• Melis

Gå ner 10-15 kg utan någon konstig diet utan det gamla hederliga sättet äta rätt och träna..

Ja, denna tråd startar jag för alla som vill gå ner i vikt utan att drick pulver eller liknande utan mer lägger fokus på att äta rätt och träna...

Här ska vi kunna stötta varandra, ge tips på träning, tips på mat samt följa upp framstegen...alla är välkommna!!!

• Svar på tråden Gå ner 10-15 kg utan någon konstig diet utan det gamla hederliga sättet äta rätt och träna..
  • didis

Ok, jag skall ge det ett ärligt försök.

Eldprovet kommer nästa vecka när jag är på kurs. Dels brukar det vara god mat på kurser och dels är det lätt att småäta när man sitter ensam på hotellrummet.

Hade tänkt poppa mig lite pocorn i kväll men nu blir det bara vatten som kompensation för kebaben!

• passionsblomman

Hejom fejom! Här behöver jAG vara!!! Jaså, ser man på, didis är här...

Jag ligger risigare till än didis. ivåras upptäckte jag till minstora förfäran att vågen på skolsköterskans rum(vi hade kontroll med vår son och jag "råkade" väga mig själv)
    pekade på 5 kg MER än när jag hade gått 40 fulla veckor i graviditeten!
    Hjälp!
    jag är bara 164 cm, så de 75 kg jag visade mig släpa runt ppå är faktiskt hela 25 helt onödiga.

Jag fick totalnog och började gå ut och gå. Jäklar i min låda vd jag stegade runt härute i skogarna! jag hade en timma om dan som minimum, med en vilodag/vecka.

För övrigt åt jag ordentlig mat 3ggr/dag med halva tallriken grönsaker. 2 mellanmål, alltid inkl ngn frukt och hade lördagsgodis som "löfte"

jag åt gott och varje vecka en lyxmiddag med förrätt och efterrätt, vin och avec, hela killivitten alltså.
    Det kändes aldrig som att avstå egentligen. valde att inte fika på jobbet, utan bara hemma med familjen på em eller inte alls.

jag gick ner 9 kg på 8 veckor och 5 -6 hål i bältet!

men, när det bröt ut ett tandvärkshelvete i munnen som resulterade i både utopererad visdomstand och småningom uttdragen kindtand också, då hann jag komma av mig. Nu har jag gått upp 6 av de 9 såg jag. Jag sa häromdagen att nu i januari, när mitt julhysteriska jobb tar slut, ska jag fortsätta. Jag vbill heller inte lura kroppen med dieter och pulver.
    jag vet så väl att jag måste låta min kropp få äta riktigt och regelbundet, för deet är när det är stressigt och för mkt att göra som slarvet med mat gör att jag börjar ersätta mat med socker och så är det kört.

Jag skulle vilja ner 15 iallafall från nu. Dvs 57 kg. Det vore helt rimligt och jag kan verkligen behöva lite rapporteringsbackning, så man inte bara lägger av. Julen, ja den blir ju, och jag tänker minsann äta, men man kanske kan masa sig ut iaf på NÅN promenad? Ojsan, vad långt! Sorry!

• didis

Hallå passionblomman - vi är nog rätt lika varandra, det är därför vi stöter på varandra i alla trådar!!

Typiskt att det var tänderna som förstörde allt! Du skulle behöva en tandläkarvän närmare där du bor

När jag gick ner i vikt senast hade jag en stegräknare - det var väldigt motiverande! Skall se om jag hittar den igen. Helst skulle jag gå 10.000 steg vilket var rätt svårt men det gjorde att jag tex alltid tog några extrasteg på stället när jag pratade med någon (så de trodde antagligen jag var jättekissnödig ) och gick i alla trappor.

• passionsblomman
    Jag hade också en stegräknare! och jag gick med i stegräknartävlingen som de hade påexpressen, jag gick ta mig tusan 42000 steg en dag!!!
    Och låg topp 10 på listan över de som gått mest, ända till den jäkla visdomstanden.-Då stod jag istället kl 6.30 ute i skogen ock skrek så rådjuren flydde, för det gjorde mer ont än vad sm helst jag varit med om. Föda barn var en baggis mot den värken(som ju visade sig vara både ien inflammation i pulpan på en annan tand, och visdomseländet då)

Däremot, tycker jag räknarna verkar visa väldigt olika antal steg...
    ...att hålla bra tempo och verkligen gå under viss tid sammanhängande,var nog det som tog bäst på mig, men det var helt klart en motor att "jamen bara 3000 steg till så..."

