• chokladflingan

När pussas man?

När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.

• Svar på tråden När pussas man?
  • Vitt guld
    Duchess skrev 2008-11-02 14:15:07 följande:
    Jag tycker ärligt talat att det är lite skrämmande. I svensk tradition har man aldrig pussats i kyrkan - det är något som kommer från amerikansk tradition och som har nått oss via TV och annan media. Jag har ingenting emot att brudpar pussas i kyrkan. Men jag förstår inte varför prästerna ska behöva säga "you may kiss the bride" när det aldrig varit en del av svenska vigselritualen.
    På vilket sätt skulle det vara skrämmande att brudparet pussar varann när de just blivit äkta makar..? *fundera*
  • Duchess

Det tycker jag inte är skrämmande i sig (vilket jag också skrivit). Det som gör mig mörkrädd är att det verkade som om gästerna saknade pussen i kyrkan, vilket innebär att vi blivit så amerikaniserade att vi inte kan skilja svenska och utländska seder åt. I svensk vigselsed har man aldrig kysst varandra i kyrkan.

Och innan någon fler protesterar: jag är inte emot utländska seder och bruk. Däremot tycker jag att det är läskigt när vi svenskar ibland tror att man har kyss i kyrkan och brudöverlämning, juryrättegångar mm bara för att vi sett på amerikanska TV-serier.

Vitt guld skrev 2008-11-02 21:33:40 följande:

På vilket sätt skulle det vara skrämmande att brudparet pussar varann när de just blivit äkta makar..? *fundera*
  • Aleta

Vitt guld skrev 2008-11-02 21:33:40 följande:

Jätteläskigt!

Jag tror att det som är skrämmande är att så många inte känner till den verklighet som de lever i utan hämtar den från TV och filmer. (Ett vanligt fenomen i USA där t ex många tror att Wrestling är på riktigt istf koreograferade fighter.)
    Det håller jag med om är skrämmande. Hoppas vi inte hamnar där vi också där folk inte kan skilja på dikt och verklighet.
  • Vitt guld

Det är väl ändå en milsvids skillnad på wrestling och på att pussas? Jag hänger nog inte riktigt med.

• Aleta

Vitt guld skrev 2008-11-02 22:28:02 följande:

Det är väl ändå en milsvids skillnad på wrestling och på att pussas? Jag hänger nog inte riktigt med.
    Inte själva pussandet, det är helt oviktigt egentligen, utan att man tror att man inte vet hur det går till i verkligheten på en vigsel i Sverige.

Precis som att faktiskt jättemånga svenskar tror att vi har jurysystem i rätten här i Sverige för det har de sett på amerikanska tv-såpor. (Sant! Och skrämmande.)
  • Vitt guld
    Aleta skrev 2008-11-02 22:30:47 följande:
    Vitt guld skrev 2008-11-02 22:28:02 följande:Inte själva pussandet, det är helt oviktigt egentligen, utan att man tror att man inte vet hur det går till i verkligheten på en vigsel i Sverige.Precis som att faktiskt jättemånga svenskar tror att vi har jurysystem i rätten här i Sverige för det har de sett på amerikanska tv-såpor. (Sant! Och skrämmande.)
    Men på alla bröllop jag varit på sen jag var 8 år, för 23 år sen alltså, har paret alltid pussats. Är det så osvenskt?
  • En till präst

Vitt guld skrev 2008-11-02 22:41:37 följande:

Men på alla bröllop jag varit på sen jag var 8 år, för 23 år sen alltså, har paret alltid pussats. Är det så osvenskt?
    JA!!!!

Det är "osvenskt"!!!!

Det är en direktimport från amerikanska filmer.

Den traditionella SVENSKA brudkyssen har alltid ägt rum på kyrktrappan EFTER vigseln.

Kyss inne i kyrkan är enbart kulturimport och lite larvigt, men en ganska oproblematisk import, eftersom det inte direkt är stötande mot den kristna tron som brudöverlämning är.

I det svenska vigselritualet finns ingen passage där prästen ska ge sin tillåtelse till makarna att kyssas. När somliga präster ändå gör det eller tillochmed är pinsamma nog att säga på engelska "You may kiss the bride" så är det ett högst eget initiativ för att knipa billiga poäng. Det finns ingen anledning att göra det.

