• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Lapinette

nenne - vi köpte inte hus men väl lägenhet för 2 år sedan då priserna var höga. Ingen av oss ägde bostad innan så du kan tänka dig att vi behövde ta lån. Dessutom är ju min make fransman och där betalar man av sitt lån på högst 20 år. Banken trodde vi var galna så vi kompromissade och la 40 år. Vågar nog inte inboxa dig vår månadsbetalning ... Kan nämna att när vi bodde på varsitt håll så betalade vi tillsammans ca 15 000 i hyra (jag 5 000 och han 10 000) så vi tycker att det är bättre som vi har det idag då vi i princip betalar till oss själva (lånet).

• BrudSommar2006

Nenne, här är det också dyra lån som gäller, jag jobbar dessutom statligt och har usel lön men tur att maken jobbar för privat företag! Borde väl ta och byta vid tillfälle men inte med småbarn, det är så flexibelt att kunna komma och gå som man vill och bra med semester. Sånt är ju aldrig lika lätt när man börjar ny på ett företag. Gissar att är man två som jobbar privat med "Stockholms-löner" så är det kanske inte så knivigt med de höga lånen?!

Iris har somnat i sin sacco-säck, undrar vad vi ska hitta på hela dagen nu när det regnar så att man inte vill vara ute. Hon är ju pigg nu så något måste vi ju hitta på.

• Mrs  B

Hej hej

Har precis kommit hem från en power walk med Malte.
    Lämnade Max på dagis 9 och sen promenerade vi i en timme och Malte sov i en haltimme som vanligt. Man kan nästan sätta klockan efter honom.

Nenne
    Kul att du har kikat på bilderna, på måndag är det ett år sedan...
    Så i helgen ska vi fira på tu man hand. Makens bror och fru ska passa barnen för första gången. De har passat Max en gång innan men det var när han var drygt 1 år så vi får väl se hur det går i helgen. Malte sover ju som en kratta just nu så de lär säkert vara trötta.
    Kul med en dag med syskonbarnen!
    Och verkligen ett fin hus!!!!!!!
    Vi bor ju i en liten by utanför stan men fick ändå betala nästan en miljon för vårt hus för 5 år sedan så billigt är det inte här heller. Ett kompispar letar inne i stan och där ligger priserna mellan 1,5 och 2 miljoner, ungefär som hos er då.

Liten
    Vad söt mindre är!!!!!!!!!

• Telemarkgrrl

Lappis, du är ju inte så svår att hitta eftersom du har samma namn och bild på FL, men jag läser mest din tråd där för att en av tjejerna är en fd jobbarkompis till mig. Vi har ingen kontakt idag men jag tycker att det är lite spännande att följa henne och se vad som händer.

• Lapinette

Ahhhh.... så du känner någon som hänger på min tråd. Spännande! Jag har t o m suttit i väntrummet på CvL samtidigt som en av tjejerna. Ja, vi går ju där eller på St Göran de flesta av oss. Trådstarten handlade om insemination på SH ... och helt otroligt nog så har bara 2 lyckats bli gravida sedan dess.

• Liten med Mindre

MrsB - Mindre är också ett riktigt halvtimmes-barn. Eller var, det börjar avta. Fick höra av en av AW-tjejerna att det är vanligt att barn som sover illa/har sömnbrist sover halvtimmar istället för de vanligare 20-45-90-120-minuters passen. Hur som helst så händer det faktiskt oftare nu att hon sover över 30-minutersskarven till förmån för 45 minuter.

Angående hus så är vi två med bra "privata" löner här i Stockholm - men inte tycker vi att vi har råd med hus för det. Vi räknar på såna väldiga räntemarginaler, föräldraledighet, ev kort arbetslöshet etc - så vi får nog aldrig råd att köpa hus om inte luften går ur marknaden helt. (Och gör den det är det många som lever på marginalen som måste tränga ihop sig i 3:or som vår, så den kanske inte sjunker så mycket...) *hoppfull*

Nåja, en stund till klarar vi att på på våra 80m2. Men jag längtar bra efter att bara kunna lyfta ut Mindre i trädgården för att sprattla i gräset.

Muggles - jag har nog hällt i en 5-kronas storlek och det verkar gå ner. Fast det mättade nog inte tillräckligt för det blev riktigt gnälligt runt ombyte vid babysimmet (läs hög gråt). Tur att själva badandet var skoj, men kallt idag.

• nennesjuttioåtta

Telis, jag är nästan säker på att jag hittade dig på FL också, men det var bara en magkänsla. Vet ju inte ens om du är reggad där! Och ett (1) grått hårstrå låter inte så alarmerande, tur att jag är så ljus så jag vet inte ens om jag har några (iofs är jag purung ). Maken har jättemånga, mest i tinningen, men de är inte grå utan kritvita och tjocka som tagel. *richard gere*

Muggles
    jo, taket vill jag också måla, toan är lite ful och köksluckorna ska ut. Dock inte allt på samma gång. Vi har ju idag en månadskostnad (hyra+ränta+amortering) på *mellan tummen och pekfingret* max 5000:- tror jag, så det blir ju minst dubbelt om vi ska köpa det där. Och det är väl inte så farligt, men eftersom jag inte vet när jag får något jobb så känns det lite tråkigt att få hålla igen på allt annat bara för att kunna bo. Maken tjänar ju oförskämt bra mi mina ögon men allting är ju relativt.

Idag ska jag till doktorn och bli kollad! Ska bli spännande och höra vad han ser, för jag borde ha ägglossning idag eller imorgon men det visade inget på stickan. Vore ju bra om det har varit redan med tanke på att sista insättningen gjordes i söndags. *hang in there, soldiers!!!!!!*

• MSW

nenne: Fint hus, hoppas det går bra med budgivningen... men om ni ska ansluta till fjärrvärme, måste ni väl byta till vattenburet..? hur dyrt är det? och hur funkar det..? (smygkikade på ett hus som varit till salu "for ever" ett av dess största brister är att det är direktel.. därför jag är nyfiken...

var på bvc idag och plutten hade både gått upp i vikt och blivit längre.. Så idag hade hon inget att gnälla på.. Eller ja, hon tyckte att han hade beläggning (torsk..?) på tungan.. men han hade precis kräkts, så jag tror att det mest berodde på det....

MrsB: verkligen hemskt med din syster!

nenne igen: var det doktorbesök idag? Hur gick det?

dags för matning, först av bebis sen av föräldrar!

• nennesjuttioåtta

MSW
    ansluta till fjärrvärmesystemet här går nog på 15-20 000:- tror jag, och så måste man ju byta ut alla element och så, som du säger, och det vet jag inte om vi ska sätta in nya element eller göra golvvärme överallt. Men man kan ju sätta in någon luftvärmepump eller nåt också.

Doktor M ska jag träffa runt kl 16.

• nennesjuttioåtta

¨åååååååååååååh jag borde verkligen ta och dammsuga, det har inte gjorts på ... *vågar inte skriva*

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen