• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • Ore

Jag bor i hyresrätt. Tvätten klarade sig nog någorlunda (vad jag har märkt i alla fall). 90-graderstvätt har hänt tre gånger. Fiskspadet har jag ingen aning om. Jag kom ner i tvättstugan, upptäckte att maskinen inte tömt ut vatten och centrifugerat. Körde centrifugprogrammet enbart, tog ut tvätten och tyckte att den luktade litet svagt av fisk. Jag tål inte fisk, och eftersom jag inte är van vid fiskdoft så kan jag tycka att den luktar illa. När jag kollade låg det någon påse med tryck på, det var väl någon "alaska pollock" eller liknande. Jag körde om tvätten, och då luktade det inte längre.

Orkar inte bråka med henne, även fast jag vet att jag borde. Mina bokade tider stryks litet titt som tätt också (vi skriver upp namn och tid i en almanacka)... Det är litet störande. Tror det beror på att den gången hon bokat in tvätt-tid heldagar fredag, lördag och söndag en vecka i förväg så strök jag hennes namn på lördagen och bokade in mig själv...

• _koko_

Tack för alla tips Liten, AM och mugglan, "tyvärr" kör vi med det mesta redan. Har dock bytt bort linfröoljan from igår eftersom det sätter igång magen (hade jag missat, men borde ha fattat eftersom jag äter krossade linfrön för att få igång min tröga mage... Puckat!), och han raketbajsar. Så nu får han rapsolja i gröten och smör eller olja i maten (har han fått hela tiden). Han äter ju vår mat (eftersom han totalvägrar barnmat - den smakar ju ingenting), och vi kryddar precis som vanligt (utom med saltet då), dvs ordentligt.

Liten & AM - Precis det jag är ute efter, självklart är det en omställning, varför tog hon inte ens upp det?? Vågade hon inte för att det var sambon som var där??
    Men nu ska jag sluta tjata om det.

Page - Vilket praktpucko, lider med både dig och din mamma och förstår inte att det finns såna människor. Tycker han låter sjuk på riktigt, psykiskt sjuk alltså. Och säga som han sa om dig och J, det är fullständigt oförlåtligt.

Ore - Det var nog det värsta jag hört i tvättstugesammanhang!!! Förstår att du längtar till egen tvättstuga.
    Det värsta jag varit med om är att en tant som skulle låna tvättmedel av mig öppnade hela förpackningen (jag hade bara öppnat litegrann för att lättare kunna bära med mig tvättmedlet), och en annan gång var det en som sett snett på bokningslistan och börjat tvätta på min tid för att han trodde den var ledig.

• fru AM

Men Ore - varför ska du ta skit i tvättstugan av den där toktanten? Hör av dig till fastighetsbolaget/fastighetsägaren. Jag blir galen på när knäppisar tar "lagen i egna händer". Nästa gång kanske en hel tvättmaskins tvätt blir sabbad efter en 90-gradersomgång? JAg röstar ändå för förslag om övervakningskamera (eller i alla fall ett klistermärke om att det satts upp en dylik ...)

• Ore

fru AM skrev 2008-11-26 09:58:59 följande:

Men Ore - varför ska du ta skit i tvättstugan av den där toktanten? Hör av dig till fastighetsbolaget/fastighetsägaren. Jag blir galen på när knäppisar tar "lagen i egna händer". Nästa gång kanske en hel tvättmaskins tvätt blir sabbad efter en 90-gradersomgång? JAg röstar ändå för förslag om övervakningskamera (eller i alla fall ett klistermärke om att det satts upp en dylik ...)
    Jag vet att jag borde ta tag i det... Nu har jag ju inga bevis på att det är hon, men jag ska nog åtminstonde ta och ringa och höra om de kan fixa ett lås, som vi alla har varsin nyckel till. Händer det något då så vet man ju att det inte är någon utifrån...

Jag vet (från andra grannar) att hon och tvättstugan är väldigt sammansvetsade, och att alla försök från fastighetsbolaget att styra upp användandet i tider m.m. inte har fungerat ordentligt... Jag har övervägt att använda grannhusets tvättstuga istället, nackdelen är att de är överens om att tvättstugan där inte skall användas på söndagar, och det är den dagen jag oftast kan...
  • Fru E

Vi har egen tvättmaskin men tvättar oftast i den gemensamma tvättstugan som finns precis bakom grannen. Två stora maskiner, torktumlare, torkskåp, mangel och allt man kan behöva. Bekvämt och bra och man sparar både el och vatten

Om den förra som tvättade har tvätt kvar i maskinen (precis satt igång den) är jag hemsk och stoppar maskinen och lägger tvätten i en korg så de får hämta den där!
    Elak jag, nääääeeee

Page-nämen vilken manipulerande man!!!

• Fru E

Vi har tvättstugan i ett eget litet hus med lås på dörren som alla radhusägare har nyckel till och fungerar kanon. Vi har en tavla där vi bokar tider med en "låskolv" eller vad man ska säga där det står ens nr på huset så vi kan bara boka en tid åt gången

• Oms

Page - men stackars din mamma! förstå om du känner dig sååå frustrerad! herregud vilken skitstövel till karl hon har haft! värsta desperate housewife galningen ju! det här är ju tyvärr alltför vanligt, hade en granne till mitt föräldrahem som råkade ut för detta - hon fick ingentign hon heller när HAN lämnade henne för en yngre förmåga - blir så lack på sånt här! hoppas hoppas att det finns ngt i lagen som hjälper henne!

Koko - förstår irritationen här med!BVC är ju inte kända för att vara några bra pedagoger tyvärr, jag vet massor som aldrig går dit då de bara blri arga och frustrerade! ni har precis bytt roll och då är det nya rutiner - det påverkar barnet. sen så är det nog bra att tillföra mer fett då man har kommit på att det är alldeles för lite fett i barnmaten. olja fungerar bra om de inte är kräkbarn -då får man ta smör och ngnstans mellan en tesked tille n matsked per mål iaf!

Mathilda har ätit likadant sen hon var tio mån tills idag (1år)och hennes matdag ser ut så här:

1,5 portion gröt + 1/3 burk katrinplommonpuré

1 burk barnmat (8mån oavsett märke) + ½ burk dessert

1 burk barnmat (1år nu - oavsett märke) + ½ burk dessert

220ml färdig välling

220 ml färdig välling

Varje dag ser meny likadan ut - hon äter var 3:e timma ungefär och på det sover hon 12 timmar på natten (utan att vakna) och sen 1,5 - 2 timmar på dagen (1 ggn/dag).

• fru AM

Ore - vilken flathet från fastighetsbolaget! Det skulle inte förvåna mig om egenmäktigt förfarande i tvättstugans skulle kunna bli en början till vräkning eller i alla fall polisanmälan. Upp till kamp mot tvättstugepuckon. I min egen familj är det min man som är puckot eftersom han envisas med att torktumla mina fintvättskläder. Sätter upp fågelholksminen när jag står med en kjol som krympt så den är lagom för en katt ... "Nämen kunde man inte torktumla den?"). Därför tvättar jag allt själv. Förmodligen en taktik från hans sida ...

• Oms

Idag fyller Mathilda 1 år!!!

herregud vad tiden har gått fort!

och i måndags var vi på 1-års kontroll och såg då att för första gången nu ligger på mittkurvan på vikt o läng! helt otroligt då hon legat under alla kurvor under flera månader men nu har vi fått upp vikten på henne! jätteskönt!

hon är 74,5- 75 cm och väger 10.115 gr! bra jobbat Mathlida säger jag!

hennes reflux är också den helt borta nu! hon får ingen medicinering längre och har så inte fått på 1,5 månad utan ngt återfall så nu är hon friskförklarad! *jublar högt o gör vågen*

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!