• blivandebrud08

äktenskapsförord Fan vad jobbig

Min blivande man har tillgångar sedan tidigare. Ett hus som vi bor i och pengar på banken.
    Vi har barn ihop.
    Nu då vi snart ska gifta oss har han tagit upp frågan om äktenskapsförord. Först kände jag mig väldigt sårad, jag har aldrig sett på ett äktenskap på det sättet. För jag är inte sådan. Jag skulle aldrig ha krävt det av honom om det hade varit tvärt om.
    I alla fall så vande jag mig vid tanken och då var det sagt så att de pengarna han hade på tjänat innan vi träffades skulle vara hans vid en eventuell skilsmässa, samt huset.
    Kan säga det att det här huset kommer aldrig att kännas som mitt hem. Kanske låter löjligt i era öron, men så känns det. Det är min dotters hus mer än mitt.

I alla fall så ändrades snart summan på pengarna till " det han hade på banken fram till Nu"
    Fine sa jag, men det är inte rätt. Du skapar en klyfta mellan oss på det här sättet.

Fram till idag då när jag skulle läsa igenom förordet och nu är allt ändrat.
    Fastigheten är hans och vid en eventuell omplacering är även all vinst hans eller det han köper för pengarna hans.
    Detta gäller även pengarna på banken. Gör han aktie-klipp är avkastningen hans. Köper han trisslotter är det hans. Köper vi ett annat boende blir det hans, ETC ETC.
    Till saken hör att han säkert har tjänat 500 000 kro på börsen under tiden vi levt tillsammans och då har han alltid sagt- älskling kolla vilken fin affär vi har gjort nu. Vad tycker du vi ska göra? VI VI VI
    Det var visst bara talspråk.

Till saken kommer även det att jag måste anpassa mitt jobb till hans, jag kan inte tjäna lika mycket för att jag måste ha ett schema som är anpassat efter hans tider.
    Jag kommer vara mamma ledig , det är en ren ekonomisk förlust.

Jag trodde det skulle vara roligt att gifta sig, att det skulle föra oss närmare varandra. Det känns som vi bara glider längre isär.

Han gifter sig inte utan att jag skriver på papperet. Och om han inte är intresserad av att gifta sig... Tja ni förstår.

Vad händer om jag står där ensam om 7 år, med tre barn.
    Vad har jag då??

Om han skulle dö vill han inte ens att jag ska ärva huset, det ska dottern göra- vem fan är jag? Ett avelsto?

Hade jag vetat detta om honom då vi träffades- då hade vi ärligt talat inte varit där vi är idag.

Tycker ni att jag är helt osanolik i mina tankar. Eller kan ni förstå mig.
    det handlar inte om pengarna utan om ojämlikheten. jag hade hellre varit med en kille so var pank och vi delade på allt, än det här.

• Svar på tråden äktenskapsförord Fan vad jobbig
  • Nessan

Jag råder dig till att ta kontakt med en jurist för att prata igenom detta. Det är viktigt att du har någon som företräder sig och ser till dina intressen också. Någon som kan förklara innebörden i allt detta ordentligt för dig. Det är viktigt att det inte är din makes jurist, ta helst kontakt med en egen. Det är vanligt att det finns jurister på bankerna för sådant tex.

• Mrs Mommy

Han/Advokaten har nog varit helt fokuserad på din man när de skrev detta, har du frågat din man vad som skulle hända med dig och barnen vid evetuell skilsmässa?
    Tycker att du ska ta upp med din man att det ska bli inskrivet någon form av säkerhet för dig om något händer.
    Det behöver inte vara huset eller avkastningarna utan bara en säkerhet för dig pga dina uppoffringar.
    Försök att hitta ett "fint" sätt att få fram att "jag offrar det här för dig och barnen osv"

Ett äktenskapsförord gäller bara vid skilsmässa vad jag vet, medans ni är gifta är allt erat.

• FruRålin080808

Jag håller med Nessan. Jag kan förstå att det känns jobbigt! Hade kännt likadant...Helt plötsligt blir det en fråga om pengar och inte om kärleken...

Nessan skrev 2008-04-16 23:26:06 följande:
    Jag råder dig till att ta kontakt med en jurist för att prata igenom detta. Det är viktigt att du har någon som företräder sig och ser till dina intressen också. Någon som kan förklara innebörden i allt detta ordentligt för dig. Det är viktigt att det inte är din makes jurist, ta helst kontakt med en egen. Det är vanligt att det finns jurister på bankerna för sådant tex.
    Bry dig inte om vad hollywood08 skriver...alla män resonerar inte så.../oxå expert på manlig logik;)
    Lycka till!
    Kram
  • äckling

hollywood08 - om du ska vara såhär "rolig" så håll dig till trådarna du själv startar. Är innebörden av det du skriver din åsikt så fine, men uttrycka den på ett annat sätt kanske?

