• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • Page

Vad skønt att J och jag ær fattiglappar!! Jag behøver inte bekymra mig før att bli blåst på så mycket pengar om vi skulle skiljas som ovænner. Jag visste væl att det fanns en orsak till varfør jag arbetar så lite...

• viktualia

Page - den här tråden är väl till för att att vi ska få vräka ur oss diverse bekymmer... så kör hårt på det... och onekligen låter han som en praktidiot av sällan skådat slag.

Själv - har jag fått veta att ett par i min bekantskapskrets gått isär - hm.. känns lite konstigt och sorgligt.Inga barn inblandade dock.

Och dessutom ägnar jag mig glatt åt pappersmuffande fast det egentligen är förtidigt för det.... lär återkomma i frågan..

• _koko_

Åh, page, mina 'problem' bleknar ju i jämförelse! Vilken skitstövel!!! Förstår att du är besviken på att din mamma varit så naiv också, men hellre naiv och gå på några nitar än cynisk och olycklig. Fast bäst är kanske att vara realist....

Vad snällt av dig att åka dit och hjälpa till att reda ut allt, din mamma måste tycka att det är jätteskönt att ha dig där!

Nämen sova var det ju!

• Frejis

Page - ett tips är att gå till din mammas bank och be dem att lämna ut utdrag från hennes konto. Jag minns inte hur många år de sparar detta (fem, tio eller fler). Sedan kan din mor jämföra dessa utdrag med hans kvitto och visa att ett visst belopp gått ut från hennes konto samma dag eller någon dag innan. Banken tar betalt för denna tjänst, men det kan vara värt.

Grr, blir oerhört arg på sådant eftersom jag råkat ut för en liknande kvittoman själv.

• muggles

koko: äh vikt är det enda de bryr sig om på BVC, det är väl för att det är så lätt att mäta...? De frågar ju aldrig hur barnet sover tex. Och mat och sömn hänger (som du själv skrev) ofta ihop.
    Jag tror att vissa barn har sämre matlust och är allmänt spinkiga (har sett flera exempel), och om de samtidigt är mer rörliga - ja då kan väl sådant här hända. Jag förstår om du är lite orolig över att Conny gått ner så mkt men om han verkar pigg och glad så tror jag inte du behöver oroa dig. BVC är så upphängda på sina kurvor och alla barn MÅSTE följa deras kurvor (annars är det fel på barnet/föräldrarna - det kan ju inte vara så att det är fel på kurvorna minsann). Varför är det en sanning att alla barn alltid följer kurvorna???? Tänk om det är så att Conny är inne i en period när han är mer intresserad av allt runt omkring än av att äta - han kanske inte "har tid" att äta? Och tänk om han så småningom hoppar upp ett snäpp igen i vikt? Om ni är riktigt oroliga så testa att krydda maten lite mer (funkade på Moa, kan iofs bero på att jag åt kryddig mat under grav - ska tydligen kunna påverka barnets smak). Testa sötpotatis, äpple, banan - allt som gör maten sötare och godare. Testa smör i maten - ger fylligare smak.
    Klart du inte är en dålig mamma - låt dem inte få dig att känna dig som det! Du är ju expert på ditt barn!

Page: har missat stora delar av historien - den låter nästan som en film. Skittrist att din mamma (och du?) blivit lurade så illa. Bajs som Nenne skulle ha sagt.

MrsB: tror det var du som frågade ang Maltes sömn. Jag har iofs skrivit det här förut (men scrolla på ni bara! ) men här kommer "vår" metod igen:
    för att skjuta på Moas dygnsrytm (hon var ju väldigt kvällstrött och morgonpigg) så la vi in en extra sovtid sent på eftm, ca kl 17 för att Moa skulle orka vara vaken till kl 21. De första nätterna sov hon bara till kl 06 ist f 05, dvs inte så mkt längre. Men vi stod på oss och höll på med detta i 2v (jobbigt såklart). Efter 2v började vi sakta dra tillbaka läggtiden fr kl 21 till 20.30, kl 20, kl 19.30 osv. Och hon fortsatte sova till kl 06 vilket ju var oändligt mkt bättre än 04.30-05. Och sedan några mån tillbaka har hon börjat sova längre och längre, det händer att hon sover till kl 07.30 numera. För att inte sabba hennes dagsömn väcker vi henne senast kl 07 (bara på vardagar), annars missar de alla aktiviteter på eftm. Jag vet inte om detta funkar för ngt annat barn men vi fick tipset av en jobbarkompis till min man som hade gjort såhär med sina barn. Kom bara ihåg att det inte är en "quick fix"-kur på 3 dagar utan man får hålla på i veckor/mån...

• Frejis

Page igen - motsvarar hans inkomster de påstådda utgifterna?

• Page

Ore, jag tror att jag førstår! Klart att pengar ær viktiga før honom, men att anvænda dem till något trevlig verkar inte så viktigt. De ska ligga dær på høg, och sen ska han begravas med dem. Før jag vet att han inte ær så villig att skænka pengar till sina døttrar...

Mamma har dæremot mest dåligt samvete eftersom hennes "slarv och blåøgdhet" drabbar mig i slutændan.

Det allra sjukaste ær att jag tror att han tror att han har verkligen bekostat allt. Mest før jag har svårt att tænka mig att någon har mage att ljuga så fruktansvært. Nær jag var med på advokatmøtet igår, satt han mitt emot mig och ljøg. Eller så mindes han inte! Dessutom så førsøkte han låta som en politiker nær han pratade, kunde aldrig svara på en fråga med ett enkelt ja, eller nej!

• Frejis

*Frejis leker advokat, men oj vad jag hatar sådana gubbar*

• Ore

Page, be inte om ursäkt. Det är bättre att vräka ur sig det än att hålla inne med det...

Antar att om de är gifta så är pappret han fått henne att skriva på är någon typ av äktenskapsförord eller bodelningsgrej...

Har inte banken kvar statistik över uttag, köp med kort och liknande? Har det något bevisvärde?

*och här sitter jag och tror att jag vet bättre än advokater* Sorry, ville bara hjälpa till. Det funkar ju för skatteverket att visa kontoutdrag på bensin man köpt när man ska visa att man faktiskt åker bil till jobbet...

• Ore

Och så ser jag att Frejis tänkte samma sak...

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!