med. Men sen fick jag höra att även en kusin som de aldrig brukar umgås med var inbjuden med hela sin familj. Alltså ALLA kusinerna var bjudna med sina familjer, utom jag.
Då börjar man ju fundera... Till saken hör att jag är den enda av kusinerna som känner hans fru eftersom vi gick skola tillsammans. Tankarna började snurra, försökte rannsaka mig själv; Har jag gjort nåt fel, varit otrevlig nångång eller nåt? Kunde inte komma på något, men kanske har det att göra med att denna kusin varit stött och sur på min far och min bror om nåt de tjafsade om för ett par år sedan. Men vad har JAG med det att göra???
Nåja, det är bara att acceptera o gå vidare. Jag har inte tänkt vara sur eller gramsen gentemot dem, utan jag skickade ett vykort från vår semesterresa, strax efter bröllopet och gratulerade och önskade dem all lycka.
Men IBLAND så känner jag ett stygn i hjärtat när jag kommer ihåg att ALLA kusiner utom jag blev bjudna.
Låter kanske löjligt, men betyder det att jag är bitter, sur, långsint eller bara människa? Är bara själv så förvånad att jag fortfarande känner så här. Inte likt mig.