När pussas man?
När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.
När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.
Vitt guld skrev 2008-11-01 09:32:56 följande:
När vi gifte oss var det prästen som absolut tyckte att vi skulle pussas. Vi hade egentligen inte tänkt att pussas i kyrkan men vi gjorde som prästen sa
Ja, det var ju litegrann innan frågorna också! Men jag orkar inte skriva ner allt.
Ja lite amerikanskt blir det kanske om prästen säger att "nu kan du kyssa bruden..." men annars ser det rätt naturligt ut tycker jag.
Två människor som älskar varandra och som pussas, vad kan vara mer naturligt än det?
Självklart ska man pussas i kyrkan.. Säg till prästen att hon/han påminner er.. Vår präst sa -pussas .. lite tyst så att bara vi hörde det.
Var på ett bröllop förra året där prästen glömde säga till paret, så det blev aldrig någon puss och det reagerade alla på.. det var liksom något som saknades.
tack så mycket
fick en bra insyn i det!! Vi ska ha borgelig vigsel, men vi vill fylla ut vigseln, så nu har jag nått att jämföra med tack!!!
Vitt guld skrev 2008-11-01 16:25:22 följande:
Jag tycker ärligt talat att det är lite skrämmande. I svensk tradition har man aldrig pussats i kyrkan - det är något som kommer från amerikansk tradition och som har nått oss via TV och annan media.
Jag har ingenting emot att brudpar pussas i kyrkan. Men jag förstår inte varför prästerna ska behöva säga "you may kiss the bride" när det aldrig varit en del av svenska vigselritualen.
Om du hade citerat hela mitt inlägg så hade du sett att vår präst sa det tyst till oss.. inte högt så att alla gäster hörde.. men annars är det lätt att man som brudpar glömmer bort det, eller inte vet när man ska göra det..
.. det var just det som hände våra vänner.. Prästen glömde säga till dem.. och då visste de inte när det skulle pussas..
Men är det verkligen ett måste, att pussas i kyrkan? Jag tycker inte det.. Tror inte att någon tror att man älskar varandra mindre för det.