Om brudpar ändå vill kyssas för att de sett det på hollywoodfilm och tycker det är mysigt så fine - det kan de väl göra. När de vill.
  • Aleta

Vitt guld skrev 2008-11-02 22:41:37 följande:

Osvenskt är väl att ta i, men det är inte tradition.
    Jag har också varit på många bröllop drygt 30 stycken och det har inte varit vanligt med pussar förrän på kyrktrappan.

De gånger det har pussats under vigselakten så har det varit lite mer spexig än högtidlig stämning.
  • elsi

Ja det är sant som du säga att man kyssas utanför kyrkan här i sverige, till och med jag veta det efter över halva mitt liv i sverige.

Jag skulle vilja göra som vi gör på england, att kyssa efter prästen säga att vi är man och hustru, En enkel kort puss.
    Och det inte alltid att prästan säga you may kiss the bride på ett fånigt sätt. ibland säga han inte det alls. I england ha det det ingenting att göra med att skaffa billig poäng eller spexa.
    Bara för att vi inte gör det som i svrige betyder inte att det är fel. Vi har inte nån solist heller... vi brukar ha någon som läsa ur biblen eller psalm bokan istället. Och det är ytterst sällan att man be och få organisten att spela U2 eller Elvis .
    Så snälla... döm inte.

En till präst skrev 2008-11-02 22:48:19 följande:

Vitt guld skrev 2008-11-02 22:41:37 följande:JA!!!!Det är "osvenskt"!!!!Det är en direktimport från amerikanska filmer.Den traditionella SVENSKA brudkyssen har alltid ägt rum på kyrktrappan EFTER vigseln.Kyss inne i kyrkan är enbart kulturimport och lite larvigt, men en ganska oproblematisk import, eftersom det inte direkt är stötande mot den kristna tron som brudöverlämning är.I det svenska vigselritualet finns ingen passage där prästen ska ge sin tillåtelse till makarna att kyssas. När somliga präster ändå gör det eller tillochmed är pinsamma nog att säga på engelska "You may kiss the bride" så är det ett högst eget initiativ för att knipa billiga poäng. Det finns ingen anledning att göra det. Om brudpar ändå vill kyssas för att de sett det på hollywoodfilm och tycker det är mysigt så fine - det kan de väl göra. När de vill.
  • En till präst
    elsi skrev 2008-11-03 08:13:33 följande:
    Ja det är sant som du säga att man kyssas utanför kyrkan här i sverige, till och med jag veta det efter över halva mitt liv i sverige.Jag skulle vilja göra som vi gör på england, att kyssa efter prästen säga att vi är man och hustru, En enkel kort puss. Och det inte alltid att prästan säga you may kiss the bride på ett fånigt sätt. ibland säga han inte det alls. I england ha det det ingenting att göra med att skaffa billig poäng eller spexa.Bara för att vi inte gör det som i svrige betyder inte att det är fel. Vi har inte nån solist heller... vi brukar ha någon som läsa ur biblen eller psalm bokan istället. Och det är ytterst sällan att man be och få organisten att spela U2 eller Elvis .Så snälla... döm inte.En till präst skrev 2008-11-02 22:48:19 följande:
    Jag dömer inte de engelska präster som säger "you may kiss the bride" - de gör precis vad de ska och pratar sitt eget språk.

Däremot tycker jag det blir larvigt när SVENSKA präster säger "You may kiss the bride", för det är så tydligt att man då bara "plankar" en tradition från ett annat land.
    Och paret får som sagt pussas bäst de vill även i en svenskkyrklig vigsel. Men de behöver inte prästens "tillstånd".

Om par FRÅGAR mig när de kan kyssas brukar jag säga att när de har växlat ringar och jag har tillkännagett att de är man och hustru så är de rent juridiskt gifta, så vill de kyssas "som nygifta" och inne i kyrkan kan de ju göra det då.
    Sen ber man för dem.

Men aldrig i livet att jag skulle ställa mig och SÄGA TILL vuxna människor att de ska kyssa varandra nu.
Svar på tråden När pussas man?