• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Lapinette

Vinkar till Pirr, det var länge sen!!!

Telis - vad spännande med ÄD. Har en trådkompis på FL som har fått en ÄD-donator via just FL och det verkar som om väntan inte var så himla lång då. Har för mig att hon skrev något om i vår, typ ett drygt halvår?! Men jag kan ha missuppfattat alltihop då jag ibland läser så okoncentrerat.

Grattis till Moa!

Cissi - jag har haft en liten blödning i samband med ÄL once. Buss på maken!!!

Ego inlägg - då min akupunktör frågade efter mina journaler så bad jag CvL skicka hem kopior till mig. Det var intressant läsning för där stod saker som jag inte visste om. Förutom all "grekiska" gällande våra testresultat så visade det sig att vid vår först IVF gjorde man ICSI dvs injektion av spermierna. Jag var helt övertygad om att de hade fått simma fritt. 7 av 10 ägg blev befruktade och delat sig ända till dag 2 och jag fick en 10-poängare (utav 10 poäng) tillbaka. Läkaren talade inte om det för mig! Chansen enligt deras datauträkning till graviditet var 30-40 %.

Vid IVF nr 2 gjordes ingen ICSI. Av 9 ägg befruktades 6 varav 5 klarade av att dela sig till dag 2. Fick där också tillbaka en 10-poänger (det visste jag) men chansen till graviditet var endast 20-30 %. Undrar nu varför?

• fru AM

Lappis: På ett sätt märkligt att ni inte fått veta det tidigare - alla detaljerna kring IVF:en. Men de kanske är rädda att bombardera människor med info som de inte tror att mottagaran klarar av att smälta/hantera/analysera ...? Alla patienter kanske inte är så pålästa som ni? Fråga nästa gång på CvL varför - det vore spännande att veta!

Muggles: Grattis MOA!!! Och grattis till dig/er! Första fördelsedagen för första barnet är verkligen speciell! Har förövrigt alltid hävdat att det borde vara mamman som ska firas på barnens födelsedager ... !

BS: Lilla Iris - stackars gumman, hon har det nog lite rörigt i knoppen just nu med dagisstart och alla intryck. Roligt med nya kompisar, mini.trauma att bli lämnad på dagarna, mycket utelek och all möjlig stimulans. Bra att hon inte vaknade så mycket i natt dock!

Cicci: Blödningen kan ju bero på antingen ÄL - eller en nidis! Äggen(!) kanske fäste snabbt! Tycker du ska förgripa dig på maken för säkerhets skull - sex är alltid bra!

Junilejon: Försäkringskassan har hål i huvudet. JAg har slutat försöka få pengar av dem nu men maken har hållit på här i sommar och försökt få ut pappaledighet. De tappar bort hans ansökan (som han gjort på deras sajt) och har ingen aning om hur deras egen sajt funkar.

Igår fick Livia en ny säng - en sån där utdragbar barnsäng. Hon blev helt överlycklig att få slippa vara instängd i spjälsängen och gick spontant och lade sig bland kuddar och dockor och drog täcket upp till hakan. Kanske kommer hon sova lite bättre nu ...?

Kram till alla!

• Telemarkgrrl

Lappis, det var ju verkligen spännande med dina journaler. Konstigt att dom gjorde ICSI första gången och att chansen gick ner så mycket på försök 2? På deras hemsida så står det ju att chansen att lyckas är ungefär lika stor dom första tre-fyra omgångarna om man får bra ägg, har bra spermier osv. Tycker också att du ska passa på att fråga om sånt nästa gång.

ÄD-kön är fortfarande 2 år om man inte har en egen donator och 1 år om man har det. Men man blir kallad till dom där första samtalen tidigare för man måste ju utredas och prata med kurator och gud vete vad.

• Lapinette

Telis - alltid bra att få prata av sig lite ! Vi kommer att göra detsamma fast hos adoptionstanten. Fick dock lite ångest igår och ville skjuta på samtalet då vi ändå inte har någon "brådska" men man kanske ska ta tjuren i hornen och gå dit i alla fall?

