• chokladflingan

När pussas man?

När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.

• Svar på tråden När pussas man?
  • Vitt guld

Jaaa, klart man ska "försegla" med en puss!

• lillabruden

nja vet inte riktigt.... om man inte pussas, bytar man "bara" rng då? eller finns det någon annan tradition utöver byta ringar..? jag vet alltså inte, därför jag frågar

MulleNuh skrev 2008-10-31 19:54:33 följande:
    ja jag tycker det verkar låta himla stelt på något sätt.
  • Aleta
    lillabruden skrev 2008-10-31 19:46:51 följande:
    hur ser det då ut, om man inte pussas?
    Det är jättevackert precis som bröllop brukar vara. Ofta ser de varandra i ögonen och man ka nse hur lyckliga de är!

Det är högtidligt, inte stelt, och sedan släpps det loss på kyrktrappan med en riktig kyss när folk jublar och kastar ris.
  • 20080301

Vi pussades inte i kyrkan för prästen sa inget och det fanns ingen stund där det passade in pga att han inget sa, så det blev ute efteråt i stället

• Vitt guld

Vår präst verkade pusha lite på att vi ska pussas efter ringväxlingen!

• älskarlivet

Det ser inget konstigt ut, man fortsätter vigselakten bara..

lillabruden skrev 2008-10-31 19:46:51 följande:
    hur ser det då ut, om man inte pussas?
  • Vitt guld
    älskarlivet skrev 2008-11-01 09:15:36 följande:
    Det ser inget konstigt ut, man fortsätter vigselakten bara..
    Fast jag skulle iaf reagera på att de inte pussades. Men såklart får man göra som man vill, alla kanske inte känner sig bekväma med det heller.
  • älskarlivet

Jag tycker det är väldigt amerikanskt att göra det.. Sen vet jag inte om vi kanske gör det ändå..

Vitt guld skrev 2008-11-01 09:32:56 följande:

Fast jag skulle iaf reagera på att de inte pussades. Men såklart får man göra som man vill, alla kanske inte känner sig bekväma med det heller.
  • Lajsan

vi hade tänkt att vi skulle pussas men glömde bort det, var så uppe i vigseln och allt.

• lillabruden

har inte varit på så många bröllop... men måste fråga.. En standard vigsel, talar då prästen från bibeln eller hur nu är bestämt, före OCH efter ring-bytet då? Så att om man skippar pussen, så fortsätter prästen prata?
    Jag bara tog för givet att pussen satte punkt på vigseln....jag tror säkert att det kan vara jättefint med o utan!
    Har själv funderat på det mycket, det där med pussen, för instinkten när jag ser min m2b är att pussa honom o jag är rädd att jag gör det med en gång när jag kommer fram till honom

Svar på tråden När pussas man?