• workoutgirl

Stora träningstråden!

Det finnsmassor av bantings/diettrådar men jag tänkte starta en tråd för oss som vill bli bröllopssnygga (eller bara komma i form) med hjälp av träning.

I den här tråden kan vi diskutera träningsupplägg,mål och resultat och utbyta tips och erfarenheter.

en jättebra träningsdagbok på nätet hittar ni här
    www.funbeat.se/

• Svar på tråden Stora träningstråden!
  • TinkerBelle

Sluta stira dig blind på vågen!
    Låter som du bygger muskler just nu och dem väger mer än fett.
    Att du känner att du blir starkare och att kroppen förändras är mycket viktigare än att siffran på vågen går ner.

Beroende på hur du äter idag och om du redan innan har förändrat din kost så kan du självklart uppnå ytterligare resultat.

Grundreglerna är ganska enkla:

- Ät tre huvudmål om dagen med två till tre mellanmål.
    - Låt det inte gå mer än 4 timmar mellan varje måltid.
    - Skär ner på synligt och osynligt socker.
    - Glöm inte bort att äta fibrer och frukt.
    - Glöm inte bort att dricka vatten.

Finns en uppsjö av olika rekomenderade "kosthållningar" och det är så olika vad som passar vem.

Mia o Kalle skrev 2009-03-17 09:21:06 följande:

Å vilken underbar tråd!Jag kämpar som ett djur men inte händer det något på vågen. Jag lunchtränar 4dagar i veckan, crosstrainer, cirkelträning, styrketräning och spinning.Kankse äter jag för lite eller möjligtvis vid fel tillfällen. Jag känner att kroppen ändras och att jag blir starkare men jag hade ju vetal bli -5 på vågen också.Tips för att öka förbränningen?/mia
  • Mia o Kalle

Okej, för att göra det lättare att se hur en dag ser ut:

06.00 upp
    06.30 proteinshake
    09.15 2 rågsmörgås med skinka, kaffe
    11.00 frukt innan träning
    11.45-12.30 träningspass
    12.30 lunch, lättare sallad, typ tonfisk el kyckling (ibland blir det dock bara en shake+frukt beroende på hur mkt tid jag har)
    15.00 finn crisp(eller annat grovt knäcke) + frukt, kaffe
    17.30 kvällsmat, snålportion
    19.30 frukt el morot + te

Dricker ca 1½-2liter vatten/dag

På helgen blir det klart att det slinker ner ett par vin och middagen blir ju ofta lite lyxigare. Men jag håller igen bra både på kakor och godis.

Visst borde jag se mer resultat? eller tänker jag fel?

• Mörk Ängel

Har du testat att dricka ett glas juice det första du gör när du går upp? Sen fixar man i ordning sig och när det har gått en stund så brukar suget efter frukost ha kommit.

Fjosok skrev 2009-03-16 21:54:23 följande:
    Jag kan inte äta på morgonen, blir mätt bara jag borstar tänderna (citat, Martin Ljung, men det är sant juh ...)
  • Mörk Ängel

Jag ska iofs inte gifta mig än på ett par år. Men jag vill vara med ändå, kanske i förebyggande syfte Dock inte viktnedgång utan bara bli lite mer fit, som jag var innan jag började plugga

Idag är det medelspinning som gäller, bara jag får tag på platser!

• tonårsmorsa

Mia o Kalle:
    Du äter alldeles för lite! Om din kropp ska orka med att träna mitt på dagen måste du fylla på med bränsle. 2 rågsmörgåsar 2 1/2 timme innan träning och en frukt precis innan ger ju ingen energi alls.

• tonårsmorsa

Ingen som har några förslag på fler aktiviteter?

tonårsmorsa skrev 2009-03-14 18:15:36 följande:
    Jag och min man försöker hitta olika aktiviteter att göra tillsammans med barnen (2 tonåringar). Kanske någon här kan komma med lite förslag? Det ska vara aktiviteter som man kan variera från vecka till vecka. Det vi kommit på är:BadmintonTennisSquashKlätterväggHöghöjdsbanaSimmaSlalom (tyvärr är vintern redan slut i Stockholm)LaserdoomPaintball
  • Mia o Kalle

Okej..alltså tänker jag fel då eller? Ger jag kroppen för lite energi och förbränner jag inget i gengäld då?

• tonårsmorsa

Om man sänker energiintaget lite grand kommer kroppen söka andra sätt att få energi och det sker då genom förbränning av fettvävnad. Sänker du däremot energiintaget för mycket uppfattar kroppen det som svält. Kroppen gör då vad den kan för att spara energi för att försäkra sig om att det räcker till att försörja de vitala organen. När förbränning av fettvävnad som energikälla inte räcker till börjar kroppen omvandla muskelerna till energi. För att klara försörjningen skyddar kroppen sig också genom att sänka de vitala organens energibehov och det sker t.ex. genom minskad hjärtaktivitet. Du upplever att du inte orkar så mycket som tidigare. (Glöm inte att hjärtat också är en muskel.)

Frukost, lunch och middag ska vara rejäla mål varje dag (använd gärna tallriksmodellen, kan anpassas för låg-, normal- och högenergiförbrukaren)

2-3 mellanmål behövs också. Bara frukt är för lite när det går många timmar mellan måltiderna. Bara frukt kan funka om du har 4-5 timmar mellan huvudmålen, men annars behöver kroppen mer än så.

Ät hellre lite men ofta, än mycket och sällan. Tänk också på att den mesta energin ska intas tidigt på dagen. Energifördelningen kan se ut ungefär så här:

Frukost 25 energiprocent
    mellanmål 10 energiprocent
    lunch 25 energiprocent
    mellanmål 10 energiprocent
    middag 20 energiprocent
    kvällsmål 10 energiprocent

Mia o Kalle skrev 2009-03-17 11:40:36 följande:

Okej..alltså tänker jag fel då eller? Ger jag kroppen för lite energi och förbränner jag inget i gengäld då?
  • Fjosok

Väldigt vad många det är i tråden som "vet bäst".

Rätt underhållande

• Mia o Kalle

Det är trevligt med folk som kan saker, det ska man ta vara på!

Okej, jag ska försöka tänka om. Samtidigt sitter det fast i huvudet "kalorier in vs kaorier ut". Har nyss kommit tillbaka på kontoret efter lunchträning. Ska genast springa om köpa lunch!

Svar på tråden Stora träningstråden!