Ja, ja undrade varför chansen gick ned på andra försöket då vi likväl fick en 10-poängare tillbaka. Var det pga att jag inte nedreglerades som jag skulle den omgången eller något annat test som påvisade något eller går helt enkelt procentsatsen ned vid varje nytt försök ... som de säger att den inte ska göra? Fattar inte men ska definitivt fråga varför.

Gällande ÄD-kön så har de nog stått i 1 år typ nästa vår/sommar så det stämmer nog med vad hon skrev. Ibland blandar jag ihop alla behandlingar och människor på FL även om jag bara är på en tråd och vi är ca 8 tjejer där inne. Dåligt av mig men jag hänger helt enkelt inte med.

• Oms

Junilejon - Försäkringskassan har gått ut o sagt att de har 2 månaders väntetid för närvarande. det har varit mkt skriverier o snack om detta och ngn Vänsterpartist ville att man som privatperson skulle kunna stämma försäkringskassan eller iaf ha rätt till skadesgtånd samt ränta på de försenade pengarna. tidigare i våras hade de 6v så läget har försämrats.

Mugglan - GRATTIS TILL STORA TJEJEN!!! redan 1 år?!! shit vad tiden går fort o vad kul att hon börjar prata o oxå våga sig på o gå lite - snart så har ni en tjej som springer omkrign som en galning o då önskar ni att neeej - kryp istället

BS - gud vad jobbigt m Iris sömn och att det aldrig löser sig. hur har hon det i sitt rum, trivs hon där inne, har hon det kolmörkt eller nattlampa, gosedjur/snutte i sängen har hon knäpptyst eller ngn radio på eller hur har hon det- finns det ngt ni kan ändra på där för att göra det mer positivt?

• Oms

Jag minnns Oumies första födelsedagsfirande - vi var uppe hela natten o dekorerade hela lägenheten m ballonger o girlanger som vi hängde i ett rutmönster i taket. jag hade bakat princesstårta, windsorkaka, bullar, cheeecake etc och pappan hade gjort mat ifån sitt hemland. Vi hade öppet hus hela dagen och totalt 35 gäster kom - det var supertrevlivgt och delar av det har vi på film som jag kikar på nostalgiskt ibland (framförallt kollar jag på mig själv,haha, var en vältränad storlekt 38 då men kände mig så fet då dåvarande sambo sänkte mig rätt så rejält - idag är jag många storlekar större men trivs m mig själv lustigt)

Oumie gick när hon var 1år exakt, hon gick upp till 10 steg från o till i en vecka sen vägrade hon gå under de kommande 3 veckorna - blev lite orolig o pratade m barnläkare som förklarade att vissa barn gör så, de prövar o sen när de vet att de kan tar de en paus och går tillbaka till det gamla invanda ett tag till då det e enklast o bekvämast.

• Telemarkgrrl

Lappis, det är svårt att hålla koll på alla olika människor och behandlingar i såna trådar. Det är skillnad här där man har träffat nästan alla och har riktiga namn och ansikten på folk.

Nu har jag skjutit fram nästa IVF så att den blir en vecka senare istället. Skönt att inte behöva tänka på sprutorna när man är ute och reser. Men det ska bli så skönt när den är gjord, jag vill bara få den överstökad!

• Lapinette

Telis - åhhh vad jag kommer att hålla tummarna för er i oktober!!! Helt rätt att njuta av USA-resan (även om det är i jobb) och slippa sprutor och tider att hålla. Själv kommer jag att hålla mig lydigt hemma de veckor jag sprutar men vid ruvning far jag iväg!

• pirr!

Roligt att det är sån fart på tråden Blir så rädd när jag inte varit inne på ett tag att den blvit nedlagd (huh!) eller flyttad så att jag inte hittar den..

Nenne och Cicci-tummar nu då!!
    Viktualia- skönt att veta att det funkar i alla fall. Nu fick ni också känna på om ni var/är redo.
    AM- när bimar du?

Hur går det för tinga och småkillarna? Någon som fått rapport? Hörde att de kommit hem.
    Sweet?

Anna W- en djungel, håller verkligen med!

Piggelin- tror torsdag skulle funka för mig och lilltjejen! Vad kul! När, var, hur?

• pirr!

Moa ett år!!! Galet vad fort det går! GRATTIS!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen