När pussas man?
När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.
När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.
Självklart inget måste men vill man pussas så ska man göra det.. och har man bett prästen att påminna så ska han/hon göra det.. Hade blivit jäkligt besviken om vi hade missat pussen.
Jag läste hela ditt inlägg även om jag inte citerade hela. Jag tror att du missade mina poänger.
Det är inte en del av den svenska vigseltraditionen att brudparet pussas i kyrkan. Hur kan det då komma sig att, som du skrev, gästerna reagerade på att brudparet INTE pussades i kyrkan?
Och varför ska prästen säga till brudparet att de ska pussas (oavsett om h*n viskar eller säger det högt) när brudparet antagligen pussats massor av gånger innan dess, och pussen inte är en del av vigselritualen?
en fråga, om det inte är en svensk tradition att pussas i kyrkan är det väl lika fel att göra det som brudöverlämning???
För egen del ser jag inga problem med att man pussas i kyrkan om man vill det. Pussen uttrycker ju kärleken. Brudöverlämning har en mycket mer kontroversiell symbolik, även om många gärna vill omtolka seden.
Jag tror nog inte att det är det amerikanska i överlämningen som de arga är emot, utan symboliken att en omyndig varelse(kvinnan) lämnas från ena förmyndaren till den nya.
Kyssen i kyrkan-på kyrktrappan i svensk tradition har väl en för de flesta uppenbar betydelse.
där är det väl mer frågan om hur traditionell man är och om det är viktigt för en eller inte.
måste bara kommentera det här med amerikanskt vs. svenskt... Hur ofta ser vi inte bröllop i amerikanska filmer? Det finns ju otaliga såna exempel och alla dem (som jag sett iallafall..) säger 'you may kiss the bride'. Har dock inte så mycket insyn i svensk film men det som strömmar i TVn och bio är generellt från Hollywood. Min tanke är att det är därför, i kombination med att man inte gått på så många traditionella bröllop, som man tar för givet att man pussas.
På samma sätt kan jag lite skamset erkänna att jag bara tagit för givet att man lämnas bort vid altaret av samma anledning -inte sett nått annat.
Men så är det så idag att oavsett vad som händer och inte händer, tror jag inte att det är så många som reagerar på att det skulle vara 'rätt' och 'fel'. Isåfall borde ju debatten om vit klänning och brudkronan också tas upp (det hela med oskulden).
Nä, brudparet ska göra som dem känner är rätt för dem Om vår vigselförättare säger till oss att vi inte får pussas då väljer jag en annan
Brudöverlämning är väl brittiskt? Och så också "you may kiss the bride"?
Kan inte tänka mig att jänkarna kommit på det själva
Det är ingen som kommer att säga att ni inte får pussas, däremot får ni nog säga till om ni vill att de ska hinta om NÄR ni lämpligen trycker arndras läppar, för det finns inget självklart ställe för det i rituelen, och alla präster är inte så interesserade av att dra till med ett "you may kiss..."
Vi pussades helt spontant efter ringväxlingen. Kändes rätt för oss. Tycker man ska göra det om det känns rätt annars kan det se repeterat ut. Vår präst sa under repetitionen att "här kommer ringväxlingen och då, ja ..." och sen fortsatte han med tillkännagivandet. Underförstått att om vi ville pussas så passade det bra att göra det där.
jag menade inte på var traditionen ursprungligen kom ifrån...men håller mmed dig Fjosok....nog lite för svårt för dem att komma med själva