• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Lapinette

Ja, fast 45 och vänta tvillingar låter inte som något jag drömmer om faktiskt. Har jag inte barn innan jag fyllt 42 år så får det nog vara ... fast å andra sidan så händer det, så händer det och abort lär jag nog knappast göra.

• nennesjuttioåtta

lappis
    ja, det är sant. Hmmm... jag avvaktar kraftfullt. Har lite mensvärk så den dyker nog upp snart.

Mugglan
    ehh... heheh 37,0 idag. Jag är en hot chick!

• Lapinette

Min sjönk till 36,7 ... hoppas den fortsätter ned imorgon för den har legat på tok för högt den senaste månaden.

• fru AM

I dag ska jag skriva på min romaaan (*skriver detta med små bokstäver så det inte känns så pretto*) - i alla fall på förmiddagen. Sen får jag nog vara snäll och ta Livia på e m så min stressade man kan jobba med sitt nystartade företag lite ...

Koko: har ni testat huskurer mot hosta?
    www.foraldrarochbarn.se/artikel/190/baesta-huskurerna-foer-foerkylda-smattingar
    När barnen är så små finns det inga bra hostmediciner tyvärr - men efter 2 år kan de börja köra med starkare doningar (vi har en flaska som vi tar till när Livia börjar hosta på nätterna)

• Liten med Mindre

Muggles o nenne - jag kan tycka att lite påhejningar och tjoanden i salen kan pigga upp stämningen och få en att ta i lite extra (när jag är deltagare då). Men det kan få begränsa sig till den där sista övermänskliga insatsen man gör före en återhämtning - inte i varje uppförsbacke.

koko - du o mannen din kan få försöka övertyga min man om att han nog säkert kan fixa deltid med. Han är bombis på att det absolut inte går, för det har inte gått för andra som försökt på hans jobb. Och att det absolut inte går att bara jobba delar av en dag, för då får man allt man brukar göra ändå... Nu har ju han bara 15 min till jobbet, så det kan kanske väga upp lite så länge vi bor där vi bor.

• fru AM

Åh - ni pratar om att träna ... det är nånting jag börjat längta oresonligt efter (förmodligen för att jag inte kan just nu). Surfade runt på mamma-bebis-pilates igår i alla fall. Men i höst är det gym som gäller. Jäklar vad vältränad jag tänker bli!

• _koko_

AM - Nä, vi har varit dåliga på att lindra hostan. Har gett honom vatten bara (vilket iofs har hjälpt faktiskt).
    MEN, ang hostmediciner, jag har också hört att det inte finns hostmediciner för så små barn, men den jag har hemma (receptbelagd, en av få som är ok för gravida), står dosering för barn från ett år?! Kanske är det så att nyckelordet är "bra", för man verkar ju iaf få ge den till dem?!
    Nu har vi inte testat, men man blir ju lite förbryllad.
    Sparade ner din länk, tack!

Liten - När man har barn får arbetsgivaren inte neka en att gå ner i tid (ner till 75%). Sen kan det ju vara mer eller mindre socialt accepterat på jobbet, men där tycker jag faktiskt att det är upp till föräldern att prioritera, dvs sätta ner foten alternativt byta jobb.

• start september

Tack för det du skrev om "långa" dagisdagar AM. Vår tjej är än så länge väldigt social och nyfiken och nyfiken på äldre barn så förhoppningsvis kan dagis vara kul.

Är det så många som tänker jobba deltid? Kanske är man naiv som tror att det går med två heltider?

Just nu är hon mammig så att det står härliga till. Är det som det står i böckerna att det lättar efter ngn månad? Har varit så någon vecka minst och hon är snart tio månader.

• Ore

Oj, mycket att kommentera. Kommer säkert glömma hälften.

AM: Stackars Livia, med alla svinkoppor. Kan tänka mig att det gör superont om man har under fötterna, de ser ut att göra väldigt ont...

Och stackars Conny, med rejäl förkylning...

Vänta tvillingar när man är 45 låter INTE avundsvärt.

Nenne: Jag säger inget heller, jag håller bara en liten tumme i smyg sådär så ingen ser...

EA: Surt att bråka.. Det där med jobb som fritid känner jag igen, min man har jobb som sin fritid. Utöver sitt vanliga jobb sköter han sin pappas firmas bokföring, plus all tid han lägger på vårt hus... Medan jag tränar, drar iväg och träffar kompisar, hälsar på mina syskon osv. Vi är dock (för det mesta) överens om att vi har olika behov i detta avseende.... Men är man litet irriterad så ligger det ju nära till hands att klaga på detta.

Käcka hejarop på träning gillar jag Fast då ska man ju komma ihåg att 99% av alla pass jag kör är med min klubb, och då är det superbra att peppa varandra till att ta ut sig max. Vet inte hur jag skulle reagera om någon helt okänd skulle ha massa äppelkäcka tillrop.

• start september

Koko, vi har fått Ventoline som är luftrörsvidgande för att få bukt med hosta som ledde till andnöd. Fick höra att det var det enda som funkade för barn under ett år, och helst bara upp till två år. Det borde ju innebära att det finns mer saker aatt ta till om det kniper mellan ett och två år?

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare