• chokladflingan

När pussas man?

När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.

• Svar på tråden När pussas man?
  • Sommargrönt

Jag menar inte att vara petig, men "you may kiss the bride" betyder "du FÅR kyssa bruden", inte att man ska. :)

En till präst skrev 2008-11-03 14:54:28 följande:

Men aldrig i livet att jag skulle ställa mig och SÄGA TILL vuxna människor att de ska kyssa varandra nu.
  • En till präst

Sommargrönt: Sant

Men medge att både "You may kiss the bride" eller "Nu går det bra att kyssas" låter fånigt! Skulle Du själv vilja säga det till någon?

• Troll1

Oj, det är väl inget upprörande med en puss i kyrkan?

• En till präst

Troll1

Nej, en puss i kyrkan är inte det minsta upprörande.
    Inte två heller.

Det som diskuteras i tråden är om par klarar av att genomföra en puss eller kyss på egen hand, eller om prästen ska stå som en amerikansk kopia och säga till dem att pussas.

• MulleNuh

Men som jag skrivit innan (tror jag) Även om man nu verkligen VILL pussas i kyrkan så kanske man är så nervös att man glömmer av sig. Och så ångrar man sig efteråt.. Det är ju något man inte direkt har chansen att göra om.. Så nog skulle jag bli glad och tacksam om vår präst kunde ge en liten hint iaf.

En till präst skrev 2008-11-03 15:26:56 följande:

Troll1Nej, en puss i kyrkan är inte det minsta upprörande.Inte två heller.Det som diskuteras i tråden är om par klarar av att genomföra en puss eller kyss på egen hand, eller om prästen ska stå som en amerikansk kopia och säga till dem att pussas.
  • Troll1

En till präst skrev 2008-11-03 15:26:56 följande:

Troll1Nej, en puss i kyrkan är inte det minsta upprörande.Inte två heller.Det som diskuteras i tråden är om par klarar av att genomföra en puss eller kyss på egen hand, eller om prästen ska stå som en amerikansk kopia och säga till dem att pussas.
    Jo, jag har märkt att den del av inläggen handlar om detta... Det är inte så att prästen "uppmanar" brudparen att nu SKA ni pussas! Däremot är det väldigt många brudpar (varav jag själv var en av dem) som gärna vill veta när man FÅR/KAN göra det.
    Det är väl mkt småsaker som ändrats vid ritualerna i kyrkan. Både vid dop och bröllop. Det är en liten sak att säga till att nu får ni pussas eller liknande. Inget att hänga upp sig på tycker jag. Att visa sin kärlek i kyrkan är väl rätta stället?!!
  • laris

Men hur mkt av det vi gör idag är rent svenskt eg? Är det inte underbart att vi anammar andra kultrer? Det behöver inte vara skrämmande. Sen kan jag tycka att många av de som är inne på bt komplicerar saker och ting. Det är väldigt mkt som ska diskuteras på detaljnivå och allt ska ha betydelse såsom puss i kyrkan att det inte ska vara så svenskt....

Duchess skrev 2008-11-02 21:39:51 följande:
    Det tycker jag inte är skrämmande i sig (vilket jag också skrivit). Det som gör mig mörkrädd är att det verkade som om gästerna saknade pussen i kyrkan, vilket innebär att vi blivit så amerikaniserade att vi inte kan skilja svenska och utländska seder åt. I svensk vigselsed har man aldrig kysst varandra i kyrkan. Och innan någon fler protesterar: jag är inte emot utländska seder och bruk. Däremot tycker jag att det är läskigt när vi svenskar ibland tror att man har kyss i kyrkan och brudöverlämning, juryrättegångar mm bara för att vi sett på amerikanska TV-serier. Vitt guld skrev 2008-11-02 21:33:40 följande:
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-11-03 15:36:41 följande:
    Men som jag skrivit innan (tror jag) Även om man nu verkligen VILL pussas i kyrkan så kanske man är så nervös att man glömmer av sig. Och så ångrar man sig efteråt.. Det är ju något man inte direkt har chansen att göra om.. Så nog skulle jag bli glad och tacksam om vår präst kunde ge en liten hint iaf.En till präst skrev 2008-11-03 15:26:56 följande:
    Om man glömmer att kyssas i kyrkan så kan man väl göra det på kyrktrappan efteråt som svenska par har gjort förut?
    Jag förstår faktiskt inte varför detta är en fråga.

Gör som ni vill - pussas före och efter och under vigseln, och behöver ni hjälp av er präst så snacka med honom/henne då, men jag vill bara att folk fattar att det INTE ingår i en svensk prästs normala uppgifter att ge folk kyss-tillstånd eller kyss-instruktioner.
  • Troll1

Läste precis ett inlägg jag missat av "En till präst"
    ..."Om brudpar ändå vill kyssas för att de sett det på hollywoodfilm och tycker det är mysigt så fine - det kan de väl göra. När de vill.!
    Ursäkta, men det var det mest urbota dumma jag läst på ett bra tag. Så prästen här i tråden menar att vi som är lyckliga och vill ge varandra en puss efter vigselakten skulle ha anammat detta efter Hollywoodfilmer och tyckte det "såg mydigt ut"? Snacka om nedlåtande kommentar!

• Troll1

Vägra ge de instruktionerna då om det är så upprörande. Jag är själv prästdotter och har då aldrig hört min "gamle far" uppröras över detta. Lite öppet sinnelag är bra att ha som präst.

Svar på tråden När pussas man?