• blivandebrud08

äktenskapsförord Fan vad jobbig

Min blivande man har tillgångar sedan tidigare. Ett hus som vi bor i och pengar på banken.
    Vi har barn ihop.
    Nu då vi snart ska gifta oss har han tagit upp frågan om äktenskapsförord. Först kände jag mig väldigt sårad, jag har aldrig sett på ett äktenskap på det sättet. För jag är inte sådan. Jag skulle aldrig ha krävt det av honom om det hade varit tvärt om.
    I alla fall så vande jag mig vid tanken och då var det sagt så att de pengarna han hade på tjänat innan vi träffades skulle vara hans vid en eventuell skilsmässa, samt huset.
    Kan säga det att det här huset kommer aldrig att kännas som mitt hem. Kanske låter löjligt i era öron, men så känns det. Det är min dotters hus mer än mitt.

I alla fall så ändrades snart summan på pengarna till " det han hade på banken fram till Nu"
    Fine sa jag, men det är inte rätt. Du skapar en klyfta mellan oss på det här sättet.

Fram till idag då när jag skulle läsa igenom förordet och nu är allt ändrat.
    Fastigheten är hans och vid en eventuell omplacering är även all vinst hans eller det han köper för pengarna hans.
    Detta gäller även pengarna på banken. Gör han aktie-klipp är avkastningen hans. Köper han trisslotter är det hans. Köper vi ett annat boende blir det hans, ETC ETC.
    Till saken hör att han säkert har tjänat 500 000 kro på börsen under tiden vi levt tillsammans och då har han alltid sagt- älskling kolla vilken fin affär vi har gjort nu. Vad tycker du vi ska göra? VI VI VI
    Det var visst bara talspråk.

Till saken kommer även det att jag måste anpassa mitt jobb till hans, jag kan inte tjäna lika mycket för att jag måste ha ett schema som är anpassat efter hans tider.
    Jag kommer vara mamma ledig , det är en ren ekonomisk förlust.

Jag trodde det skulle vara roligt att gifta sig, att det skulle föra oss närmare varandra. Det känns som vi bara glider längre isär.

Han gifter sig inte utan att jag skriver på papperet. Och om han inte är intresserad av att gifta sig... Tja ni förstår.

Vad händer om jag står där ensam om 7 år, med tre barn.
    Vad har jag då??

Om han skulle dö vill han inte ens att jag ska ärva huset, det ska dottern göra- vem fan är jag? Ett avelsto?

Hade jag vetat detta om honom då vi träffades- då hade vi ärligt talat inte varit där vi är idag.

Tycker ni att jag är helt osanolik i mina tankar. Eller kan ni förstå mig.
    det handlar inte om pengarna utan om ojämlikheten. jag hade hellre varit med en kille so var pank och vi delade på allt, än det här.

• Svar på tråden äktenskapsförord Fan vad jobbig
  • Anja 19 juli 2008

Hmmm

jobbigt som f..n. Pengar kan förstöra det mesta

Jag tycker det är HELT rätt att det han hade fram tills ni träffades/blev ett seriöst par, är hans och ska förbli hans.

Men sedan ni blev sambos kan han ju inte resonera så. Sambolagen råder ju!

Saker som ni tjänar medan ni är sambos, skaffar medan ni är sambos osv är ju era tillsammans. Visst är det väl så?

Tycker han låter mer än lovligt girig tyvärr.

Visst, det är HAN som håller på med aktier osv, inte du, så det är ju HAN som TJÄNAR pengarna.

men jag reagerar oxå mot det är ojämlika.

Grejen är den att om en kvinna hade betett sig på samma vis så hade hon varit sååååå osympatisk och snål och gniden och pengafixerad, men det är helt ok att göra så när man är man???

Jag hade oxå känt mig som ett avelssto, även om jag i regel tycker det är helsjukt att man som kvinna (eller man) ska få del av den andres pengar om man skiljer sig.

I ett fall som ditt, där du tjänar mindre pga att du MÅSTE anpassa dig och ditt arbete efter honom så att du, om du blir ensamstående, kommer att ha det dåligt ekonomiskt osv, det är INTE rättvist.

Sedan är ju grejen den att om ni har barn ihop så bör han ju måna om att de ska leva med ungefär samma standard tillsammans m dig som de tidiagre har gjort.

Ni måste prata om detta. Gärna med en utomstående, typ jurist eller så, utan att det blir fult o snaskigt.

Gå lugnt tillväga o säg att detta känns underligt, obekvämt, konstigt och att du tycker det förstör mellan er.

Säg att du inte vill göra detta utan att en professionell hjälper er. (kanske kan din man då lyssna och se att hans villkor är orimliga?)

Lycka till...

Och du, helt ärligt... KÄnner du att du verkligen VILL gifta dig med honom? Om du inte känner det så säg bara till honom att du inte vill pga papprets innehåll! Enkelt avklarat! Kanske kan det få honom att se orimligheten i hans krav!

• jennyfer

Märkligt, jag har också alltid jobbat i mansdominerade yrken och jag har ALDRIG hört något av nedanstående. Tvärtom så verkar det finnas väldigt liten tolerans mot detta. Alltså finns det hopp...

blivandebrud08 skrev 2008-04-16 23:51:32 följande:
    För övrigt hör man om otrohet, strippklubbar och till och med prostituerade dagligen.Då undrar man- finns det en chans för ett äktenskap att hålla sig fint?
  • äckling

Sambolagen gäller, men den gäller nästan inget. Allt hans är hans juridiskt när det gäller det mesta utan boende om det är införskaffat till gemensamt bruk.

Försök få honom att sätta sig in i din situation och känn efter vad du själv vill och var din gräns går. Lycka till!!

• blivandebrud08

Tack för din experthjälp
    Jag tror inte jag behöver den mer.
    Kul trots allt att du blandar kristen, tar jag för givet, tro med vetenskap.
    Känns inte som om du är här för att hjälpa någon, utan enbart för att du har långtråkigt. Hoppas att jag förgyllt din kväll lite i alla fall. Trevligt att min jobbiga sits kan roa någon.

hollywood08 skrev 2008-04-16 23:58:28 följande:
    Oj vad jobbigt detta blir..."han siktar inte på nästa kvinna men är förälskad i sina pengar"...snälla, det finns ingen vettig person som tror att pengar har något värde när du står inför din skapare och ska lämna jordelivet...män är förälskade i pengar därför att de ger dem möjlighet att befrukta de mest genetiskt attraktiva honorna....att detta ska var så svårt att förstå....
  • blivandebrud08
    jennyfer skrev 2008-04-16 23:58:01 följande:
    Märkligt, jag har också alltid jobbat i mansdominerade yrken och jag har ALDRIG hört något av nedanstående. Tvärtom så verkar det finnas väldigt liten tolerans mot detta. Alltså finns det hopp...
    Skönt att höra.
  • misstrixie

hollywood08,

Vilken oerhört begränsad värld du måste ha rört dig i för att ha utvecklat sådana nyanslösa åsikter. Det är bara att beklaga.

blivandebrud08,

Jättetrist situation, har inget konkret råd att ge tyvärr men jag tycker absolut inte du ska gifta dig på villkor som inte känns bra för dig. Jag tror inte att det är en bra grund att bygga ett gemensamt liv på om den ena är i beroendeställning och vet att om han/hon lämnar partnern förändras hans/hennes levnadsstandard radikalt till det sämre.

Hoppas verkligen det ordnar sig!

• MissieA
    hollywood08 skrev 2008-04-17 00:08:58 följande:
    tror faktiskt att du en rätt realistisk bild av det hela....säkra vad som säkras kan medans han är förälskad (kåt)..när sedan 40 årsdagen närmar sej så kommer givetvis de något mindre 28 åringarna att var mer intressanta...och av någon konstig anledning är även dom intresserade om 40 åringen håller sej i toppform.......
    Skaffa dig ett liv bruden jag tycker bara att ni ska strunta i hollywood08 för hon är bara ett troll som vill såra folk tydligen (har märkt det i andra trådar), Så strunta i denna människa.

Jag tycker med att du ska kontakta en advokat som kan hjälpa dig med detta, lycka till. Verkligen trist att din m2b ser det så.
  • lyckligjävel

för att se det hela liite mer possitivt:
    1 du ser problemet innan (det finns tid att diskutera och komma närmare varandra om han förstår din situation, vilket han borde göra när du laggt fram sitationen från din synvinkel med hjälp av en jusrist)
    2 Även fast du är ledsen på honom (vilket jag verkligen förstår) så är han ju en fin man i övrigt verkar det som, och som du verkar kär i och då kan man lösa allt annat åxå.
    3 jag tror han är rädd. mina föräldrar har vänner som ALLTID har räknat varenda krona, fatta vad trisst, 30 års äktenskap och "älskling, denna fika får du betala och sen är du skyldig mig 5 kr utöver det"......Nej, ta upp detta exempel och ta upp vad ni vill lära barnen för syn på relationer och tillit. prata ihop er om hur framtiden kan te sig och om era olika rädslor och stå på dig. gift dig inte förren ni nått en överrenskommelse som känns shysst för bägge parter. KRAM och lycka till!

• anne på grönkulla

Sambolagen hjälper dig nog inte, där är det bara den gemensamma bostaden som berörs om jag minns rätt.

Men Nessan tips, det första du fick, är riktigt bra, och JÄTTEVIKTIGT. Du måste skaffa dig egen juridisk hjälp. Han får inte ha övertaget både känslomässigt och i kompetens, du måste tänka kallt nog för att skaffa hjälp också. Dina intressen och din insats måste beaktas. Ett förord ska vara för båda, inte bara för en.

Om du tror att det hjälper det minsta skulle jag råda dig att ta en till diskussion om vilket ekonomiskt pris du betalar för hans karriär. Kräv lön (i t ex pensionsförsäkring/livförsäkring) för tid du arbetar åt ert hushåll helt enkelt.

Tyvärr, för detta skapar ännu mer distans, så måste du agera lika beräknande som han gör. Skriv inte på nåt du inte fått påverka och kan leva med konsekvenserna av, både ekonomiskt och känslomässigt.

• stbm

hej! har inte orkat läst alla inlägg men jag måste tyvärr säga att jag förstår din man, men han kan ju ordna det hela lite bättre... här hos oss är det tvärs om, men min m2b förstår helt! han gifter sig inte med mig för pengarna brukar han alltid säga, utan för han älskar mig!
    jag skulle gissa på (nu känner jag ju inte din man, eller dig) att han vill bara försäkra sig om att det som han har kommer bli hans egna barns egendom när han dör! så resonerade jag, vi är unga och dör jag då vill jag ju att min m2b ska bli lycklig igen men jag vill inte att det som våra barn ska ha eventuellt ska delas på hans nya familj om han väljer att skaffa en... Men då är det extra viktigit att man även skriver in att bara för att allt ägs av barnen så har du fortfarande besittnings rätt till huset! skulle din blivande dö och barnen ärver allt kan den godemannen (utses alltid en automatiskt) tvinga er att sälja och flytta för hans ända jobb är att se till att så mycket kapital som möjligt finns kvart till barnen den dag de fyller 18. därför är det superviktigt för honom att lägga till att du har besittnings rätt på huset! sen om du oroar dig för pension etc be någon utomsående att räkna på det då och skriv in det också att du ska vid skiljsmässa kompenseras med x antal hundra tusen för minskad pension pga ert val att du ska va hemma med barnen etc... tänk inte på att ni drivs i sär av detta, detta är ju bara något juridiskt på sidan av.. sorry om det blev långt hoppas ni kan komma överrens om något som gör att båda känner sig bekväma! kram

Svar på tråden äktenskapsförord Fan vad jobbig