• blivandebrud08

äktenskapsförord Fan vad jobbig

Min blivande man har tillgångar sedan tidigare. Ett hus som vi bor i och pengar på banken.
    Vi har barn ihop.
    Nu då vi snart ska gifta oss har han tagit upp frågan om äktenskapsförord. Först kände jag mig väldigt sårad, jag har aldrig sett på ett äktenskap på det sättet. För jag är inte sådan. Jag skulle aldrig ha krävt det av honom om det hade varit tvärt om.
    I alla fall så vande jag mig vid tanken och då var det sagt så att de pengarna han hade på tjänat innan vi träffades skulle vara hans vid en eventuell skilsmässa, samt huset.
    Kan säga det att det här huset kommer aldrig att kännas som mitt hem. Kanske låter löjligt i era öron, men så känns det. Det är min dotters hus mer än mitt.

I alla fall så ändrades snart summan på pengarna till " det han hade på banken fram till Nu"
    Fine sa jag, men det är inte rätt. Du skapar en klyfta mellan oss på det här sättet.

Fram till idag då när jag skulle läsa igenom förordet och nu är allt ändrat.
    Fastigheten är hans och vid en eventuell omplacering är även all vinst hans eller det han köper för pengarna hans.
    Detta gäller även pengarna på banken. Gör han aktie-klipp är avkastningen hans. Köper han trisslotter är det hans. Köper vi ett annat boende blir det hans, ETC ETC.
    Till saken hör att han säkert har tjänat 500 000 kro på börsen under tiden vi levt tillsammans och då har han alltid sagt- älskling kolla vilken fin affär vi har gjort nu. Vad tycker du vi ska göra? VI VI VI
    Det var visst bara talspråk.

Till saken kommer även det att jag måste anpassa mitt jobb till hans, jag kan inte tjäna lika mycket för att jag måste ha ett schema som är anpassat efter hans tider.
    Jag kommer vara mamma ledig , det är en ren ekonomisk förlust.

Jag trodde det skulle vara roligt att gifta sig, att det skulle föra oss närmare varandra. Det känns som vi bara glider längre isär.

Han gifter sig inte utan att jag skriver på papperet. Och om han inte är intresserad av att gifta sig... Tja ni förstår.

Vad händer om jag står där ensam om 7 år, med tre barn.
    Vad har jag då??

Om han skulle dö vill han inte ens att jag ska ärva huset, det ska dottern göra- vem fan är jag? Ett avelsto?

Hade jag vetat detta om honom då vi träffades- då hade vi ärligt talat inte varit där vi är idag.

Tycker ni att jag är helt osanolik i mina tankar. Eller kan ni förstå mig.
    det handlar inte om pengarna utan om ojämlikheten. jag hade hellre varit med en kille so var pank och vi delade på allt, än det här.

• Svar på tråden äktenskapsförord Fan vad jobbig
  • paradisfågel

Håller med de råd som du redan fått, få juridisk hjälp.. Gråt o skrik..

Jag hoppas att det ordnar sig till det bästa för dig och barnet! Massa kramar!

• Rosenbruden

Stå på dig tjejen. Om jag förstått rätt är allt avbokat och bröllopet inställt. Man klarar sig även om det är tufft ett tag i början. Har själv varit ensamstående med ett barn och haft 75% anställning inom handel. Och man tjänar inte bra där kan jag säga. Men nu står jag på benen igen därför jag gav min f-n på att jag skulle inte knäckas av det som hände. Har idag träffat världen underbaraste männinska och livet leker igen. Man blir om inget annat starkare.

Så stå på dig.... Jag vet hur det känns.... Go girl!!

• Längtansfulla

Jag tycker också du är stark som står upp för dig själv! Jag skulle också upplevt det sårande med den inställning som han hade. Att vilja dela glädje och sorg tills döden skiljer en åt, men inte vilja dela ekonomi, rimmar inte rätt i mina öron. Om man redan före bröllopet vet att man inte vill dela "ekonomisk sorg" med den andra så är man kanske inte redo för att avlägga sådana löften. Generellt har jag personligen jättesvårt att förstå mig på äktenskapsförord, samtidigt som jag vet att många idag faktiskt blir brända. Jag har lite mer förståelse för de som skriver äktenskapsförord för t.ex. arvegods som kan ha större sentimentalt värde för ena parten.

Ledsen att du hamnat där du hamnat. Men som sagt, du är stark som står upp för dig själv!

• blivandebrud08

Tack alla...
    Jag känner inte för att vara stark. Jag vill vara lycklig...

Fan fan fan fan............

• paradisfågel

Jag tror att alla här inne håller på dig blivandebrud08! Jag tycker att du gjorde rätt som inte accepterade hans villkor. Jag skulle aldrig själv kunnat acceptera sådana villkor som han ställde..

Skulle du någonsin kunnat bli helt lycklig om du tvingats leva så som han ville? Att om nånting skulle hända så skulle du hamna på bar backe? Låter kanske kallt o hårt.. Men du hade ju fått leva med den vetskapen om du hade gått me på hans krav..

• jennieoper

Många kramar till dig!!!

• Längtansfulla

*kramar om*
    Att vara stark i en jobbig situation kanske kan leda till att man blir lycklig längre fram? Jag menar, kanske du inte hade blivit lika lycklig i ert planerade äktenskap, som du kan bli utan honom, antingen på egna ben eller med någon annan. Självklart svårt att se så långt fram i tiden, särkilt när allt bara är svart. Låt det vara svart nu för ett tag. Det är ju ingen liten grej att bryta en förlovning. Du ska se att lyckan kommer!

• jennyfer

Du gör helt rätt, även om det känns tufft nu.

Se det så här: kanske är detta en ögonöppnare för din sambo? Vissa människor har ett sjukligt (!) förhållande till pengar och behöver få lite perspektiv på saker och ting. Om inte, ja då är jag säker på att du i det långa loppet kommer att bli lyckligare utan honom.

Rent personligen så hade jag nog blivit bitter av att vara tillsammans med en sådan människa. Särskilt om det någon gång skulle ta slut. För att spåna vidare... När ett förhållande tar slut så kan man se tillbaka med glädje över de år man hade med rätt person där och då eller med bitterhet över de år man slösade bort på fel person. Jag gissar på att en skiljsmässa från din sambo skulle blir smutsigt och girigt från hans håll. Tänk på att "mycket vill ha mer". Han har redan nu visat giriga tendenser och det skulle inte förvåna mig om han skulle försöka roffa åt sig så mycket som möjligt, han lär knappast ge dig ett öre mer än nödvändigt.

• jennyfer

...och såklart, stora varma kramar till dig!!

• ohlala

vilket svin rent ut sagt. jag hade kunnat förstå ett normalt äktenskapsförord men shit vilken kille...

lycka till o stay strong!

Svar på tråden äktenskapsförord Fan vad jobbig