• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Izzie

BS - *fniss* Ja, jag minns oxå varför jag inte föll pladask för metoden när jag läste ditt inlägg...

Liten - Jag förstår din sunpunkt oxå ang att det inte går att köra "sova hela natten - light", men på något sätt verkar det så omständigt med hela kitet, men det kanske funkar när man väl får kläm på det. Svårt bara som BS säger att söva ett barn som bara ställer sig upp i sängen hela tiden.

Hur har ni andra det med mat på nätterna? Äter era barn fortfarande på nätterna? Om inte, när slutade ni med det? Och framförallt HUR gjorde ni?

Dessutom, hur ökar man upp mängden mat på dagen??? Matilda äter max en halv burk till lunch (ibland en hel om det är den minsta varianten). Nu är hon snart 8 mån och ska ha 2 lagade mål mat om dan. Ser verkligen fram emot att behöva traggla ytterligare en gång med mat... Not.

Det känns som vi har halkar tillbaka med maten. Men det kanske beror på utv period, förkylning el tänder?

MSW - Vad skönt att du får sällskap av maken! Hoppas ni hinner njuta riktigt nu så här på slutet

Telis - Badrummet låter jättefint! Du kanske kan ta en bild och sätta in i ditt galleri när det är klart? Är dessutom ruggigt avis på ditt badkar - själva har vi bara dusch...

BS - Lycka till på jobbet!

Cicci - Låter som ni haft en riktigt skön helg! Det kan ni behöva efter berg o dalbanan de senaste veckorna. Hoppas det tog sig!

Vickan - du är nog den första jag hört som inte gillar musikalen Själv har jag varken sett filmen eller musikalen ännu. Hoppas att äntligen komma iväg på Sex and the city-filmen senare i veckan. Jag och en av mina närmsta vänner har försökt komma iväg i evigheter men det har alltid dykt upp något i vägen...

TUSEN TACK för alla krya-på-mig hälsningar och kramar - Ni är för söta allihop!

• nennesjuttioåtta

Hej!
    Här kommer ännu ett totalt egoinlägg, får kommentera en annan gång...
    BIM imorgon och det kommer lite brunt hela tiden (sen i torsdags kväll). I fredags när vi sexade så kom det en massa färskt blod också, för mycket för att vara pga ev sk ivrig man (många förkortningar där) Jag vill ju inte testa heller för då kommer ju allt (iofs vore väl det bra också så att det var klart någongång) .
    Nej, nu ska jag ringa doktorn. Vi hörs en annan gång (kan bli lite den här veckan för jag har så mycket att fixa till helgens bröllop när jag ska vara toastmadame).

kram på er och tack för allt stöd!

• start september

Hej hej!

Tillbaka hemma efter en regnig helg i Skåne - vet precis vad du menar Cicci - sicket busväder! Men vi var också på fest och det var jättekul. Lilla tjejen sov i vagnen och vi partajade.
    Spännnade att läsa om sömnmetoder, jag har också varit skeptisk men tror vi ska ge AW en chans så småningom. Vi är än så länge lyckligt lottade med hyfsad nattsömn men jag gissar att det kan vända när hon blir äldre, hon är ruskigt svårsövd på dagen i allt annat utom bärsele. Ska ta en funderare på vagning, hade varit smart på balkongen inför hösten. Måste det vara magläge då? Är lite feg med det än så länge.

Freijs, du frågade för länge sedan om mina rötter i ditt land. Det är flera generationer bak, strax efter sekelskiftet kom mina släktingar till Sverige. Gränserna har ju flyttats lite, men byn ligger idag i ditt land. Vi gjorde en resa dit för några år sedan (en present till en äldre släkting) och det var spännande.

• start september

Nenne, stor kram till dig. Så där ska det ju inte behöva vara! Lycka till inför nästa helg!

Izzie, stackars dig. Det låter som en pärs. Hoppas så du blir bättre snart, hörseln är jobbig att ha nedsatt.

