• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • fru AM
    Lapinette skrev 2009-03-25 10:38:55 följande:
    nenne - "plötsligt så händer det"!
    Precis - fast jag tänkte av misstag på en annan reklam: "Om du får oväntat besök" Vet inte hur jag tänkte ... Bjud bebisen på Gevalia vet jag!?
  • _koko_

Lappis - Kärt barn har många namn eller?

Liten - Ja, det är ju ofta så. Be honom titta på dotterns stora vackra ögon och fundera en gång till.

nenne - Vi tittade på en 5-månaders kattunge igår, men sambon tyckte inte det kändes rätt (den verkade lite slö och hade ev tagits för tidigt från mamman). Sen har vi tittat på en 4-årig birma också, där tror jag de funderar på om de verkligen ska sälja den (mamman orkade inte med allt katthår, dottern älskar katten...). Kruxet där är ju att få den att gå ihop med vår katt, det är ju alltid svårare med vuxna katter och det här är en van ensamkatt dessutom. Vi kikar vidare, men blir det inte birman blir det nog en (12-veckors) kattunge, så vi kan se var den kommer ifrån och prägla den från början (nej jag skrev inte prygla ). Men vi har inga krav på ras däremot, snarare helst raslös pga kostnaden. Många raskatter säljs dessutom ofta med innekrav tydligen?!
    Katthemskatt tror jag inte vi kan ta i vår stökiga familj, annars hade jag hjärtans gärna gjort det för den goda sakens skull. Alla såna katter är ju inte skygga heller.

• nennesjuttioåtta

AM
    Ja, det finns ju nära iofs, men tror att blir det bebis så ligger lukten från pappersmassefabriken mer närmre verkligheten.

• nennesjuttioåtta

koko
    vi har bara haft bondkatter hela tiden hemma, så ras är egentligen inte ett krav men ett hett önskemål. Fast helst gratis.

• muggles

Sept: vi hade tänkt gå ner till 80-90% båda två (absolut krav från mig att det inte bara är jag som kvinna som ska gå ner i tid). Men sedan provade vi att "saxa". Ena morgonen lämnar jag och då är jag på jobbet 08.20. Den dagen hämtar min man och då kan jag jobba heldag. Nästa morgon lämnar min man och då sticker jag till jobbet och är där strax efter 7, så jag får ihop en heldag även när jag hämtar. Moa går på dagis 07.45 - 15.30. Kl 8 får de frukost så vi behöver antingen lämna innan 8 el först närmare 9. Hon verkar ganska redo att gå hem när vi hämtar så vi kommer att köra dessa lite kortare dagar fram till i höst då vi förmodligen rampar lite. Kan man hämta en halvtimme senare så behöver man inte stressa för att få ihop sin dag.

• muggles

Annars tror jag att det är en god investering i förhållandet också och inte bara i sina barn, att gå ner i tid. Men då ska båda göra det. Det blir ju lätt så att den som går ner i tid även får rodda hemarbetet; städ, tvätt, matlagning. Och det i sig kan nog öka konflikterna. Jag var helt inne på att gå ner i tid och ta den ekonomiska smällen. Men nu när vi har fått ihop det så bra och vi känner att vi får mkt tid med Moa iom att vi hämtar henne så tidigt varannan dag och då går till lekplats och umgås, så känns det bra ändå. Sedan har vi god hjälp av min mamma som hämtar och lämnar en dag i veckan så då får Moa ännu kortare dagar tors-fre. Det är ju inte alla som har den hjälpen...den är guld värd!

• FruCicci

HALLOJ!!!!!!!!!

Hur mår ni??
    Nu är jag hemma igen från Dubai, som var helt fantastiskt!
    Victor har lärt sig ett nytt ord, HOPPA, gode tid vad ungen har badat o hoppat från poolkanten, han har dessutom lärt sig flyta!! Så stolt. Det blir simskola snart!

NENNE, har läst 2 sidor bak, mer orkade jag inte, men du har hög temp och lite symptom GÖTT MOS! Som de andra säger så "plötsligt händer det!"...
    Håller tummarna!

Mugglan, det lät skumt med din "nidblödning", jag hoppas iaf för din skull, även om det kanske inte var helhjärtat denna gången!

Som jag förstod det har Lappis äntligen fått en normal mens med, det eller?

AM! Synd att du inte fick mink favvon-... kanske dyker upp fler?

KOKO, hur mår du gumman! Storal UL avklarat eller? Ska ni ta reda på kön denna gången?
    Hoppas Conny mår bättre snart! Torrhosta o feber låter inte kul.
    Skönt att ni kan gå ner i tid med! Barnen är små en sådan kort tid, så jag håller med om att det är värt det.

Själv har jag ju sådant bra jobb så jag jobbar typ 80% men får betalat för 100%
    När vi hade skolat in i november, så valde vi att ha honom 6h om dagen bara i december, restiden är sedan 30 min mellan mitt jobb och hans dagis, och mitt företag gav mig 100% trots detta faktum att jag nog inte jobbade mer än 65%. Kunde dessutom jobba hemma när han var sjuk - fast jag inte jobbade så mycket då fick jag 100%. Men i och för sig vet de kanske att jag har jobbat stenhårt innan jag fick barn så de är lite payback time...

Start 8-17 på dagis är ju många som går!
    Ungar gillar dagis mer än vad man tror! 2 dagar i veckan med 8-17 är ju bättre än 5
    Victor går 8.30-16.30/45 varje dag. När han får syskon är vi så lyckligt lottade i innerstan att de får gå 30 h i veckan, vet att i Täby är det bara 15h i veckan.
    I sommar blir det inte så mycket dagis för honom, men sedan ska han få gå sina 6h om dagen, han kommer behöva den stimulansen.

MrsB, jobbigt du verkar ha haft det med sömnen. Kan meddela att jag är så van vid att sova kass då Victor aldrig har lärt sig sova en hel natt. Men jag har ju bara 1 barn än så länge... Måste vara värre när du har Max med. Ja ja, snart får du dra upp pojkaran ur sängen Tiden går ju så fort...
    Hur trivs du på jobbet nu då? Måste ju vara sååååå kul!

Vad mer skulle jag skriva.... nä kommer inte ihåg...

• Ore

Välkommen tillbaka Cicci! Härligt att allt gick bra i Dubai!

• start september

Låter som ni löst det bra Muggles. Vi kommer saxa så att jag som är morgonpiggast börjar supertidigt (försöker vara på plats strax efter sju eller så de flesta dagar) och maken lämnar lite senare. Sedan delar vi på tre hämtningar i veckan beroende hur våra jobb ser ut vecka för vecka och får hjälp med två lite tidigare hämtningar. Båda är inställda på att jobba 1-2 timmar per vardagskväll efter läggning vid behov. Problemet jag ser är vem som ska vara general för att allt som ska planeras och fixas. Maken har inte ens 20% av min simultankapacitet och vet det själv. Han vill nog helst ha aupair som kan hjälpa till med det praktiska kring hem och barn om vi har fler barn, vilket jag känner mig tveksam till. Det löser sig säkert med tiden.

• nennesjuttioåtta

Cicci
    Välkommen hem! Tänkte på dig idag men trodde det var först i morgon du skulle dyka upp.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare