• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • viktualia

Pling!

Ångest - jag ägnar mig för tillfället åt ett experiment. Målet är att bryta bökiga tankar. Jag har en otrolig förmåga att grubbla över jobbet/annat bök och stök vid fel tillfällen. Just nu ägnar jag mig åt en hemsnickrad variant av KBT... poängen är att inte släppa lös alla jobbiga tankar utan att när jag precis kommit i dem genast bryta av med något positivt. Det positiva jag försöker tänka på spinner vidare på inrednings/renoveringsprojektet som pågår här.
    Det jag försöker förtränga är jobbet (när jag inte är där) och bebisfabriksoron (som just nu tränger sig på i form av forsande mens...)

Härskartekniker - Mugglan och några av er andra skrev om härskartekniker för ett tag sedan. Roar mig just nu med att läsa den här boken www.bokus.com/b/9789172321380.html och får många påminnelser om hur dessa tekniker funkar i våra relationer. På mitt jobb är detta ett ständigt närvarande problem... även om det aldrig omnämns som just härskartekniker... Själv är jag närmast dagligen utsatt och utsätter troligen andra för det som moteld. Trist men sant. Anledningen är dåligt/frånvarande ledarskap vilket gör att gruppen känner sig vilsen och då händer sånt här. För egen del låter jag mig sällan nedslås på riktigt, men det gynnar ju knappast ett positivt arbetsklimat....

• Vännerfan

Hej! *vinkar*

Frejis, Åhhhhh, vad glad jag blev över det pickande hjärtat!! Förstår om du fortfarande oroar dig, men MIN oro (för dig/er) minskade iaf betänkligt då ett tickande hjärta är jättebra för fortsättningen och minskar missfallsrisken betydligt!!! Sen vågar jag nog tala om nu, för vi har väl ingen som precis har plussat(*kliar mig i huvudet*) att bara för att man fortsätter att må illa behöver det tyvärr inte betyda att fostret fortfarande lever. Har 2 kompisar som fått missfall som fortsatte må illa och sen på ul fick de veta att fostret dött och tillbakabildats flera veckor tidigare. Så det verkar tyvärr inte vara någon garanti.

Mugglan, TACK för en jättetrevlig middag!! Vi var verkligen duktiga som varken pratade om tråden (som vi bestämt sen innan; det hade inte varit så schysst mot våra makar) eller om barnen knappt heller(vilket vi inte bestämt att vi inte skulle göra, men vi har ju ett outtömligt antal samtalsämnen, så det bara blev så!)! Det enda från tråden var väl att Lappis chokladfondant fladdrade förbi vid nåt tillfälle vid prat om desserten och att jag frågade om senaste nytt på lgh-fronten för Piggan.

Koko, Behöver jag skriva att jag tycker du ska välja ute-dagiset? Vi är SÅ nöjda!! Sen finns det absolut barn som inte passar för det, de går ju jättemycket tex (inga problem för mig att ta med Prinsen på en timmes promenad, men det går ju inte så fort förstås), men de tar ju också med sig böcker och lego och ritblock och Gud vet allt ut i det fria och sitter på stubbar och sjunger etc., så det är ju inte alltid "scouting".

Oj, jag har missat kommentera så mycket, men tagit lärdom av mycket ni skrivit som vanligt, som detta med Alvedon och sajten om barnvakter som Sept länkade till. Har också funderat på att det inte hade varit fel med någon som back-up till svärmor. Svärfar tror sig tydligen inte kunna byta blöjor vad det verkar (och vill nog inte lära sig heller) och svägerskans familj har ofta nog med sina egna 3 barn.

Tråd-kram!

• Vännerfan

Vickan, har du testat att bestämma att "Varje kväll klockan 20 ska jag verkligen grubbla som en tok och våndas över allt jobbigt men däremellan får jag inte göra det"? Om du börjar tänka vid kl 18 tänker du bara att det där ska jag tänka på kl 20 och när kl är 20 sätter du dig och våndas oavsett vad du höll på med innan efter några kvällar kanske du kommer på att det liksom är rätt knäppt att grubbla över huvud taget? Ett tips jag fick av en psykolog en gång.

