När pussas man?
När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.
När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.
Jag menar inte att vara petig, men "you may kiss the bride" betyder "du FÅR kyssa bruden", inte att man ska. :)
En till präst skrev 2008-11-03 14:54:28 följande:
Sommargrönt: Sant
Men medge att både "You may kiss the bride" eller "Nu går det bra att kyssas" låter fånigt! Skulle Du själv vilja säga det till någon?
Oj, det är väl inget upprörande med en puss i kyrkan?
Troll1
Nej, en puss i kyrkan är inte det minsta upprörande.
Inte två heller.
Det som diskuteras i tråden är om par klarar av att genomföra en puss eller kyss på egen hand, eller om prästen ska stå som en amerikansk kopia och säga till dem att pussas.
Men som jag skrivit innan (tror jag) Även om man nu verkligen VILL pussas i kyrkan så kanske man är så nervös att man glömmer av sig. Och så ångrar man sig efteråt.. Det är ju något man inte direkt har chansen att göra om.. Så nog skulle jag bli glad och tacksam om vår präst kunde ge en liten hint iaf.
En till präst skrev 2008-11-03 15:26:56 följande:
En till präst skrev 2008-11-03 15:26:56 följande:
Men hur mkt av det vi gör idag är rent svenskt eg? Är det inte underbart att vi anammar andra kultrer? Det behöver inte vara skrämmande. Sen kan jag tycka att många av de som är inne på bt komplicerar saker och ting. Det är väldigt mkt som ska diskuteras på detaljnivå och allt ska ha betydelse såsom puss i kyrkan att det inte ska vara så svenskt....
Läste precis ett inlägg jag missat av "En till präst"
..."Om brudpar ändå vill kyssas för att de sett det på hollywoodfilm och tycker det är mysigt så fine - det kan de väl göra. När de vill.!
Ursäkta, men det var det mest urbota dumma jag läst på ett bra tag. Så prästen här i tråden menar att vi som är lyckliga och vill ge varandra en puss efter vigselakten skulle ha anammat detta efter Hollywoodfilmer och tyckte det "såg mydigt ut"? Snacka om nedlåtande kommentar!
Vägra ge de instruktionerna då om det är så upprörande. Jag är själv prästdotter och har då aldrig hört min "gamle far" uppröras över detta. Lite öppet sinnelag är bra att ha som präst.