• chokladflingan

När pussas man?

När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.

• Svar på tråden När pussas man?
  • LCDS

Prästen bestämmer över gudstjänsten ja.. men inte över hur man tar sig in i kyrkan.

Duchess skrev 2008-11-02 19:48:08 följande:
    För att kyrkliga vigslar är gudstjänster? Prästen bestämmer över gudstjänsten - inte bruden.
  • Duchess

Jo, det också. Prästen har full rätt att neka brudöverlämning, vilket många präster också gör.

LCDS skrev 2008-11-02 19:52:40 följande:
    Prästen bestämmer över gudstjänsten ja.. men inte över hur man tar sig in i kyrkan.
  • LCDS

Ja, det är sant.. Har hört att det är vissa präster som nekar.. trist tycker jag.

Duchess skrev 2008-11-02 19:54:24 följande:
    Jo, det också. Prästen har full rätt att neka brudöverlämning, vilket många präster också gör.
  • Duchess

Och jag tycker att det är trist att vissa präster tillåter. Nåja, vi kan iaf vara eniga om att prästerna bestämmer över vigselgudstjänsten. Det är en god början

LCDS skrev 2008-11-02 19:58:31 följande:
    Ja, det är sant.. Har hört att det är vissa präster som nekar.. trist tycker jag.
  • LCDS

hihi :)
    en god början, absolut!

Duchess skrev 2008-11-02 20:06:35 följande:
    Och jag tycker att det är trist att vissa präster tillåter. Nåja, vi kan iaf vara eniga om att prästerna bestämmer över vigselgudstjänsten. Det är en god början
  • älskarlivet

Jo för det ingår i gudstjänsten!

LCDS skrev 2008-11-02 19:52:40 följande:
  • Aleta

OK - för alla er som tycker att brudöverlämning är en struntsak, läs gärna detta. Detta är väldigt många som tycker att det är jättehemskt och det finns en stor chans att även några av er unga brudar kommer att omvärdera er åsikt när ni är äldre.
    Jag brydde mig inte så mycket när jag var 20+ om ditten och datten - men med erfarenheten så ser man världen med andra ögon. (Dvs den är större än bara jag.)
    www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3081172.html

Pussen i kyrkan har inte alls samma betydelse. Jag kan hålla med om att det är trist att de svenska sederna får ge vika för Hollywood, men just den grejen har ingen kvinnoförnedrande innebörd.

Angående vitt och oskuld så betydde vit klänning att man var rik och hade råd med en "engångsklänning".

Brudkronan betyder oskuld.

• Vargtassa

Även det där med att bära slöja betyder väl att man är oskuld..

Aleta skrev 2008-11-02 20:49:06 följande:
    OK - för alla er som tycker att brudöverlämning är en struntsak, läs gärna detta. Detta är väldigt många som tycker att det är jättehemskt och det finns en stor chans att även några av er unga brudar kommer att omvärdera er åsikt när ni är äldre.Jag brydde mig inte så mycket när jag var 20+ om ditten och datten - men med erfarenheten så ser man världen med andra ögon. (Dvs den är större än bara jag.)www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3081172.htmlPussen i kyrkan har inte alls samma betydelse. Jag kan hålla med om att det är trist att de svenska sederna får ge vika för Hollywood, men just den grejen har ingen kvinnoförnedrande innebörd.Angående vitt och oskuld så betydde vit klänning att man var rik och hade råd med en "engångsklänning". Brudkronan betyder oskuld.
  • Aleta

Slöjor har jag ingen koll på.

Tycker att eftersom det inte finns något motsvarande där man kan se om männen är oskuld eller inte så är det bra om den traditionen försvinner.

• fidar
    Duchess skrev 2008-11-02 14:40:55 följande:
    För egen del ser jag inga problem med att man pussas i kyrkan om man vill det. Pussen uttrycker ju kärleken. Brudöverlämning har en mycket mer kontroversiell symbolik, även om många gärna vill omtolka seden.
    jo absolut, tycker bara att om man vill följa svensk tradition skall man göra det hela vägen.. tänkte eftersom det är ett sådant stort prat om den svenska traditionen .. ett litet inlägg bara :)
Svar på tråden När pussas man?