• chokladflingan

När pussas man?

När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.

• Svar på tråden När pussas man?
  • MulleNuh

Nej men om man nu tycker att det är en betungande "uppgift" så.. Hmm.. Då är det lite galet tycker jag.

En till präst skrev 2008-11-03 15:47:23 följande:

Om man glömmer att kyssas i kyrkan så kan man väl göra det på kyrktrappan efteråt som svenska par har gjort förut?Jag förstår faktiskt inte varför detta är en fråga.Gör som ni vill - pussas före och efter och under vigseln, och behöver ni hjälp av er präst så snacka med honom/henne då, men jag vill bara att folk fattar att det INTE ingår i en svensk prästs normala uppgifter att ge folk kyss-tillstånd eller kyss-instruktioner.
  • En till präst
    Troll1 skrev 2008-11-03 15:49:54 följande:
    Lite öppet sinnelag är bra att ha som präst.
    Öppet sinnelag är bra att ha överhuvudtaget. Som präst, som människa, som brud...

Slutar nog skriva i den här tråden nu.
    Ni som vill ha puss-regi; prata med era vigselförrättare.
  • Troll1

"Öppet sinnelag är bra att ha överhuvudtaget. Som präst, som människa, som brud..."
    Just precis.

• socker86

Vi gifte oss i förrgår och frågade prästen innan hur det var med en liten puss i kyrkan. Han sa då att det var inget som ingick i svenska kyrkans seder, men det var heller inte så att dom var EMOT detta. Så efter ringväxlingen så gav vi varandra en liten puss och så fortsatte vigseln utan problem.
    Man FÅR, men det ingår inte i en svensk vigselprogram...

Säger man bara till prästen innan att ni tänker ge varandra en puss så är det säkert inga problem!

• elsi

En till Präst... tack för att du förklarade det för mig... det är svårt med ord ibland när man inte hör tonen i rösten.

och ja som någon skrev, du Får kyssa bruden.. om du vill.... så att säga.. för ärligt talat nägra vet inte när eller om de få pussas under ceremonien..

Ok Slut Pussat!!! tills jag är hustru

• Troll1

Socker86: Är ganska så säker på att de flesta präster inte alls har ngt emot det. (Tvärtom.) Hade vår präst mottsatt sig det hade jag verkligen undrat. Det är en lycklig tilldragelse i allra högsta grad. Själv var jag själaglad och vi var ju på väg att pussas flera ggr under vigseln, men kom på oss i tid. Det handlar inte om tungkyssar heller.

• Vitt guld

En till präst skrev 2008-11-03 15:47:23 följande:

Om man glömmer att kyssas i kyrkan så kan man väl göra det på kyrktrappan efteråt som svenska par har gjort förut?Jag förstår faktiskt inte varför detta är en fråga.Gör som ni vill - pussas före och efter och under vigseln, och behöver ni hjälp av er präst så snacka med honom/henne då, men jag vill bara att folk fattar att det INTE ingår i en svensk prästs normala uppgifter att ge folk kyss-tillstånd eller kyss-instruktioner.
    VÅR präst gav oss puss-instruktioner iaf, utan att vi hade nämt det alls. Men det var vår präst det.
  • LCDS

Personen som startade denna tråden undrade bara när man skulle pussas..

Och är du verkligen präst som skriver detta?

En till präst skrev 2008-11-03 15:26:56 följande:

Troll1Nej, en puss i kyrkan är inte det minsta upprörande.Inte två heller.Det som diskuteras i tråden är om par klarar av att genomföra en puss eller kyss på egen hand, eller om prästen ska stå som en amerikansk kopia och säga till dem att pussas.
    En amerikansk kopia??!! Fjantigt.

Prästen kan viska så att brudparet förstår när det passar att pussas.. Eftersom att man kan vara väldigt nervös så funkar kanske inte huvudet som det ska.. och så kommer man ut från kyrkan utan att ha fattat vad som hände.

Du som startade tråden ska alltså ta och prata med prästen och be honom/henne hinta er när ni kan pussas :)

Hoppas allt går bra!!
  • En till präst
    LCDS skrev 2008-11-03 22:35:37 följande:
    Personen som startade denna tråden undrade bara när man skulle pussas..Och är du verkligen präst som skriver detta?En till präst skrev 2008-11-03 15:26:56 följande:
    En amerikansk kopia??!! Fjantigt. Prästen kan viska så att brudparet förstår när det passar att pussas.. Eftersom att man kan vara väldigt nervös så funkar kanske inte huvudet som det ska.. och så kommer man ut från kyrkan utan att ha fattat vad som hände.Du som startade tråden ska alltså ta och prata med prästen och be honom/henne hinta er när ni kan pussas :)Hoppas allt går bra!!
    Svar: Ja, jag är präst.
    Håller med Dig om att amerikanska kopior är fjantigt.
    Ja, präster KAN hinta brudpar om när det passar att pussas.
    Vi KAN också låta bli eftersom det inte ingår i vårt uppdrag, i vår kyrkas vigselritual eller i den svenska traditionen.

Däremot varken kan eller vill jag hindra någon att pussas, varken före, under eller efter vigseln. Pussa på bara!
Svar på tråden När pussas man?