Nu har jag lovat min sn att lägga mig med honom. Ska upp 03.30 imorgon, så det går faktiskt för sig, trots den tidiga timman.
    Dessutom lär han inte säga "men jag vill ju somna med DIG mamma" så länge till *rusar för att passa på och ta vara på nuet* Hit återkommer jag!
    Godnatt!
    didis skrev 2008-12-03 20:01:40 följande:
    Hallå passionblomman - vi är nog rätt lika varandra, det är därför vi stöter på varandra i alla trådar!! Typiskt att det var tänderna som förstörde allt! Du skulle behöva en tandläkarvän närmare där du bor När jag gick ner i vikt senast hade jag en stegräknare - det var väldigt motiverande! Skall se om jag hittar den igen. Helst skulle jag gå 10.000 steg vilket var rätt svårt men det gjorde att jag tex alltid tog några extrasteg på stället när jag pratade med någon (så de trodde antagligen jag var jättekissnödig ) och gick i alla trappor.
  • didis
    passionsblomman skrev 2008-12-03 20:13:36 följande:
    Jag hade också en stegräknare! och jag gick med i stegräknartävlingen som de hade påexpressen, jag gick ta mig tusan 42000 steg en dag!!!Och låg topp 10 på listan över de som gått mest, ända till den jäkla visdomstanden.-Då stod jag istället kl 6.30 ute i skogen ock skrek så rådjuren flydde, för det gjorde mer ont än vad sm helst jag varit med om. Föda barn var en baggis mot den värken(som ju visade sig vara både ien inflammation i pulpan på en annan tand, och visdomseländet då)Däremot, tycker jag räknarna verkar visa väldigt olika antal steg... ...att hålla bra tempo och verkligen gå under viss tid sammanhängande,var nog det som tog bäst på mig, men det var helt klart en motor att "jamen bara 3000 steg till så..."Nu har jag lovat min sn att lägga mig med honom. Ska upp 03.30 imorgon, så det går faktiskt för sig, trots den tidiga timman.Dessutom lär han inte säga "men jag vill ju somna med DIG mamma" så länge till *rusar för att passa på och ta vara på nuet* Hit återkommer jag!Godnatt!
    Och jag blir visst utkastad från internet stup i kvarten. Vi ses, passionsblomman!
  • Melis

Ja, här ska det jävlar gås ned...det jag kan tycka är svårt att komma på mat som är nyttig och som håller en mätt längre....

Vad har ni får mål? Menar till vilket datum ska ni gå ner det ni vill gå ner? Jag har satt 5 kilo till nyår...vilket kanske är lite väl optimisktiskt men bör ju gå....

Sen vill jag gå ner 10 kg till den 1 april vilket ska kunna gå......

• Januari2009

Den här tråden känner jag mej hemma i ; - )
    Har gått ner 7 kg sen slutet på sommaren, nu får jag bara gå ner 2 till annars ramlar brudklänningen av!!

Jag tränar 3 dar i veckan, äter tre mål om dagen och frukt till mellanmål. Lite godis på lördagar, för visst måste man unna sig något gott oxå!
    Du undrar om nyttig mat Melis, jag har tagit bort såser, köper fullkornspasta, använder mjölk ist för matl.grädde. Har inte gjort några drastiska förändringar i kylskåpet.
    Men solen på min himmel, som gjort det lätt att äta mindre portioner utan att vara småsugen mellan måltiderna, är en tablett som heter Mulberry. Nu har magen ställt in sig på mindre portioner så jag "klarar mej" utan dem nu.

• Melis
    Januari2009 skrev 2008-12-03 22:52:23 följande:
    Men solen på min himmel, som gjort det lätt att äta mindre portioner utan att vara småsugen mellan måltiderna, är en tablett som heter Mulberry. Nu har magen ställt in sig på mindre portioner så jag "klarar mej" utan dem nu.
    OOO detta vill jag höra mer om...jag tänker lite på vad jag lagar för mat.... men vad är detta för tablett? och hur fungerar den??? Var finns den att köpa???
  • Melis

du skrev att du gick ner 7 kg sedan i slutet av sommaren....är det på tre månader då eller?

• Januari2009

Jag har köpt den på vitaminvaruhuset, den ska tas ca 15 min före varje måltid och ökar mättnadskänslan. Tror det finns i vanliga hälsokostaffärer. Jag kände mej mätt längre tid efter maten och inget sötsug som jag alltid haft jätteproblem med. På paketet står det japanska mullbärstabletter.
    Nu måste jag räkna lite på tiden... tror det tagit ca 2-2 1/2 månad att gå ner 7 kg. Tror det är bättre att skynda långsamt så kroppen vänjer sig.

Svar på tråden Gå ner 10-15 kg utan någon konstig diet utan det gamla hederliga sättet äta rätt och träna..