• blivandebrud08

äktenskapsförord Fan vad jobbig

Min blivande man har tillgångar sedan tidigare. Ett hus som vi bor i och pengar på banken.
    Vi har barn ihop.
    Nu då vi snart ska gifta oss har han tagit upp frågan om äktenskapsförord. Först kände jag mig väldigt sårad, jag har aldrig sett på ett äktenskap på det sättet. För jag är inte sådan. Jag skulle aldrig ha krävt det av honom om det hade varit tvärt om.
    I alla fall så vande jag mig vid tanken och då var det sagt så att de pengarna han hade på tjänat innan vi träffades skulle vara hans vid en eventuell skilsmässa, samt huset.
    Kan säga det att det här huset kommer aldrig att kännas som mitt hem. Kanske låter löjligt i era öron, men så känns det. Det är min dotters hus mer än mitt.

I alla fall så ändrades snart summan på pengarna till " det han hade på banken fram till Nu"
    Fine sa jag, men det är inte rätt. Du skapar en klyfta mellan oss på det här sättet.

Fram till idag då när jag skulle läsa igenom förordet och nu är allt ändrat.
    Fastigheten är hans och vid en eventuell omplacering är även all vinst hans eller det han köper för pengarna hans.
    Detta gäller även pengarna på banken. Gör han aktie-klipp är avkastningen hans. Köper han trisslotter är det hans. Köper vi ett annat boende blir det hans, ETC ETC.
    Till saken hör att han säkert har tjänat 500 000 kro på börsen under tiden vi levt tillsammans och då har han alltid sagt- älskling kolla vilken fin affär vi har gjort nu. Vad tycker du vi ska göra? VI VI VI
    Det var visst bara talspråk.

Till saken kommer även det att jag måste anpassa mitt jobb till hans, jag kan inte tjäna lika mycket för att jag måste ha ett schema som är anpassat efter hans tider.
    Jag kommer vara mamma ledig , det är en ren ekonomisk förlust.

Jag trodde det skulle vara roligt att gifta sig, att det skulle föra oss närmare varandra. Det känns som vi bara glider längre isär.

Han gifter sig inte utan att jag skriver på papperet. Och om han inte är intresserad av att gifta sig... Tja ni förstår.

Vad händer om jag står där ensam om 7 år, med tre barn.
    Vad har jag då??

Om han skulle dö vill han inte ens att jag ska ärva huset, det ska dottern göra- vem fan är jag? Ett avelsto?

Hade jag vetat detta om honom då vi träffades- då hade vi ärligt talat inte varit där vi är idag.

Tycker ni att jag är helt osanolik i mina tankar. Eller kan ni förstå mig.
    det handlar inte om pengarna utan om ojämlikheten. jag hade hellre varit med en kille so var pank och vi delade på allt, än det här.

• Svar på tråden äktenskapsförord Fan vad jobbig
  • Paeonia

Snacka om att skylla ifrån sig och lägga över allt på dig

Usch vilken trist människa. Har du sett den här sidan av honom tidigare?

blivandebrud08 skrev 2008-04-17 14:19:01 följande:
    Han tycker att det får stå för mig om det inte blir något äktenskap och i och med det inget liv tillsammans.Han tycker inte att jag har med de pengarna att göra överhuvudtaget.
  • blivandebrud08

Jo det har jag, bara inte så här koncentrerad.

Jag tror att han är säker på att jag kommer att skriva på och så antar ajg att han inte tycker att jag är värd de kronorna det skulle kunna kosta i en eventuell skilsmässa.

• hondafreak

Bryter han beroende på detta är han nog tyvärr inte så mycket att hänga i julgranen !!!! Är du inte värd mer i hans ögon ????
    Är pengarna värda mer än dig ? Han kommer ju ha en STOR summa pengar ändå !!!!
    Den snikna fähunden (förlåt, jag är välbeställd och min sambo har ungefär hälften av det jag har i pengar, men vi delar på ALLT !!!! och har inga förord skrivna!!!)

En sak du bör kolla är vem som står som förmånstagare på era livförsäkringar och sånt. Har han skrivit barnen där får du inget när han dör (jag är själv änka).

