När pussas man?
När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.
När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.
Det tycker jag inte är skrämmande i sig (vilket jag också skrivit). Det som gör mig mörkrädd är att det verkade som om gästerna saknade pussen i kyrkan, vilket innebär att vi blivit så amerikaniserade att vi inte kan skilja svenska och utländska seder åt. I svensk vigselsed har man aldrig kysst varandra i kyrkan.
Och innan någon fler protesterar: jag är inte emot utländska seder och bruk. Däremot tycker jag att det är läskigt när vi svenskar ibland tror att man har kyss i kyrkan och brudöverlämning, juryrättegångar mm bara för att vi sett på amerikanska TV-serier.
Vitt guld skrev 2008-11-02 21:33:40 följande:
Vitt guld skrev 2008-11-02 21:33:40 följande:
Det är väl ändå en milsvids skillnad på wrestling och på att pussas? Jag hänger nog inte riktigt med.
Vitt guld skrev 2008-11-02 22:28:02 följande:
Vitt guld skrev 2008-11-02 22:41:37 följande:
Vitt guld skrev 2008-11-02 22:41:37 följande:
Ja det är sant som du säga att man kyssas utanför kyrkan här i sverige, till och med jag veta det efter över halva mitt liv i sverige.
Jag skulle vilja göra som vi gör på england, att kyssa efter prästen säga att vi är man och hustru, En enkel kort puss.
Och det inte alltid att prästan säga you may kiss the bride på ett fånigt sätt. ibland säga han inte det alls. I england ha det det ingenting att göra med att skaffa billig poäng eller spexa.
Bara för att vi inte gör det som i svrige betyder inte att det är fel. Vi har inte nån solist heller... vi brukar ha någon som läsa ur biblen eller psalm bokan istället. Och det är ytterst sällan att man be och få organisten att spela U2 eller Elvis .
Så snälla... döm inte.
En till präst skrev 2008-11-02 22:48:19 följande: