• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • fru AM

BS: Hostmedicin har funkat att blanda ut med apelsinjuice alternativt julmust (borde väl snart vara dags för påskmust?). Finns det någon dricka som Iris verkligen gillar? Man kanske kan hälla blandningen i en dockserviskopp också för att öka spänningsgraden ...?

Penicillinet är klurigare då det smakar mer och är "mjölkigt". Har funkat med yoghurt och välling (men då får man ju blanda ut medicinen i yttepytte lite välling/yoghurt som man är säker på att ungen slurpar i sig).

Tror jag ska köra med överaskningsmomentet erbjuda Coca Cola på morgonkvisten och Fanta som kvällsdrink, alternativt blanda ut i mjukrörd glass med stark smak. Hon kommer tro att jag blivit galen som erbjuder såna saker ...

• Tinga

September ? smör på rånen ska absolut testas! Eller, vi kör faktiskt inte med rån utan med något som heter Krisp istället (tillverkas av Wasa). De smakar precis som rån, men är lite tjockare, så de går inte sönder lika lätt och är lättare för barnen att hålla i.

Izzie ? ibland har jag strejkat att mata med sked när jag varit ensam och kört med välling istället, eftersom de ätit det vettigt, fast sen har ju Piff strejkat välling ett tag, så då funkar inte det heller. Framför allt har vi använt oss av välling när vi varit iväg någonstans, för skedmatning funkar ?minst dåligt? hemma. Deras jämngamla ?för-tidigt-födda?-kompisar har inga problem med att äta ordentliga mängder puré, så jag tror att det är mer relaterat till individen i sig än till när man är född, även om det är vanligare med problem bland prematurer.

Liten ? jag ska inhandla smör och prova om de tycker att maten blir godare då. Vispgrädde och yoghurt vågar vi inte prova med än, för Piff visade tendenser till mjölkproteinallergi när han fick komjölksbaserad ersättning (Nan), men smör blir det ju inga större mängder av. Egentligen borde jag själv kommit på att man kan använda smör istället för olja, för smör används ju ofta som smakförstärkare i matlagning.

Muggles ? jag tror inte heller att Piff & Puffs ätande kommer att förbättras i någon rask takt, och det är därför jag känner att jag vill prata med en psykolog, så att jag kan få ordning på mina tankar och hur jag ska hantera hela situationen. Hade det varit snabbt övergående problem borde de ju redan ha varit förbi, så jag är helt inställd på att det kommer att ta tid. Det är väl delvis därför jag blivit så knäckt nu; för att jag insett att jag kommer att behöva ha tålamod en lång tid framöver, innan har jag hela tiden hoppats att det snart ska bli bättre, men jag finner ingen tröst i den tanken längre.

Anledningen till att jag ville ha tips om pipmugg var att Piff & Puff tyckte att det var väldigt kul att få hålla i handtagen på de muggar vi har, men vattenflödet var för stort, så de kunde inte kontrollera flödet av vatten in i munnen. Men nu har vi provat AMs tips om vällingnapp på flaskan istället, och det har funkat bra. Både Piff & Puff har lyckats dricka vatten de senaste måltiderna, så det var ett supertips, AM. Tusen tack!

Jag försöker verkligen att låta bli att jämföra med andra barn, och det går bra i alla andra avseenden utom just mat. Det är ju så elementärt och alla barn äter ju, så det är svårt att undvika. Men jag jobbar på det.

Koko ? särskilt Puff har svårt för bitar, men även Piff har vissa problem. Fast med Piff är det i de flesta fall ändå omöjligt att få in minsta lilla bit i hans mun, eftersom han bara lämnar en pytteliten springa öppen när man ska mata honom. Vi håller oss helt och hållet till släta puréer nu, för att inte krångla till det mer än nödvändigt.

Grattis till killen i din mage! Kul med en lillebror till Conny. Vi hoppas ju att våra pojkar ska få mycket glädje av varandra, både under uppväxten och i deras vuxna liv.

AM ? usch, stackars Livia! Skönt att hon fått penicillin nu, så att hon kan bli av med eländet.

Koko ? skönt att det i alla fall verkar gå åt rätt håll med Connys förkylning.

Angående dagisdiskussionen så är vår plan också att jobba 80%, båda två. Vi känner att det kan vara värt det för att få varsin heldag med barnen, utöver helgen. Dessutom känns det lagom med tre dagar i veckan på dagis, tycker vi. Då får de både den aktivitet och stimulans som dagis innebär och har möjlighet att hålla ett lite lägre tempo hemma (om de nu vill det).

Cicci ? oj, det var ingen nådig hemresa, men ibland kan tydligen barnskrik göra nytta!

Frejis - vad skönt att allt är bra med det lilla livet.

BS - usch, låter jobbigt med Iris. Hoppas att hon snart är frisk igen, för både sin egen och er skull. Kram!

Idag är det en vecka sen jag ringde till ?ätpsykologen? första gången, och eftersom hon ännu inte ringt tillbaka, trots att jag ringt vid flera tillfällen och lämnat meddelanden, så bestämde jag mig idag för att hennes tid nu är ute. Jag har pratat med neopsykologen i eftermiddags och på fredag eftermiddag ska jag träffa henne. Det känns skönt att få en tid så fort. Igår tog maken ledigt från jobbet och idag har min mamma hjälpt mig med killarna, så just nu känns det lite bättre. Snart är det ju helg och barnfritt för mig i två dagar och i nästa vecka åker vi till Barcelona, så då kommer vi ju att vara två några dagar igen. Sen är det ju påsk och ytterligare några extra dagar där vi är hemma båda två, så det känns som att jag kommer att få lite andrum och avlastning de närmaste veckorna. Annars har det inte varit någon bättring på ätfronten de senaste dagarna, förutom att Puff har fått smak för välling igen och dessutom äter hela portionen i vaket tillstånd. Man får lära sig att ta vara på de små glädjeämnena.

Återigen, tusen tack allihop för allt ert engagemang och stöd! Ni är guld värda!

• Fru E

God Morgon!

Sitter hemma nu på förmiddagen fram till kl elva innan jag ska på möte i en annan ort längre bort. Passar på att lägga samman en tårta som min kollega har beställt och som ska lämnas imorgon

• Liten med Mindre

Tinga - hoppas mötet ger dig lite positiva vibbar! Du är inboxad lite fler tips jag haft hjälp av, vet inte om jag redan skrivt dem. Minnet är inte vad det en gång var. Läs om du vill.

Angående mediciner så har jag inga tips - vi har inte varit så drabbade utom av inhalatorn som ibland är ok, ibland inte. Samma sak med näsfrida - ibland går det utan problem. Hoppas slippa medicinera...

BS - en utflykt till Budapest kan ju inte vara helt fel. Njut av miljöombytet. Får du flyga ner innan, eller stanna lite längre?

• Liten med Mindre

Ego - stackars Mindre har vaknat alldeles nedbajsad för 3;e gången den här veckan. Hoppas återgång till bebis-välling hjälper något för magen, för i övrigt är det mest mat med majs- o morotspuré hon äter just nu.

• Liten med Mindre

BS - när Mindre inte äter/ kräks upp och inte vill ha mer, så försöker vi låta det vara. Hon äter ikapp när hon kryar på sig. Fast är hon sjuk kan hon förstås få välling istället för mat om det går bättre... Inte så lyckat med tanke på era slemproblem. Smoothie på frukt kanske? (banan frusna jordgubbar/hallon/blåbär äppeljuice ev apelsinjuice)

Och vad gäller våfflor ska de allra helst ätas med vispgrädde och drottningsylt.

• _koko_

AM - Ååååh, vilken affär!!! Gick därifrån med 11 par strumpor (6 par till mig) och ett par vantar till conny, fast de visade sig vara aaaalldeles för stora, så ve och fasa - jag måste gå tillbaka till den underbara lilla affären.
    Fast gillar man att strosa omkring och klämma och känna på saker ska man nog inte gå dit.

Conny hade 39.4 i morse. Sov inne hos honom inatt för att försöka få i honom vatten vid varje gnäll, på en luftmadrass som visade sig läcka... Så man kan väl säga att jag har sovit på golvet sedan 4, tur jag inte är mer gravid.
    Men han har druckit en hel del, så jag känner mig nöjd ändå.

Frejis - Åh, vad härligt att höra! Jag har också ett litet myom den här gången, men det satt så till (frampå magen) att det inte skulle kunna ställa till något. Dessutom sa hon att de slutar växa runt v18, hoppas det stämmer.

• Liten med Mindre

Just det - Frejis - undrade var du var någonstans. Vad härligt att höra att det viftas med små armar o ben på UL.

koko - var det shopping över disk i den lilla mysiga affären? Såna små butiker är ju så underbara, för personalen kan ju sitt sortiment som rinnande vatten.

Har ni förresten en sån där hög luftmadrass från Jysk? Självuppblåsande och med en matta/filt under är de riktigt bekväma.

• fru AM

Koko: Eller hur - sjysst affär!!! När du nu måste gå tillbaka passa på att spana in svala nattkläder till Conny till sommaren - vi köpte ett av Livias nattlinen där, ljuvlig kvalitet.

Jag har sovit sittande i soffan sedan kl 4 ... pga illamående. Åt nog för mt våfflor igår (hoppas det är det - har ingen lust att sova sittande varje natt fram till BF)

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare