• ia7

19 JULI panik tråden :-)

Ja då var det snart dax då, gahhhaaa!!!!!!

• Svar på tråden 19 JULI panik tråden :-)
  • Paeonia

Aj då, stackarn. Hoppas ni är överens om svaret på hans fråga under vigseln bara

Det är lite stressande att han inte hör av sig. Jag har ringt expeditionen och kollat så vi inte är bortglömda men nejdå prästen hade nämnt oss alldeles nyligen så han hör nog av sig snart var deras svar. Nu har ytterligare en vecka gått.....

• Anja 19 juli 2008

haha jadå, det sa han oxå... Att vi inte fick glömma bort att det JA vi skulle svara (fast det var innan vårt lilla gnabb) haha...

Jag sa att det är lugnt. Skulle Daniel råka säga nej så nyper jag honom riktigt hårt i benet. hehe

Stackars präst... haha

(undrar vad sjutton han gör av det personliga vigseltalet, vad ska han säga lixom)

• wienna

18/7 är det dags för oss. Fast vår fest är en vecka senare (som tur är?). den 18:e har vi "bara" en liten mottagning med bubbel och snittar och så går vi på restaurang med familj och vittnen på kvällen.

Fixat är:
    * Hans kostym + slips ("jag kanske ska köpa en ny skjorta..." funderade han härom dagen)
    * Min klänning är så gott som klar (saknas bara en knapp!)
    * Blommor beställda
    * Underkläder köpta, men trosorna råkade bli en storlek för små så jag måste nog köpa nya!
    * Restaurang är bokad
    * Ringar köpta

Saknas gör:
    * Mina papper!!! Där börjar jag få lite panik faktiskt. Hoppas få mina översättningar i början av veckan och då rusar vi till rådhuset på stört för att få klartecken från dem.
    * Fordon
    * Måste köpa smink
    * Gravera ringarna (men först när datumet r 100% säkert!)
    * Öva dansen
    * Bestämma musik (vi vet inte nes om vi får ha/behöver musik till själva vigseln!)

I övrigt har vi en s.k. "Polterabend" den 12/7 och till den behöver vi mat, dricka och musik samt lite annat (jag har bakat två pajer och köpt servetter, men det bli kanske lite lite med två pajer till 50 personer?). Snittar och skumpa måste inhandlas till mottagning, tårta bakas. Glas har jag köpt, men vi behöver tallrikar och servetter.

För festen i sverige den 26/7 hoppas jag att min kära mor har det mesta under kontroll. Vi måste köpa dricka och jag borde boka frisörtid.

Och sannolikt tusen andra saker...

Vi är inte så superorganiserade...

• Anja 19 juli 2008

hej Wienna

vad är polterabend?

Spännande med tre olika tillställningar.

Jag tror definitivt att två pajer på 50 personer blir väldigt lite. Till 50 personer (om det är normalstora pajformar) så hade jag nog gjort minst 7 pajer.

• wienna

Anja: Det ska självklart finnas mycket mer mat! Den har vi bara inte förberett ännu... Vikommer att ha fler pajer, olika sallader, bröd, ost, chicken wings etc. Ingen kommer att behöva hungra.

En "Polterabend" är en fest för vänner och bekanta som man kanske inte känner tillräckligt väl för att bjuda på själva bröllopet. Det hålls strax innan själva bröllopet (vi har den alltså lördagen innan, gifter oss en fredag). Traditionellt tar gästerna med sig gammalt porslin som de kastar och så måste brudparet sopa ihop det hela. Det finns ett ordspråk som heter "skärvor för lycka med sig" och därför sägs det att ju mer skärvor man sopar ihop på sin polterabend desto lyckligare blir äktenskapet.

Här finns en länk:
    en.wikipedia.org/wiki/Polterabend

Jag har en mycket större släkt än min m2b så därför valde vi en mindre vigselceremoni i Tyskland och sedan en större fest i Sverige för att kunna bjuda så många som möjligt.

• Anja 19 juli 2008

Åh vad roligt det låter!!!

Vi kör varianten där vi gifter oss den 19 juli, vem som helst får komma t kyrkan, sen har vi middag för 70 personer (närmsta släkten och vännerna), sen har vi bjudit alla andra till festen på kvällen, med dans, band som spelar, fri bar och nattamat osv.

Kändes som att vi verkligen ville ha vissa personer med på vår dag, på vår fest men vi hade verkligen inte råd att betala trerätters för precis ALLA vi känner.

Så vi kör ju egentligen en annan variant fast där allt sker på samma dag

• wienna

Eftersläpp till festen är jättesmart tycker jag. Det blir ju tokdyrt om man ska bjuda alla man känner.

Man får ta en dag i taget med förberedelserna helt enkelt. Jag jobbar t.o.m. den 15/7 (men jag gå tidigt den dagen).

Imorgon ska jag köpa isbitspåsar (Lidl har med hjärtan!), cantuccini och servetter till mottagningen hade jag tänkt. Samt åka till svärmor för sista provningen av klänningen (hon är sömmerska, mycket praktiskt).

Och jag har lyckats förmå min m2b att valsa med mig, så det måste vi verkligen öva! Han har blåvägrat att ens diskutera vals under hela förberedelserna, men så kom han hem från en veckas segelsemester utan mig igår och då hade vi ju saknat varandra ganska mycket förstås. Så när jag lite ljuvt sa att "jag skulle ju så gärna vilja dansa wienervals, och det är inte alls så svårt (öh...)" så veknade han och sa att det skulle vi nog klara av.

• Pyron

Åhhh ska man ha en lista oxå.

jag känner att det är mer och mer som jag inte har, som jag borde ha.

• Anja 19 juli 2008

Haha det är en utav BT:s speciella små egenheter. Saker man ens aldrig tänkt på, och hör talas om här, vill man ju genast ha = bröllopbudgeten STEGRAR. Så har det iallafall varit för mig.

Hade inte en tanke på godisbuffé, toalettkorgar, gästfavors osv innan jag började hänga här i december 06. Sen har man ju haft lite tid på sig att upptäcka massor av smådetaljer som gör att kostnaderna skjuter i höjden

• Pyron

*ler*

Mmmm massor med saker man inte viste att man behövde, men oxå en massa ovärderliga tips.

Nu är det nära, snart är vi i rätt månad.
    Känns sjukt med så få dagar kvar till drömmen.

Svar på tråden 19 JULI panik tråden :-)