Troll1 skrev 2009-01-25 19:18:17 följande:
Tack för era svar!
Jo, jag vet att barn (och vuxna! ) kan få till det, men det verkar som att det skulle vara ok att säga Lisa-fisa osv. När jag sa till svägerskan sa hon "Jamen det är ju bara gulligt!" "NEJ, det är det INTE sa jag. Vi vill INTE att hon blir kallad det!" Det blev tvärtyst... Min syster sa det en gång när hennes två barn var med. Va f..n tänker de med? Dagisfröken sa det en gång också. Inte bra.... Tcker ni inte att vi ska tänka över det ändå?
Tycker att ni ska ge ert barn precis det namn ni själva vill!
Men! *tar på mig erfarma Tant-minen* var Övertydliga mot alla omkring henne att ni inte på några villkors vis tolererar öknamn/smeknam etc.
Ja, det kommer att bli sura miner och "näsor i vädret" men är bara att stå på sig.
Är ni tydliga, kommer också er dotter att vara lika tydlig när hon blir större.
Har en Teresia i bekamtskapskretsen.
hur många Teresia får inte stå ut med att kallas Tess. Ok för en del, inte ok för andra.
Denna nämnda Tersia är just en Tersia. Hennes föräldrar har varit övertydliga med att det är Tersia dottern heter, och inget annat. När flickan själv blev tillsräckligt stor var hon själv tydlig med det. Svarade helt kallt inte om någon ropade "Tess"
Ingen skulle i dag komma på tanken att kalla henne det, hon är Tersia rätt och slätt.
Annat exempel: Beatrice får ofta heta "Bea" Men föräldrarna till denna lilla flicka har även de varit väldigt tydliga mot dagispersonal, lärare, släkt och vänner att namnet är Beatrice, inget annat! 7 år gammal, svarar denna flicka "Jag heter Beatrice!!" om någon skulle kalla henne Bea.
Kan ge fler exempel, men tror ni fattar idén.
Ta striden, var övertydliga. Säg till DIREKT när ni hör någon säga "fel" oavsett om denna någon är syster, dagisfröken, eller för den delen kompis.
Det är ju faktsikt NI som ger er dotter hennes namn, inte omgivningen!