• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Page

EA, jag fuskar rejält eftersom jag inte har tvättat dem på nästan ett år.

• Fru E

Page-jag tvättade senast förra sommaren jag med

• Page

EA, skönt att höra att det inte är bara jag som är lat på fönsterfronten!

• _koko_

Hahaha, tvätta fönster, det är det jag skjuter upp allra längst! Tror det är gjort 3 gånger sedan vi flyttade in, och minst 2 av dem har vi anlitat nån att göra det.

• fru AM

Fönstertvätt: Jag har en massa tygtrasor (sönderrivna lakan) som inte luddar, fösterskrapa, varmt vatten med YES i + lite ammoniak. Tar vatten på en svamp och löddrar in fönstret, skrapar (torkar av skrapan mellan varje drag), torkar med trasa i hörnen och längsmed kanter. Lyssna på något bra radioprogram på hög volym och tänk på att man med gott samvete får kaffe och kanelbulle sen ...

Men i år står jag över och hyr in tjänsten ...

Intressant nyhet på dagis: Nu ska barnen börja med show and tell på fredagar ... Ta med sig något hemifrån att berätta inför alla om ... Intressant att se vad Livia ska välja (hennes show and tell dag är 14 maj) och vad hon kan uttrycka. Hoppas de videofilmar! Måste föreslå det!

• Fru E

AM-spännande att barnen ska ha show and tell . Brukar Livia prata om en sak som hon "väljer"??

• Page

AM, bra idé av dagiset! Om man vänjer barnen att tala inför en grupp i tidig ålder så slipper man kanske ångesten som äldre.

Jag trodde att jag skulle tuppa av under mina tal på retorikkursen...hade varit hjälpt av större vana.

• Telis

Bra idé! Särskilt om dom kallar det för något annat än "show and tell" - "visa och berätta" kanske.

• Liten med Mindre

koko - liite dyrt för oss. Vi var för veliga för att köpa för 5 år sen tyvärr...

Fönster - använder fönstersprej som löddras ut med blöt svamp. Skrapar av (och snyter skrapan med torky-papper mellan varje gång). Torkar torrt i hörnen och putsar bort ev ränder med mer torky-papper (luddar inte). Det blev rätt ok. Använde tidningspapper någon gång och det blev gräsligt.

Vi har tyvärr också massor med rutor - 3 glas som går att öppna mellan varje. Och givetvis trillar det ner skit mellan rutorna, så även om de inte är smutsiga måste skruvdragaren fram för att öppna dem. Maken har sina två rum kvar...

Mötet med chefen - han förstår att de behöver snacka ihop sig, han o produktägarna, och att några till projekt behövs för endast manualer. Men i övrigt har jag inte mer att göra. Det känns i alla fall lite bättre att ha lyft frågan till någon annans bord (ansvaret för den i alla fall).

• fru AM

Telis: de kallar det något annat än show and tell ... det var jag som var lat ... De är inte så språkligt begåvade på dagis så detta var överskiften på listan över vilka datum som gäller för vilka barn:
    "Listan över när barnen får ta med sig saker hemifrån för att visa och berätta om på vår samling före lunch"

EA: Livia har vissa favoritsaker i perioder. Kan tänka mig at hon skulle kunna prata minst en kvart om sin broschyr från vattenmuséet Aquaria (det gör hon nämligen varje kväll när hon ska lägga sig)

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare