• blivandebrud08

äktenskapsförord Fan vad jobbig

Min blivande man har tillgångar sedan tidigare. Ett hus som vi bor i och pengar på banken.
    Vi har barn ihop.
    Nu då vi snart ska gifta oss har han tagit upp frågan om äktenskapsförord. Först kände jag mig väldigt sårad, jag har aldrig sett på ett äktenskap på det sättet. För jag är inte sådan. Jag skulle aldrig ha krävt det av honom om det hade varit tvärt om.
    I alla fall så vande jag mig vid tanken och då var det sagt så att de pengarna han hade på tjänat innan vi träffades skulle vara hans vid en eventuell skilsmässa, samt huset.
    Kan säga det att det här huset kommer aldrig att kännas som mitt hem. Kanske låter löjligt i era öron, men så känns det. Det är min dotters hus mer än mitt.

I alla fall så ändrades snart summan på pengarna till " det han hade på banken fram till Nu"
    Fine sa jag, men det är inte rätt. Du skapar en klyfta mellan oss på det här sättet.

Fram till idag då när jag skulle läsa igenom förordet och nu är allt ändrat.
    Fastigheten är hans och vid en eventuell omplacering är även all vinst hans eller det han köper för pengarna hans.
    Detta gäller även pengarna på banken. Gör han aktie-klipp är avkastningen hans. Köper han trisslotter är det hans. Köper vi ett annat boende blir det hans, ETC ETC.
    Till saken hör att han säkert har tjänat 500 000 kro på börsen under tiden vi levt tillsammans och då har han alltid sagt- älskling kolla vilken fin affär vi har gjort nu. Vad tycker du vi ska göra? VI VI VI
    Det var visst bara talspråk.

Till saken kommer även det att jag måste anpassa mitt jobb till hans, jag kan inte tjäna lika mycket för att jag måste ha ett schema som är anpassat efter hans tider.
    Jag kommer vara mamma ledig , det är en ren ekonomisk förlust.

Jag trodde det skulle vara roligt att gifta sig, att det skulle föra oss närmare varandra. Det känns som vi bara glider längre isär.

Han gifter sig inte utan att jag skriver på papperet. Och om han inte är intresserad av att gifta sig... Tja ni förstår.

Vad händer om jag står där ensam om 7 år, med tre barn.
    Vad har jag då??

Om han skulle dö vill han inte ens att jag ska ärva huset, det ska dottern göra- vem fan är jag? Ett avelsto?

Hade jag vetat detta om honom då vi träffades- då hade vi ärligt talat inte varit där vi är idag.

Tycker ni att jag är helt osanolik i mina tankar. Eller kan ni förstå mig.
    det handlar inte om pengarna utan om ojämlikheten. jag hade hellre varit med en kille so var pank och vi delade på allt, än det här.

• Svar på tråden äktenskapsförord Fan vad jobbig
  • Alyx

NEJ NEJ NEJ!
    Detta är fullständigt fel vad gäller lagen Jamson!!

Beklagligt om denna felaktiga uppfattningen spreds!
    TS har INGET att hämta mer är DET BOHAG och ev bostad hon hade med in i samborelationen. Många kvinnor begår detta misstag att tro att
    sambolagen alls reglerar pengar. Det gör den alltså INTE.

Sambolagen säger tekniskt sett att det var och en tog med in i relationen får var och en ta med ut. Det som man införskaffat FÖR BOSTADEN; SÅ SOM BOHAG delas lika. Via ett samboavtal kan man reglera detta genom att det var och en införskaffat under förhållandet får man behålla och behöver inte dela.

Någon ställde frågan till mig huruvida TS har någon ersättning att vänta för att hon varit hemma som mammaledig.

Svaret där är NEJ i och med att de inte var gifta då, vilket innebär att man inte enligt lagen har någon försörjningsskyldighet över varandra. Däremot säger alltså föräldrabalken att var och en skall bidra till barnets försörjning efter FÖRMÅGA vilket innebar att han skulle då ha betalt det mesta för barnet, och TS får klara sig på sin föräldrapeng. Men han har alltså inte någon skyldighet att ge henne pengar för att hon är mammaledig.

Med vänlig hälsning
    "Juridik Alyx"

Jamson skrev 2008-04-17 21:46:22 följande:
    Hur är det nu när ni är sambo, har ni ett samboavtal?För annars så är hälften av det ni har tillsammans nu, ditt.Jag skulle inte skriva på ett äktenskapsförord i ditt läge, vänd på steken, vill han gifta sig med dig, så slopar han förordet.Jag har inte läst hela tråden, så om jag har missuppfattat något, upplys mig!Det är också oroande att han vill ha ett förord eftersom han skulle tjäna på det om ni skulle skilja er, jag skulle inte lita på en sådan man.Om du ska vara mammaledig med ert barn måste han ju i så fall bidra med pengar till dig, eller tänker han vara pappaledig?Skall läsa igenom tråden känner jag, men nej, du är inte dum, det är han som är en snåljåp
  • Alyx

Är så inne i juridiken att jag glömde det personliga :=)

Vad jag ville säga TS är att lycka till !
    Du är stark och duktig. Jag tycker du tänkter förnuftigt när du bryter upp. Många skulle säkert tänka att allt är beställt och klart för den stora dagen, men jag är imponerad över att du inser att ett äktenskapet inkluderar ALLA dagar ev under resten av ens liv, och att denne man tänker väldigt mycket på sig själv.

Lycka till och förtvivla inte. Även om det inte känns så nu som kommer saker att lösa sig för dig!

MVH
    ALX

• förhoppningsis

Nu har jag inte läst alla svar

Att äktenskapsförordet reglerar att avkastningen på aktier mm ska vara hans är inget ovanligt och helt juridiskt korrekt. Säljer han/ni huset och för de pengarna köper nytt hus är faktiskt inget som påverkar ägandet. Det nya boendet blir då hans om du inte lägger in egna pengar. Detta kallas istadarätt, innebär i korthet att det man byter ut enskild egendom mot blir enskild egendom. Det hade varit så oavsett om det hade stått i ert ÄF eller inte så det är ingen skillnad.

Såg något om samboavtal, eller livet som sambo.
    Som sambo tar var och en med sig det man hade innan man träffades när det tar slut. Man delar lika på det som köptes till det gemensamma hemmet,dvs bohag, oavsett vem som betalade det. Köper man hus tillsammans som sambo blir det samboegendom och ska delas på OM det är för stadigvarande boende!! Detta innebär att pengar, aktier, sommarstuga, bil, segelbåt mm inte är samboegendom och alltså inte ska delas enl sambolagen.

Skriver man samboavtal kan man välja att skriva att vissa saker inte ska omfattas av sambolagen. Exemelvis om du köper en fin soffa kan ni skriva papper på att han inte har rätt till halva den vid en ev separation.

Som sambo lever man dessutom "farligare" då sambo inte har arvsrätt på varandra. Den efterlevande sambon har endast rätt till något som kallas lilla basbeloppsregeln och den handlar enbart om samboegendom. Pengar, hus, båt, bil aktier mm som tillhörde den avlidne sambon går till den avlidnes barn. Finns inga barn går det istället till den avlidnes föräldrar osv.
    Väljer man att leva som sambo så skriv testamenten!!

Sorry, kom lite utanför ämnet nu men jag har sett så mycket elände på jobbet gällande detta när jag jobbade med familjerätt.

• förhoppningsis

Håller nu på att läsa igenom hela tråden och känner att jag vill poängtera vissa saker allt eftersom, upprepar jag vad någon skrivit senare (som jag alltså inte sett ännu ber jag om ursäkt)

Lillfraggel
    Om ni båda avlider samtidigt och inte har några barn så går allt till era föräldrar, det säger lagen och ni behöver alltså inte skriva det specifikt om ni inte vill. Vem som ska ärva er kan ni inte skriva i ert ÄF utan det krävs det testamente för, försöker ni skriva det på annat sätt så gäller det tyvärr inte.

Vill ni att era föräldrar ska ärva er oavsett om ni inte avlider samtidigt måste ni skriva detta i testamente för annars ärver ni varandra.

• förhoppningsis

Ett litet tillägg till

TS tråkigt att det blev som det blev för er, hoppas ni löser separationen på ett bra sätt.

Du har rätt till hälften av allt som köpts till ert gemensamma hem som inte uteslutande är för ena sambons bruk, dvs kläder o dyl.

Skrev ett ÄF för en tag sedan till ett par, de ville att allt de ägde innan, allt de tjänade under och allt de köpte + avkastningen därav skulle vara enskild egendom.
    Den sorten är faktiskt rätt vanliga

• stenbruden
    förhoppningsis skrev 2008-04-21 15:54:42 följande:
    [citat]
    Nu har jag inte läst alla svarAtt äktenskapsförordet reglerar att avkastningen på aktier mm ska vara hans är inget ovanligt och helt juridiskt korrekt. Säljer han/ni huset och för de pengarna köper nytt hus är faktiskt inget som påverkar ägandet. Det nya boendet blir då hans om du inte lägger in egna pengar. Detta kallas istadarätt, innebär i korthet att det man byter ut enskild egendom mot blir enskild egendom. Det hade varit så oavsett om det hade stått i ert ÄF eller inte så det är ingen skillnad.Såg något om samboavtal, eller livet som sambo.

Men om man köper ett hus gemensamt och den ena går in med en summa pengar medans den andra inte gör det. Man delar på lånen och amorteringar, räntor osv så kan det väl inte vara meningen att den ena får ALLT vid en separation? Givetvis sin summa som man lagt in vid köpetillfället... men resten? Det kan väl inte vara rätt!?
    Hänger du med på vad jag menar?
  • anne på grönkulla

Vanligt, säkert - men båda måste väl vara överens om att skriva på och sköta sin ekonomi och sin ev framtida separation på det sättet?

Jag skulle avråda kvinnor som inte är ekonomiskt oberoende av sin man från det upplägget.

förhoppningsis skrev 2008-04-21 16:26:46 följande:
    Skrev ett ÄF för en tag sedan till ett par, de ville att allt de ägde innan, allt de tjänade under och allt de köpte + avkastningen därav skulle vara enskild egendom. Den sorten är faktiskt rätt vanliga
  • förhoppningsis

Stenbruden

För att se om vi inte missförstår varandra tar jag ett exempel
    A + B är gifta, A äger ett hus som ee (enskild egendom) B har ingen ee.

Huset säljs och för enkelhets skull blir försäljningspriset 600 000 kr. Tillsammans köper de ett nytt hus för 1 miljon. A stoppar in sina pengar kvar blir då 1 000 000 - 600 000 = 400 000. Dessa 400 000 delar de lika på, tar gemensamma lån, amorteringar och räntor mm.

Vid separation delar A och B på den gemensamma delen, den andra är As.

Här vill jag dock vara extra tydlig på As del, det A gör nu är att blanda sin ee med andra pengar vilket kan vara en bevisfråga vid separation

• förhoppningsis

Anne på Grönkulla

Jag ville med det inlägget visa att det är tämligen vanligt och att TS motpart alltså inte begärde något helt galet.

• anne på grönkulla

Nä juridiskt är det inte galet. Men båda måste fortfarande vara med på det.

Och när förutsättningarna är som här, att relationens och hushållets uppbyggnad förutsätter att den ena tjänar mindre då tycker jag det är moraliskt galet att man då samtidigt (när "dealen" på nåt sätt är att den ena satsar tid i familjen, den andra drar in pengar) ska ha alla inkomster som EGNA. Det vore också för mig en dealbreaker.

Jag skulle själv inte ställa upp på en sån strukturell delning, även om jag i sig kan förstå att den ena parten vill ha mer tid med familje o tycker att pengarna är mindre lockelse (även om jag själv inte skulle välja så). Men det ska man inte förlora i längden på om man gör det gemensamma valet eller lockas in i det av att den andre viftar med sin inkomst som trygghetsgrund. På nåt sätt är det så nedvärderande mot det som den part som inte drar in inkomst istället lägger ner i hushåll och familj.

• Jamson
    Alyx skrev 2008-04-21 15:28:38 följande:
    NEJ NEJ NEJ!Detta är fullständigt fel vad gäller lagen Jamson!!Beklagligt om denna felaktiga uppfattningen spreds!TS har INGET att hämta mer är DET BOHAG och ev bostad hon hade med in i samborelationen. Många kvinnor begår detta misstag att tro att sambolagen alls reglerar pengar. Det gör den alltså INTE.Sambolagen säger tekniskt sett att det var och en tog med in i relationen får var och en ta med ut. Det som man införskaffat FÖR BOSTADEN; SÅ SOM BOHAG delas lika. Via ett samboavtal kan man reglera detta genom att det var och en införskaffat under förhållandet får man behålla och behöver inte dela.Någon ställde frågan till mig huruvida TS har någon ersättning att vänta för att hon varit hemma som mammaledig. Svaret där är NEJ i och med att de inte var gifta då, vilket innebär att man inte enligt lagen har någon försörjningsskyldighet över varandra. Däremot säger alltså föräldrabalken att var och en skall bidra till barnets försörjning efter FÖRMÅGA vilket innebar att han skulle då ha betalt det mesta för barnet, och TS får klara sig på sin föräldrapeng. Men han har alltså inte någon skyldighet att ge henne pengar för att hon är mammaledig. Med vänlig hälsning"Juridik Alyx"
    nej, precis som jag skrev hade jag inte läst hela tråden..
    Men det som de köpt för gemensamma pengar måste ju vara hennes också? Och om hon skriver på ett äktenskapsförord som inte tar upp det som de införskaffat tidigare går hon ju ännu mer förlorande ur striden, eller? Nu verkar det ju inte som att det spelar någon roll i nuläget tyvärr...
  • stenbruden

Ja då är det som jag trodde då... Missuppfattade bara..

förhoppningsis skrev 2008-04-21 19:50:20 följande:
    StenbrudenFör att se om vi inte missförstår varandra tar jag ett exempelA + B är gifta, A äger ett hus som ee (enskild egendom) B har ingen ee.Huset säljs och för enkelhets skull blir försäljningspriset 600 000 kr. Tillsammans köper de ett nytt hus för 1 miljon. A stoppar in sina pengar kvar blir då 1 000 000 - 600 000 = 400 000. Dessa 400 000 delar de lika på, tar gemensamma lån, amorteringar och räntor mm. Vid separation delar A och B på den gemensamma delen, den andra är As.Här vill jag dock vara extra tydlig på As del, det A gör nu är att blanda sin ee med andra pengar vilket kan vara en bevisfråga vid separation
Svar på tråden äktenskapsförord Fan vad jobbig