Jag är långt ifrån gift, då jag inte ens är förlovad ännu. Jag är superpepp på att gifta mig, men min sambo är inte riktigt där än, så jag sätter mig snällt ner och väntar. Det betyder dock inte att jag inte planerar för fulla muggar i huvudet utan att han vet någonting om det än.
Så därför har jag också lite tips, baserade på sådant jag tänkt på och sådant jag sett när jag varit på andras bröllop:
* Hur vill ni ha det? Hur svårt det än är, så försök strunta i vad andra tycker, tänker och säger. Det är ER dag och därför är huvudsaken att NI är nöjda och känner att ni får det som NI vill ha det. Kan inte eventuella gäster gilla läget angående detta även efter det att ni förklarat att det är såhär ni vill ha det, kanske ni ska fundera på om ni verkligen vill bjuda dessa människor?
* Planera i GOD tid. Fundera över var ni vill gifta er och boka en lokal minst ett år i förväg för att vara helt säkra på att ni får gifta er i den lokal eller på den plats där ni vill gifta er och också på det datum då ni vill gifta er! Starta därefter planeringen med resten.
* Har ni svårt med att få ekonomin att gå ihop? Det finns billiga och bra lösningar. Gör inbjudningskort, vigselprogram, festprogram och tackkort själva. Det sparar en del på kassan, även om det tar mer TID i anspråk istället. Det behöver inte vara något superavancerat för att vara fint. Gillar ni inte att pyssla med sådant? Delegera uppgiften till en pysselglad vän eller släkting. Köp klänningen från Kina. Min vän som gifter sig i höst fick en skräddarsydd klänning efter hennes egna önskemål för 2500kr inkl allt och den sitter som en smäck. Motsvarande klänning i Sverige hade kostat minst 8000kr. Vad vill ni ha för ringar? Kan ni tänka er att byta ut vitguldet ni helst ville ha mot silver eller titan så sparar ni en hel del slantar där också. Känner ni någon som är duktig på att göra blomsterarrangemang? Fråga personen om hjälp och erbjud en symbolisk summa som tack för hjälpen och den tid hon/han lägger ner. Det blir betydligt billigare än att anlita en professionell florist. Samma gäller fotograf.
* Är ni nervösa över att få en massa frågor på bröllopsdagen som ni kanske inte kommer ha tid att besvara? Har ni en toastmaster, så låt denne ta hand om allt sådant i samverkan med andra vänner, bekanta och släktingar. Denna information kan finnas som en bifogad lapp redan i inbjudan, så undviker man frågor om detta senare.
* Gör en gemensam lista på gäster och en gemensam budget så att ni är överens om storleken på såväl bröllopet (gästantal) samt budget (lokal, tårta, mat, dryck etc). Att planera ett bröllop ska (enligt mig) inte handla om att driva igenom sin egen vilja och "vinna över" sin partner på sin egen sida, utan om att tillsammans få det som man vill ha det!
* För inköp av varor och tjänster: hör er för inom bekantskapskretsen först och se vad ni kan få hjälp med där eller få låna, titta sedan på nätet för billigare alternativ och kolla upp forum för de butiker ni fastnar för så att ni vet att nätbutiken är legitim och levererar vad de lovar etc.
Nu har jag säkert upprepat både mig själv som andra, men kanske sa jag något som kunde hjälpa någon ändå. Jag hoppas det!! Längtar till den dagen då det är min tur, när den nu kommer... -suckar och känner sig som Askungen när hon sitter i fönstret och ännu inte vet att hon kommer få gå på sin bal-