• Vännerfan

*Klämmer in mig efter A.M. på listan.*

Listan:

A.M.: Livia - november 2006, Sonen - juli 1997
    Vännerfan: Prinsen - Maj 2007
    BS: Iris - Juni 2007
    Cicci: Victor - Juni 2007
    Mugglan: Moa - Augusti 2007
    Frullan: Borren - September 2007
    Piggelin: Amanda - November 2007
    Omsan: Mathilda - November 2007, Stora tjejen feb-1996
    Koko: Conny - Januari 2008
    MrsB: Malte - Januari 2008, Max - december 2004
    Liten: Mindre - januari 2008
    Tinga: Piff - maj 2008, Puff - maj 2008
    Sweetstreet: Lill-Skruttan - juni 2008
    September: Lilla tjejen - juni 2008
    MSW: Sonen A - augusti 2008

• start september

Sweet,

fy för magsjuka. Vi hade det alla tre för ett tag sen. BLÄ.

Vi ger gröt fm och kväll, lunchpuré med grönsaker och kött/fisk och fruktpuré till efterrätt. Till 99% färdigköpt mat. Fisk fixar jag själv, har inte hittat någon burk hon gillar. På eftermiddagen macka (vitt bröd med leverpastej) samt ibland yoghurt med fruktpuré. Hon har börjat smaka små bitar av vår mat - hon tycker det är jättekul att få från våra tallrikar.

Hon brukar äta med god aptit, men det har gått långsamt att få till den grövre konsistensen. Jag ammar morgon och kväll (sällan mycket på kvällen) samt tyvärr just nu på nätterna (efter sjukorna har vi inte tagit i tu med det, för mycket separationsfas just nu så hon sover mestadels hos mig från tvårycket och då äter hon sig till sömns). Vi vill kunna ge välling när jag slutar amma, men det har gått trögt.

Så det låter ganska likt hur ni har det!

Hon låg i början flera kurvor över hur det är nu, men det verkar ha stabiliserats. Vi hade tur och hon klarade magsjukan jättebra, var tillbaka matmässigt redan efter ett par dagar, men förkylning och tänder har minskat aptiten.

Efter att inledningen på dagen var kass bättrade det sig sedan. Nu får hon äta rån samtidigt som jag matar - hela portionen gröt gick ner.

Överhuvudtaget känns det som hon testar sin egen vilja mycket mer nu.

• BrudSommar2006

Jag hade egentligen inte funderat så mycket på barnvakt för egen del, jag var mest nyfiken på hur Cicci hade löst det. Fast nu har jag sparat sajten i alla fall, man vet ju aldrig.

Vickan, jag hoppas verkligen att ni haft otur med mf och att det inte blir några fler sådana.

• start september

Appropå mathållning,

tänk vad jag lärt mig i denna tråd. Macka hade jag inte vågat om det inte vore för Mugglan, extra olja i mat har jag också haft nytta av, samt kunskap om vad päron är bra för. Och alla boktipsen som varit så grymt nyttiga.

Och andra tips man fått - typ sova ute - vad skulle man gjort utan dem?

Och vi hade nog inte fått till henne utan er heller - Progesteron lärde jag mig via tråden också.

Kram till er alla!

• Vännerfan

BS, Nu när jag såg inlägg från dig kom jag att tänka på stackars Iris hans!!! Vilken tur att allt gick bra!!!

• Vännerfan

Sept, Ja, visst är det en bra tråd! Man bestämmer desserter och resmål och vantar och Gud vet allt efter vad man läser här! En outtömlig källa av bra info!

Nu har maken tröttnat på mitt knapprande på datorn. God natt!

• viktualia

Vänner - det tipset har jag också läst nånstans! Mycket konstruktivt! Men det är inte det som min idé går ut på. Istället försöker jag göra så här:

Mina tankar kan när som helst flyga iväg och börja bearbeta nåt jobbrelaterat. Så snart jag inser vad jag håller på med så bryter jag och tvingar mig att grubbla över kommande inredning, färger el liknande.

Detta efter att jag helg efter helg inte kopplat av jobbet (eller annat kaos) utan bara ältat från morgon till kväll. Nu testar jag detta (plus att förklara på jobbet att jag är lite överlastad). Det luriga är dock att jag inte är överlastad med arbetsuppgifter utan med engagemang i verksamhetsutveckling och i arbetsrelaterade relationsdramor... hm.... svårt att förklara utan att hänga ut nån eller att dra en lååååång historia...

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare