• ingenjörsbruden

Bebis före/efter bröllopet!! Del 3

Silva79 startade förra tråden.....

Kände att denna tråden behövs för att ventilera o diskutera allt som har med graviditetsönskan, gravidet osv!

• Svar på tråden Bebis före/efter bröllopet!! Del 3
  • chamor

Oj,.. Är förvånad att de äter lariam.. Jag känner VÄLDIGT få människor (har ju bott i afrika och är således van både malaria och lariam) som kan äta dem då det är så SJUKT Mycket biverkningar.. Har själv ätit dem och slutade efter några veckor då jag hellre hade malaria än åt de hemska tabletterna.

• chamor

menar så klart att de rekommenderar lariam...

• pluttefisa

Ja, Chamor, jag har ocksa hört om biverkningarna, men tydligen är det den enda malaria medicinen som de rekommenderar till gravida som ska till zon c länder (typ afrika eller vissa delar i asien). Nu tyckte inte hon att jag behövde ta dem eftersom vi ska aka till ställen där det inte finns malaria, men jag tvekar ända... antingen ta dem och ha âckliga bi-effekter men känna mig helt lugn angaende malarian eller inte ta dem och stressa lite trots hennes rad? Vet inte...

• Hvidbrud

Ahurgh, Lariam!!! JAg blev nästan galen av dem när jag åt dem i Thailand för 10 år sen. Kokosnötter liknade avhuggna huvuden och skuggor liknade gestalter... Kusligt! Och drömmarna! Nej, det var lite läskigt. Och myggen var resisenta i alla fall, så det var helt onödigt. Behöver jag tillägga att jag slutade ta dem, så fort jag läste att det kunde lda till premanent psykoser!!

• pluttefisa

Ok, ännu ett argument för att inte ta dem alltsa... läkaren borde väl vara säker om hon säger att det inte finns nagon risk för malaria där vi ska ...

• Hvidbrud

De gånger jag har varit i Thailand efterföljande har jag inte tagit någon malaria profylax alls. Det är mest risk i norr och under regnsäsongen, Ko Chang har visst också malaria (för ågra år sen ialla fall) men det fins ju massor av öar utan. Ååååhh! JAg vil också åka till Thailand. Pratade med min tmästare om at flytta/emigrera dit. Min man är radiograf och kan jobba på sjukhus och jag kan öppna spa där... Åhhh!! Vad gör man här i mörket egentligen, när man kan sitta på stranden och äta mango?

• soosse

varför inte bara hoppa över att resa den lilla tiden av sitt liv till ett land där man måste äta sånnt?? En annan liten kul grejj om malariamedicin. När jag va 14 skulle jag åka till kenya själv och min mamma och mormor skulle promt packa min väska för lilla jag kunde ju absolut inte kunna göra det själv. Sen vinkade jag hej då och åkte. 5 dagar senare när jag skulle ta lilla tabletten fanns det inga!!! Ingen medicin alls. Så mina snillen som packat väskan hade ingen medicin med eller mobilladdare!! När jag rigde sa jag sammmanfattningsvis *morr*
    sedan dess har jag fått packa själv utan protester.

• Blivande fru L

Här är det spännande tider - både bröllop och ÄL på lördag!

Det vore ju hur coolt som helst om man blev gravid på bröllopsnatten men det är nog att hoppas på för mycket... Får väl se om det blir någon romantik alls då, jag misstänker att vi bara stupar i säng efter festen.

• lanovia 08

sosse, men om man har bokat sin bröllopsresa och sedan blir gravid, då vill man nog inte hoppa över resan om man inte behöver.

Vad gäller resa i tidiga skedet så har jag också fattat som det är helt ofarligt. Förr trodde de att man kunda få missfall av tryckförändringarna i tidigt graviditet, men idag har de inte hittat något som tyder på att tryckförändringarna skulle leda till missfall.

Blivande fru L, vad spännande med bröllop (och ÄL oxå såklart!) Lycka till och ha en superbra dag. Se till att njuta av den ordentligt och håll dig närvarande hela tiden. Dagen går fort som tusan.
    Klart ni hinner med lite romantik om ni vill. Vi hade gett oss tusan på att orka så då gjorde vi det också.

• soosse

ok så mycket läste jag inte så att jag fatta att det handlade om det.. lite jobbigare då

Svar på tråden Bebis före/efter bröllopet!! Del 3