• Oms
    Telemarkgrrl skrev 2008-08-24 21:12:27 följande:
    Här har vi städat hela lägenheten och badrummet allra mest i helgen och varit ute och njutit av det otroligt fina vädret. Och igår var vi på bio och såg Mamma Mia - fantastiskt dålig! Fast det verkade jag vara ensam om att tycka i salongen så tveka inte att se den om ni inte har gjort det.
    Men den var ju jättebra ju!! man satt bara o log hela filmen igenom ju! och jag gillar ju nte såna filmer egentligen men dne här... haha, köpte tom soundtracket sen och det har gått varmt här hemma
  • Liten med Mindre

nenne - lycka till i helgen! Skoj att få styra kalaset!

September - en av tjejerna som var med på kursen med sin 9,5 månaders kille, hade hela hans liv sövt honom i bärsele, och varit napp på nätterna. Nu sover han sina 12 timmar med, men har fortfarande lite svårt med att somna på kväll och dag (mellan 10 o 20 minuter tycks det ta).

Izzie - eftersom Mindre vuxit så dåligt och kräkts mycket så skippade vi fruktmålet och gav henne mat då istället, veckan innan vi åkte till AW. Fortfarande fick hon i sig max 1/2 "stor" burk då, och en del frukt. Men, redan efter första natten så slukade hon 1 burk plus frukt per mål. Sömn och attityd hos mamma verkade göra sitt till. Och alla majskrokar och skropor jag skrev om tidigare.

Nattamnings-stoppet var det som ställde till det för oss egentligen. Led inte fruktansvärt av att gå upp 1-2 gånger per natt, men helt skoj var det ju inte att vara den som var tvungen att gå upp. När vi slutade (på makens semester), satt vi och buffade och klappade sötnosen tills hon somnade om igen (tog henne så fort hon vaknade). Det blev tyvärr sina modiga 10 ggr per natt minst, ibland bättre ibland sämre. Förmodligen eftersom hon inte åt tillräckligt dagtid, och inte gillade ersättning/välling som kvällsslurk. Och att somna på kvällen kunde ta allt mellan 2 och 50 minuter. Sova på dagen var ganska godtyckligt med. Och skruttis var skrikig och klängig.

Äsch - nu känner jag mig som värsta predikant. Majskrokar och god sömn är mina bästa tips till bättre aptit, som sammanfattning.

• Oms

Mrs B - precis sådär har vi oxå gjort! först tyckt att oj vilken supernatt o sen har vi kommit på att vi har gått i omgångar o fixat m en mkt nöjd liten tjej

Izzie - skönt o höra att du mår bättre igen, vilken grej! finns det en ökad risk för att du får det igen eller var det en engångsgrej?

Liten - jag e jättenyfiken på Anna W o har applicerat lite av hennes tänk här o där men aldrig fullt ut, har länge tänkt att kura Mathilda på nätterna men det är alltid ngt som stoppar. på dagarna har hon 2 bra sovpass i barnvagnen på balkongen (eller inne om det krisar) o på natten sover hon oftast bra, ca 9-7 m ett uppvak på natten för mat, blöjbyte etc ibland e det ett ständigt spring in o stoppa in nappen o just därför skulle jag vilja kura - för att få bort nappen.

BS - vad skönt att inskolningen har gått bra! du kommer att se att det kommer bli ändring på era hemmarutiner med eftersom de nya dagisrutinerna har satt sig.

• start september

Mamma Mia förrestren, jag tycker inte heller storyn håller (har bara sätt musikalen än så länge) men jag ser det mest som en sammansättning av ABBA-låtar i kul setting och då det himla bra. Bio ska det bli snart tänkte jag - någon som testat barnvagnsbio? Annars får vi vänta på DVD:n.

• Oms

Tråddejt - JA!

men inte 6-7 september! jag ska fira min födelsedag (fyller år 2:a sept) m fullt av folk på dan o sen ska jag o maken gå ut för första gången sen oktober-07 på lördagkvällen så jag e nog rätt så mör på söndagen (japp första gånge som jag ska var ute o dansa hela natten samt dricka vin!)

så om jag får välja så tycker jag helgen efter, lör eller sön 13-14 sept.

• Izzie

Liten - Matilda sover egentligen inte uselt på nätterna överlag. Naturligtvis finns det undantagsnätter som är riktigt jävliga, men oftast sover hon från 20-21 till 07, med 1-3 uppvaknanden. Vid ett av dessa tillfällen dricker hon välling. Så sömnen känns kanske inte som det största skälet till varför jag inte lyckas öka upp matmängden?

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen