• chokladflingan

När pussas man?

När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.

• Svar på tråden När pussas man?
  • Fjosok

Har varit på flera brittiska bröllop med brudöverlämning, marängklänningar (på tärnorna med) och "you may kiss the bride".

Charmigt på sitt sätt det med

• LCDS

För att brudparet ville pussas i kyrkan..

Duchess skrev 2008-11-02 14:32:39 följande:
    Jag läste hela ditt inlägg även om jag inte citerade hela. Jag tror att du missade mina poänger. Det är inte en del av den svenska vigseltraditionen att brudparet pussas i kyrkan. Hur kan det då komma sig att, som du skrev, gästerna reagerade på att brudparet INTE pussades i kyrkan?Och varför ska prästen säga till brudparet att de ska pussas (oavsett om h*n viskar eller säger det högt) när brudparet antagligen pussats massor av gånger innan dess, och pussen inte är en del av vigselritualen?
  • LCDS

Jag läste hela ditt inlägg även om jag inte citerade hela. Jag tror att du missade mina poänger. Det är inte en del av den svenska vigseltraditionen att brudparet pussas i kyrkan. Hur kan det då komma sig att, som du skrev, gästerna reagerade på att brudparet INTE pussades i kyrkan?Och varför ska prästen säga till brudparet att de ska pussas (oavsett om h*n viskar eller säger det högt) när brudparet antagligen pussats massor av gånger innan dess, och pussen inte är en del av vigselritualen?
  • LCDS

Brudöverlämning är väl inte heller fel om man skulla vilja ha det?

fidar skrev 2008-11-02 14:37:52 följande:
    en fråga, om det inte är en svensk tradition att pussas i kyrkan är det väl lika fel att göra det som brudöverlämning???
  • passionsblomman

Oj! har du missat alla de trådarna???

LCDS skrev 2008-11-02 19:38:34 följande:
    Brudöverlämning är väl inte heller fel om man skulla vilja ha det?
  • LCDS

hihi.. nä, de har jag inte.. Fattar inte varför man inte bara kan göra som man vill..
    Lite kul med alla hysteriska frågor från brudar hit och dit.

passionsblomman skrev 2008-11-02 19:41:45 följande:
    Oj! har du missat alla de trådarna???
  • Duchess

Nu vet jag inte riktigt om du läste mina frågor. Jag har inga problem med att brudparet vill pussas i kyrkan.

LCDS skrev 2008-11-02 19:37:54 följande:
  • Duchess

För att kyrkliga vigslar är gudstjänster? Prästen bestämmer över gudstjänsten - inte bruden.

LCDS skrev 2008-11-02 19:43:25 följande:
    hihi.. nä, de har jag inte.. Fattar inte varför man inte bara kan göra som man vill..
  • elsi

yepp! Jag tror det eller I agree!
    I sverige kyssa man på kryktrappen eller strax utanför dörren. i England säger prästen, i now pronounce you man and wife... och sen lite tystare... you may kiss the bride

Fjosok skrev 2008-11-02 14:57:00 följande:
    Brudöverlämning är väl brittiskt? Och så också "you may kiss the bride"?Kan inte tänka mig att jänkarna kommit på det själva
  • LCDS

Jag läste dina frågor.. och svaret på båda är att brudparet ville pussas..

Gästerna visste om att paret ville pussas, och prästen hade lovat att säga till dom när det passade.. Men prästen glömde det, och brudparet var nervösa och visste inte riktigt vad de skulle göra..

Hur kan det då komma sig att, som du skrev, gästerna reagerade på att brudparet INTE pussades i kyrkan?

Och varför ska prästen säga till brudparet att de ska pussas (oavsett om h*n viskar eller säger det högt) när brudparet antagligen pussats massor av gånger innan dess, och pussen inte är en del av vigselritualen?
Svar på tråden När pussas man?