Om man sänker energiintaget lite grand kommer kroppen söka andra sätt att få energi och det sker då genom förbränning av fettvävnad. Sänker du däremot energiintaget för mycket uppfattar kroppen det som svält. Kroppen gör då vad den kan för att spara energi för att försäkra sig om att det räcker till att försörja de vitala organen. När förbränning av fettvävnad som energikälla inte räcker till börjar kroppen omvandla muskelerna till energi. För att klara försörjningen skyddar kroppen sig också genom att sänka de vitala organens energibehov och det sker t.ex. genom minskad hjärtaktivitet. Du upplever att du inte orkar så mycket som tidigare. (Glöm inte att hjärtat också är en muskel.)
Frukost, lunch och middag ska vara rejäla mål varje dag (använd gärna tallriksmodellen, kan anpassas för låg-, normal- och högenergiförbrukaren)
2-3 mellanmål behövs också. Bara frukt är för lite när det går många timmar mellan måltiderna. Bara frukt kan funka om du har 4-5 timmar mellan huvudmålen, men annars behöver kroppen mer än så.
Ät hellre lite men ofta, än mycket och sällan. Tänk också på att den mesta energin ska intas tidigt på dagen. Energifördelningen kan se ut ungefär så här:
Frukost 25 energiprocent
mellanmål 10 energiprocent
lunch 25 energiprocent
mellanmål 10 energiprocent
middag 20 energiprocent
kvällsmål 10 energiprocent
Mia o Kalle skrev 2009-03-17 11:40:36 följande:
Okej..alltså tänker jag fel då eller? Ger jag kroppen för lite energi och förbränner jag inget i gengäld då?