• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • Mrs  B

Muggles
    Ska fundera vidare på er metod.......hmmm
    Något måste göras iaf.

Ore
    Trist med tvättstugan!!!!!!!!!!!!!!
    Fattar inte varför en del inte kan låta saker och ting vara, "mind your own buisness"-liksom. Fiskolja????????
    Hur kan man bara komma på idén.....
    Vi köpte en egen tvättmaskin när vi flyttade till en större lägenhet (innan huset) och tyckte det var ett bra drag. Har aldrig gillat att tvätta i den gemensamma tvättstugan, mörkrädd som jag är.....
    I ett hus där jag bodde fick man betala 5 kr per tvätt och per gång i tumlare......

GRATTIS Mathilda på 1 års dagen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    (Malte är också 74cm lång.... )

• BrudSommar2006

Var tvungen att titta hur lång Iris var när hon var ett år, då var hon 85 cm lång, nu vid ett år och fem månader så är hon ju som sagt 92,5 cm, ska bli intressant att se hur det har gått med hennes kurva och om det fortfarande ser ut som att hon ska bli 183 cm, vi ska till bvc om ett par veckor.

Nu blev jag påmind om allt irriterande som hände när vi bodde i lägenheten, både med lappskrivning och tvättstugan, det hade jag faktiskt förträngt! Fast fiskolja är man ju glad att man sluppit.

Grattis Mathilda!

AM, ni har inte fått provsvar än?

• BrudSommar2006

Cicci, hur har det gått med Victor? Hur mår han?

• fru AM

BS: Då blir Iris (nästan) lika lång som jag (184)! Coolt. Alla tror att Livia kommer bli lång men jag är inte säker. Jag har egentligen inte så långa gener tror jag - de flesta i alla släktvindlingar bakåt har varit rätt korta och välmatade. Min brorsa är tex bara en cm längre än jag - så jag tror helt enkelt att min längdtillväxt fick spunk i tonåren. Men vi kommer övervaka Livias tillväxt - det är inte kul att vara för lång (över 185 blir det verkliga problem med kläder t ex)

Nej - inget provsvar än ... Jag går och vankar vid brevinkastet samtidigt som jag INTE vill att telefonen ska ringa. Vilken dag som helst nu ...

• fru AM

Fick just ett uppiggande mail från growingpeople.se om julens alla faror. Vill bara upplysa om att julstjärna torde vara den mest OFARLIGA julväxten att tugga i sig ... (frånsett granen kanske då). Amaryllis och hyacint ska man inte äta några större mängder av. Tomtebloss kan ge illamående och muskelryckningar om man skulle bli för sugen ... Hjälp! Blir nog till att tjacka konstgjorda växter!

• Oms

tack för alla grattis! vi niger o bockar o allt det där och visst är det så att hon äter bra o därför går upp i vikt nu, men vi har fått kämpa för att nå dit. tidigare hade hon ju en liten burk per dag m mat och mkt ersättning som vi sen fasade ut i välling mellan 6-7 månaders ålder för att sen på sikt nå dagens nivåer.

Kokosen igen-
    Det låter som om Conny får en btra balans under dagen, kanske att ni ska sätta ut ersättningen nu då den inte är tillräckligt näringsrik för barn över 9 månader (ungefär)vill ni ff ge honom flaska så pröva m välling om ni vill ha mer "fett" på conny, annars kan han få ersättnign som ngt gott att snutta på på kvällen - dock inte som en måltid.

i vårt fall har det varit Michael som har ökat på matportionerna då Mathilda inte alls är lika pigg på o äta när hon är med mig! vi började aktivt m mer mat och ofta bara för att få bättre nattsömn - att sen tillväxten kom igång bra och att humöret blomstrar av jämns blodsockerkurva är ju bara positiva bieffekter!

Jag skulle inte säga att välling är ett svenskt fenomen då det förekommer över precis hela världen MEN i sverige har det nästan blivit "ett måste" när man lyssnar på folk. Det är inte alls bra att få för mkt välling och låta den slå ut mer näringsriktigt mat men som ett komplement kan välling vara bra. vidare kan ett baran leva på välling under tex en utomlandaresa utan att det påverka ngt nämnvärt. det är bra att inför välling/gröt för att vänka barn m gluten men som sagt man kan lika gärna ge gröt (och det gör ju ni!!)

Ja, dumma BVC! hoppas ni får ordning på det, vissa barn är ju också smalare än andra. min stora tjejs lillebror (pappas sida) vägde vid 18 månader 10.6kg och var 84cm lång - och visst är han smal o tunn men han äter som en häst så det e bara o gilla läget

• _koko_

oms - NAN ska ha en 3a för barn över 10 månader, men den har jag inte hittat i butik ännu... Fast välling ÄR ett svenskt fenomen! "Formula", som man ger i resten av världen, är ersättning, dvs innehåller inte spannmål. Det ger man upp till ett år och sen går man över till vanlig mjölk.

AM - Oj, är du så lång?! Det har jag inte tänkt på. Jag är 176 och har alltid haft problem att hitta kläder eftersom jag dessutom både är smal och har lååånga ben (beninnerlängd MINST 85cm, helst 90 beroende på modell) och armar... Något som jag dock även är glad för, förstås, trevligt att få komplimanger.

• _koko_

Mrs B - Precis så är vår vanliga bvc-sköterska, hon är underbar. Funderar faktiskt på att prata med henne om det här...

• fru AM

Koko: ja visst är det svårt med ärm-och benlängd! JAg har ju dessutom problem att min midja inte sitter där andras (kortare människors) midja sitter i förhållande till ärmen på t ex kavajer ... MEN jag trivs med att vara lång. Men man går inte spårlöst förbi Och min man älskar det.

• Oms

Koko - Nan 3 lanseras som en måltidsdryck mer och inte som ersättning istället för mat, den säljes på bla Coop och visa Willys och Ica butiker. sök på FL om vad som skrivits om den ( vet att flera har kontaktat Nestlé o frågat)

Välling finns att tillgå i bla USA och england, Gambia, Sydafrika och malaysia(Det är de länder jag vet så borde inte skrvit hela världen, kalantigt av mig) vi pratar inte ersättning -då det också finns men inte är spannmålsbaserat utan gjort på mjölk. välling i utlandet är dock inte alls likadan som vår svenska men den görs ändock på spannmål o mjölk. I både USA och Gambia har vi köpt o gett välling till stora tjejen när hon var liten och i sydafrika där en väninna kommer ifrån ger man välling till barnen upp till 2års ålder och i malaysia där en jobbarkompis m 1-åring reste till i somras - kunde man köpa välling som var väldigt lik den svenska.

MEN det är ett svenskt fenomen att GE välling i den omfattnignen vi gör här, jag menar att vi anser att det är ngt som barn "ska ha" vilket är helt galet - inte sjutton behöver barn dricka välling för att klara sig! förstår faktiskt inte varf ör man propagerar för det. Oumie var ett vällingbarn och det vill jag inte att Mathilda blir riktigt så så fort hon kan äta större portioner mat per gång kommer ett vällingmål att försvinna för att sen helt fasas ut vi 2-3 års åldern.

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!