Känns som om du behöver se om ditt hus nu !

Lider med dig, lycka till !!!!

• jennyfer

Höll precis på att skriva samma sak som Paeonia. Undrar hur en sådan människa tänker. Jag har en kompis vars sambo är likadan. Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det är obehagligt.

Alyx skrev ett jättebra inlägg. Läs igenom det igen och visa gärna även din sambo. Glöm inte att det är du som står för normen här och lagen stödjer dig - precis som alla andra normalt funtade människor. Din sambo är helt fel på det.

• jennyfer

Jag gissar precis som du på att han kör en hård linje eftersom han kallt räknar med att du kommer att ge med dig.

• dimma

o vad jag tycker synd om dig! inte för att det är till någon tröst, men det är ju bättre att sådant här uppdagas innan man gifter sig än vid en eventuell skiljsmässa. mina föräldrar skilde sig nyligen, efter över tre års förhandlingar. där gick mycket energi och många slantar till diverse juridikkunniga under de åren!

det är just sådana här problem och meningsskiljaktigheter man måste kunne diskutera och lösa för att ha ett bra och jämlikt förhållande, vare sig man är gift eller inte. det är min åsikt. kan inte råda dig i hur du ska göra - kanske ta kontakt med en egen jurist ändå (för det hade du inte gjort än va?) för att se vad som är ett normalt förfarande. men att din man ställer ett ultimatum och inte ens kan tänka sig att diskutera saken är ju verkligen oroväckande...
    Usch och fy.

*kram*

• anne på grönkulla

Vilken sorglig historia.

Jag tror som flera andra att han kallt räknar med att få sin vilja igenom. Men att inte alls kunna diskutera saken och att helt neka dig att även dina intressen bör tillgodoses är hårresande. Ärligt talat, vill du leva med en sån man?

Och det är ju inte i sig ojämlikt eller fel att ha ett förord, men det ska ju skydda båda. Vad skulle hända med dina ev tillgångar och inkomster i hans tycke, får jag fråga? Han kan ju inte ärligt tro (utan ett ganska kraftigt autistiskt drag) att du inte ska ha några tillgångar och rättigheter/möjligheter alls.

• lillfraggel1

Jag har själv begärt äktenskapsförord och det är för att jag känner att jag måste se om mitt eget hus....

Jag äger lägenheten som vi bor i och har inga lån på den. Min m2b har studeielån + ett annat lån på 240 000. Inga större summer som sagt men ändå. Jag har några hundra tusen sparade på mitt konto och han har inte så mycket.

Mitt äktenskaps förord går ut på att om det skulle bli skilsmässa så är allt som var mitt innan äktenskapet mitt och allt som var hans är hans. Det vi skaffat oss tillsammans till hemmet eller sparat ihop efter att vi har gift oss är gemensamt. Jag vill också skriva in att om något händer oss båda (t ex trafik olycka) så ska min del gå till mina föräldrar och hans till hans. Vi har inga barn ännu men jag vill se efter mig själv för som sagt det kanske kommer en dag då jag måste vara mamma ledig eller gå ner i tjänst och då har jag i alla fall ett litet skyddsnät. Jag vet inte ni kanske tycker att jag är knäpp och att jag håller på och tjafsar som små summor men säg att han skulle lämna mig för någon annan då har jag i alla fall råd att skaffa mig ett eget boende m.m.

• lillfraggel1

Blivande brud 08. Jag förstår att din man vill ha sin trygghet i sina pengar men det är ju helt befängt att du inte ska ärva huset om han dör. Du kommer ju att ha sämre pension och om han dör innan dig och du skulle råka vara osams med din dotter så kan det bli stora problem för dig. Man kan inte slänga ut någon som bott i en bostad i ett visst antal år men det kan vara skönt att slippa tjafs. Tyvärr är det ju så att man inte allt kommer så bra överräns med sina vuxna barn...

• Skonie

lillfragge; jag förstår vad du vill med ditt förord, men varför vill du inte att din man ska ärva dig om något händer?

Svar på tråden äktenskapsförord Fan vad jobbig