• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Lapinette

AM - du har stenkoll. Visst har ÄL denna vecka så vi har börjat "öva" nu. Känns lite trist att behöva vänta med IVF'n då "alla andra" går vidare och på FL-tråden så har två precis plussat (den tråden lider annars av plustorka) men, men det kanske finns någon som vill gå och våndas samtidigt som mig i början av december?

• Lapinette

Cissi - normalt så är ju själva ÄL-dagen 1-2 dagar efter du har fått böj på stickan så din mens borde komma 15-16 dagar efter böj. När jag sprang och gjorde VUL vid inseminationerna så fick man stenkoll på när ägget släppte och jag fick mens 14-15 dagar efter ÄL...vilket då är ca 15-17 dagar efter böj. Blev det krångligt?

Fortsätter att hålla tummarna!

• Piggelin1

Cicci, vilken koll du har på Amanda! Japp, om 1½ månad är det hennes ettårsdag Samma dag som Livia fyller två!
    Otroligt att det gått ett helt år & otroligt vad mkt som hänt på detta året! Från att ha varit ett litet hjälplöst knyte med små ynkliga ljud till stora tjejen som far runt! Min bror ringde innan i förmiddags, deras lilla tjej är lite drygt två veckor nu & jag hörde henne gny lite i bakgrunden när vi pratade (han hade henne i knäet). Vad fort det går!

• Piggelin1

Synd att vi inte kan lägga upp bilder i gemensamma galleriet längre - hade varit kul att se hur alla bebisrana/barnen vuxit till sig nu! Plus de nya som kommit till världen!

• muggles

Ngn som har tid att skapa ett nytt galleri på Picasa? Jag tror inte jag har tid tyvärr...

Spännande Cicci! Hoppas att det går vägen.

BS: jag mådde hur bra som helst (spydde inte en enda gång) när jag väntade Moa så jag tror inte på de där teorierna att man mår sämre när man väntar en tjej

Sweet: vinkivink! Kul med ett livstecken! Tyvärr hinner jag inte följa några bloggar...

Tinga: jag har också börjat tänka som du (för ett bra tag sedan), dvs en grej om dagen. Det blir nämligen inte mkt tid över när man jobbar heltid, sedan ägnar 2-3h åt Moa när man kommer från jobbet, lägger henne och så är kl 19.30-20. Då ska "resten" hinnas med (träning, hushållsarbete mm). Jag gjorde precis som du när vi skulle skicka tackkort för presenterna hon fick när hon fyllde 1 år - det var min prio den söndagen. Det gäller att sänka kraven helt enkelt...

Apropå det så skulle jag vilja ha städfirma när vi båda börjar jobba igen!!! Om vi hade råd... Vårt sparkonto blir mindre och mindre i skrämmande takt Tyvärr konsumerar vi på samma sätt som om vi fortfarande jobbade heltid båda två och inte hade den extra utgiften som ett barn innebär... Jaja jag ska inte klaga, många som har det värre.

En annan sak: hur gör ni andra med lite större barn med middagstid? Moa får middag ung kl 16-16.30 och vi äter tidigast kl 17, snarare 17.30. För att hon inte ska stöka runt för mkt runt våra ben så får hon sitta med vid bordet och då vill hon ju ha det vi äter, så då får man sticka till henne lite mat igen för att hon ska bli nöjd. Jag gillar eg inte att hon äter "två ggr" så tätt, inte bra för tänderna. Men vi kan inte äta så tidigt som hon (en måste ju hinna hem från jobbet), och hon kan inte vänta tills vi äter, hon blir för hungrig. Hur gör alla andra???

• muggles

Vänner: fick inte fram din Ikea-länk så jag vet inte exakt vad för slags soffbord du är ute efter men jag tycker att de här har snygga möbler: www.cohome.se/
    El Svenska Hem: www.svenskahem.se/&pid=1395
    Läste senaste Hus&Hem (de har sån stil på sina inredningsreportage som jag gillar) och såg en annons för en webshop (möbler) men minns tyvärr inte nu vad den hette. Ska kolla det och mejla dig. De sålde designmöbler billigare.
    Jag bollar gärna inredning för jag tycker sånt är skitkul!!! (Med reservation för att jag absolut inte är ngn expert...)

• Liten med Mindre

Cicci - håller en tummer för dig.
    FruLlis och Lappis - håll ångan uppe i veckan!
    Frejis - hoppas du fick massor med fina ägg i korgen.

Vänner - förut handlade jag Decleor på essentialdayspa.com Men jag vet inte om det går att handla via dem längre. Billigt var det i alla fall.

Pirr - vi har ännu inte lyft liggdelen ur vagnen. Visserligen är Mindre just mindre än andra (men nu kämpar vi oss sakta ikapp), så det är kanske därför det gått bra. Hon röjer runt, ligger på rygg - sitter - ligger på mage, allt efter behag. Det har varit bekvämt att ha den kvar eftersom hon sover mycket på mage i vagnen nu. Fast nu börjar det bli trångt på både längden och bredden. Synd. Har fått för mig att sittdelen inte blir lika bekväm att sova i.

Ska nog gå och sussa nu. Trots att vi får 8 tysta timmar per natt så är jag dödstrött fortfarande. Undrar hur lång tid det ska ta att sova ikapp??? Hormonomställningen borde ju vara över en månad efter amningsstopp...

• Liten med Mindre

Muggles - vi har fått till en middagstid runt 17.30. Tyvärr hinner vi själva inte få till maten tills dess, så Mindre äter själv ändå. Hoppas vi kan ändra på det i framtiden.

Matschema enligt följande: frukost 7, lunch 10.30, mellis (gröt) 14, middag 17.30, välling 18.30

• Piggelin1

Vi är dåliga på middag hemma om kvällarna, det blir minst lika ofta te & macka som ngt mer "mataktigt".
    När det gäller Amandas mattider, så bryter vi förmodligen mot alla rekommendationer från BVC som finns - Amanda brukar inte äta kvällsmat förrän framåt sextiden, ibland halv sju. Men eftersom hon inte verkar må dåligt av detta, så kör vi vidare tills vidare. Hon äter ju inte ngn jättetidig lunch - väldigt sällan före tolv.

Sweet - vinkar också till dig! Bloggläsande går bort även för mig - det är så mkt annat jag vill hinna med

• Piggelin1

Liten - jag tyckte också det var superpraktiskt med liggvagnen & höll fast vid den länge. Även jag hade bryderier ang detta hur hon ska kunna sova gott i sittdelen (A sov också på magen i liggdelen & det funkar inte i Bugaboo's sittdel) - men mina farhågor kom helt på skam. Efter 1-2 dagar hade hon vant sig & sen sov hon hur bra som helst i sittvagenn med! Med facit i hand, så var det nog JAG som var mest orolig, Amanda verkade inte bry sig nämvärt alls

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen