• chokladflingan

När pussas man?

När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.

• Svar på tråden När pussas man?
  • Aleta
    LCDS skrev 2008-11-03 22:35:37 följande:
    Personen som startade denna tråden undrade bara när man skulle pussas..Och är du verkligen präst som skriver detta?En till präst skrev 2008-11-03 15:26:56 följande:En amerikansk kopia??!! Fjantigt. Prästen kan viska så att brudparet förstår när det passar att pussas.. Eftersom att man kan vara väldigt nervös så funkar kanske inte huvudet som det ska.. och så kommer man ut från kyrkan utan att ha fattat vad som hände.Du som startade tråden ska alltså ta och prata med prästen och be honom/henne hinta er när ni kan pussas :)Hoppas allt går bra!!
    Det många verkar missa är att präst inte precis är som att vara korvgubbe.
    Det är inte så att man kan be om ketchup eller senap för man betalar för det.
    De som har valt att vara präster har en djup tro och ceremonierna är oerhört viktiga i detta.

Att man inte har något emot att det pussas räcker väl?
    Att kräva att de ska lägga till något som inte finns med är för mycket. Man kan fråga, men vara beredd att acceptera ett nej.

Förresten, om man frågar i förväg när det passar så kan man ta det på sitt ansvar att komma ihåg själv.
    Om man glömmer bort det så var det ju uppenbarligen inte så viktigt. Eller så kommer man på det och pussas när man har vänt sig om och ska gå ut, eller på kyrktrappan. Äktenskapet blir väl knappast förstört beroende på var man pussas?

Så svaret till TS blir:

Enligt svensk tradition pussas man på kyrktrappan.
    Man kan fråga prästen när det är lämpligt om man nu vill göra det under ceremonin, men vara beredd på att man får komma ihåg det själv.
  • MulleNuh

Håller med dig, men jag tycker det känns lite larvigt att behöva acceptera ett nej ang en sådan sak bara.

Aleta skrev 2008-11-04 08:20:40 följande:
    Det många verkar missa är att präst inte precis är som att vara korvgubbe.Det är inte så att man kan be om ketchup eller senap för man betalar för det.De som har valt att vara präster har en djup tro och ceremonierna är oerhört viktiga i detta.Att man inte har något emot att det pussas räcker väl?Att kräva att de ska lägga till något som inte finns med är för mycket. Man kan fråga, men vara beredd att acceptera ett nej.Förresten, om man frågar i förväg när det passar så kan man ta det på sitt ansvar att komma ihåg själv.Om man glömmer bort det så var det ju uppenbarligen inte så viktigt. Eller så kommer man på det och pussas när man har vänt sig om och ska gå ut, eller på kyrktrappan. Äktenskapet blir väl knappast förstört beroende på var man pussas?Så svaret till TS blir:Enligt svensk tradition pussas man på kyrktrappan.Man kan fråga prästen när det är lämpligt om man nu vill göra det under ceremonin, men vara beredd på att man får komma ihåg det själv.
  • Troll1

Jag ska nog höra vad min pappa säger (fd präst). Trodde aldrig att det skulle kunna vara upprörande med en enkel puss i kyrkan. Jag har svårt att tro att ngt brudpar skulle KRÄVA det av sin präst. Finns nog mkt mer att ställa sig tveksam till i ritualen i så fall. Hundar som ringbärare eller dylikt, det kan jag däremot förstå om en präst ställer sig tveksam till.
    Vi pussades inte utanför kyrkan eftersom vår lilla skrek i högan sky efter att vi fick skyfallet av smattrande avorioris över oss.

• En till präst

Troll1

Ingen har sagt att det är upprörande med pussar i kyrkan.

Brudpar får pussas bäst de vill.

Läs vad jag och andra har skrivit.

• passionsblomman

Nej jag måste verkligen hjälpa till att poängtera att ingen någonstans är upprörd över pussarna!

Det TS frågar är ju :
    -När pussas man egentligen?

Svar: Enligt Svensk tradition pussas man på kyrktrappen.

Då kommer snabbt nästa fråga:

-Men herregud det ska man väl göra i kyrkan?

Ja, i amerikansk och engelsk tradition.Där är det med i själva ritualen.

-Jamen när ska vi då?
    -När ni vill! Det är inte med i ritualen, utan ni lägger till pussen själva.

Jamen då måste prästen säga till!
    Nej, prästen måste bara det som står i vigselritualen, men kan säkert påminna/hinta om det känns viktigt. Men vissa präster tycker det känns töntigt och vill att brudparet som vuxna pussas utan instruktioner när och om de vill.

Så, ingen är upprörd över en puss!
    Men några är förvånade att den inte ingår i ritualen.

• Troll1

Menade snarare att "tonen" blir upprörd när det diskuteras puss i kyrkan... Jag har inte ens funderat på innan om det ingick i ritualen. Det står ju inte precis "Puss" i kyrkbladet. Vi VILLE pussas då så enkelt är det. Men jag ska fråga min gode fader (inte Han med stort F ) om hur han ser på saken.

• älskarlivet

Men det är ju också så att man kan pussas när som helst, under en solosång kanske eller så, det tycker jag är finare än att det måste vara regisserat..

• Troll1

Det kändes inte regisserat, bara naturligt.

• älskarlivet

Om någon ska säga till mig när jag ska pussas så tycker jag det är regisserat.. Naturligt är när det kommer spontant..

Troll1 skrev 2008-11-04 11:22:19 följande:
    Det kändes inte regisserat, bara naturligt.
  • Aleta

Nej pussas när ni vill!
    Det är verkligen ingen som bryr sig eller blir upprörda om ni gör det eller inte.

Svar på tråden När pussas man?