• blivandebrud08

Jag tror och vet att han inte siktar på nästa kvinna. Däremot är han förälskad i sina pengar...
    En egenskap jag inte riktigt delar med honnom, i och med detta känner jag mig väldigt kluven i frågan.
    Men det är klart att man blir orolig vad man har om det skulle komma till en skilsmässa. Och i om med ett sådnat här avtal så är man ju nästan inställd på att det kommer bli så och det föder ju helt fel tankar i ett bröllopsplanerande.

Jag får ta avtalet och ge till en egen jurist och prata om vad man skulle kunna göra. Det ska ju kännas bra för båda och ingen av oss mår bra just nu.
    Helt rätt att advokaten ifråga var inställd på hans situation.
    Lite "roligt" att han har kallat det för "vår" advokat- det känns inte riktigt så.

• Skottdagen2008

Jag hade känt mig som du beskriver. jag hade nog inte ens varit så förstående som du med hus och allt. jag menar, har du aldrig betalt en enda fastsak till huset som t.ex. hjälpt till med renovering osv och han hela tiden betalt allt som är fast, dvs som inte kan flytta med er därifrån så fine, då får han betala det ehla tiden även när ni är gifta. Har du däremot också betalt till dessa fasta saker så hade jag inte accepterat villkoren.

Jag hade dessutom också känt mig som ett avelssto för jag skulle aldrig resonera så även fast jag skulle varit den "rikare" (vilket jag verkigen inte är). Jag menar man skaffar ju barn och hus och gifter sig med någpn man i alla fall önskar dela resten av livet med just då och blir det en skiljsmässa får man ju se det som att man vänder på bladet i boken och börjar om, men den tid man haft ihop har man ju faktiskt haft ihop och ska dela lika på den liksom an gjorde när man var ihop, hm......hämger du med hur jag resonerar.

Ta kontakt med en jurist, detta låter ju inte som en så lyckad start på ert gifta liv om han ÄNDRAR i smyg typ.

• Skottdagen2008

Ge dig, alla män är inte lika, lika lite som vi kvinnor är. Synd att du bara råkat ut för stolpskott. Det finns faktiskt killar som skiter fullständigt i vem som tjänar mest och är hellre lycklig fattig än har det kärlekslöst och rikt.

hollywood08 skrev 2008-04-16 23:44:42 följande:
    ber om ursäkt ifall jag uttrycker mig för direkt...men sanningen är denna vad gäller mäns logik, helt driven av genetik....och för alla er härliga tjejer/kvinnor som tror annat..testa att fråga ut era män lite kring detta....ingen skulle någonsin erkänna att det är så här (samma som självmord för nuvarande relation) men exakt alla tänker på detta sätt.
  • blivandebrud08

Det finns alltid en oro at bli lämnad där vid 40 med några barn och allt man har offrat för mr Right. För en tjej på 28 frächa år.
    Och i och med jobbet jag har (mycket mansdominerat) så kan jag inte säga att du inte har någon poäng..
    Gubbarna som aldrig säger ett uppskattande ord om sin fru fullkomligt häller sirap i öronen på yngre tjejer.
    Men lång i från alla, det är bara det att de är de som är värst som hörs mest och syns mest.
    För övrigt hör man om otrohet, strippklubbar och till och med prostituerade dagligen.
    Då undrar man- finns det en chans för ett äktenskap att hålla sig fint?

hollywood08 skrev 2008-04-16 23:44:42 följande:
    ber om ursäkt ifall jag uttrycker mig för direkt...men sanningen är denna vad gäller mäns logik, helt driven av genetik....och för alla er härliga tjejer/kvinnor som tror annat..testa att fråga ut era män lite kring detta....ingen skulle någonsin erkänna att det är så här (samma som självmord för nuvarande relation) men exakt alla tänker på detta sätt.
  • jennyfer

Uj, det där lät inte alls roligt och kort sagt, jag förstår dig fullständigt! Du är inte alls orimlig i dina tankar. Det tycker jag däremot att han är. Förhoppningsvis är det som MrsMommy skrev, att han har kommit fram till detta tillsammans med en jurist som enbart ska se till hans intressen.

Vad du än gör så gå inte med på detta. Inte p g a det ekonomiska, utan för att om du går mer på detta så kommer du säkert ständigt att känna dig besviken över att du är en gäst i ditt hem, undra över om han hade valt dig framför ett säkrat bankkonto etc...

Kan du skriva ner hur du känner? Det kanske är lättare för honom att se det från din sida då?

Som en parentes kan nämnas att jag läste om en tjej som hade varit på ett mingel på en advokatbyrå där några advokater berättade att det UTESLUTANDE var män som kontaktade dem vid skiljsmässor, ofta t o m innan de hade meddelat frun... Och så säger man att kvinnor är golddigers, my ass!!

• blivandebrud08

Fast som sagt- det är inget jag tror om min blivande man

Svar på tråden äktenskapsförord Fan vad jobbig