När pussas man?
När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.
När är det man ska pussas i kyrkan egentligen? Om prästen inte säger något i vigseln och man mäste hålla reda på det själv.
Prästen bestämmer över gudstjänsten ja.. men inte över hur man tar sig in i kyrkan.
Jo, det också. Prästen har full rätt att neka brudöverlämning, vilket många präster också gör.
Ja, det är sant.. Har hört att det är vissa präster som nekar.. trist tycker jag.
Och jag tycker att det är trist att vissa präster tillåter. Nåja, vi kan iaf vara eniga om att prästerna bestämmer över vigselgudstjänsten. Det är en god början
hihi :)
en god början, absolut!
Jo för det ingår i gudstjänsten!
OK - för alla er som tycker att brudöverlämning är en struntsak, läs gärna detta. Detta är väldigt många som tycker att det är jättehemskt och det finns en stor chans att även några av er unga brudar kommer att omvärdera er åsikt när ni är äldre.
Jag brydde mig inte så mycket när jag var 20+ om ditten och datten - men med erfarenheten så ser man världen med andra ögon. (Dvs den är större än bara jag.)
www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3081172.html
Pussen i kyrkan har inte alls samma betydelse. Jag kan hålla med om att det är trist att de svenska sederna får ge vika för Hollywood, men just den grejen har ingen kvinnoförnedrande innebörd.
Angående vitt och oskuld så betydde vit klänning att man var rik och hade råd med en "engångsklänning".
Brudkronan betyder oskuld.
Även det där med att bära slöja betyder väl att man är oskuld..
Slöjor har jag ingen koll på.
Tycker att eftersom det inte finns något motsvarande där man kan se om männen är oskuld eller inte så är det bra om den traditionen försvinner.