• blivandebrud08

äktenskapsförord Fan vad jobbig

Min blivande man har tillgångar sedan tidigare. Ett hus som vi bor i och pengar på banken.
    Vi har barn ihop.
    Nu då vi snart ska gifta oss har han tagit upp frågan om äktenskapsförord. Först kände jag mig väldigt sårad, jag har aldrig sett på ett äktenskap på det sättet. För jag är inte sådan. Jag skulle aldrig ha krävt det av honom om det hade varit tvärt om.
    I alla fall så vande jag mig vid tanken och då var det sagt så att de pengarna han hade på tjänat innan vi träffades skulle vara hans vid en eventuell skilsmässa, samt huset.
    Kan säga det att det här huset kommer aldrig att kännas som mitt hem. Kanske låter löjligt i era öron, men så känns det. Det är min dotters hus mer än mitt.

I alla fall så ändrades snart summan på pengarna till " det han hade på banken fram till Nu"
    Fine sa jag, men det är inte rätt. Du skapar en klyfta mellan oss på det här sättet.

Fram till idag då när jag skulle läsa igenom förordet och nu är allt ändrat.
    Fastigheten är hans och vid en eventuell omplacering är även all vinst hans eller det han köper för pengarna hans.
    Detta gäller även pengarna på banken. Gör han aktie-klipp är avkastningen hans. Köper han trisslotter är det hans. Köper vi ett annat boende blir det hans, ETC ETC.
    Till saken hör att han säkert har tjänat 500 000 kro på börsen under tiden vi levt tillsammans och då har han alltid sagt- älskling kolla vilken fin affär vi har gjort nu. Vad tycker du vi ska göra? VI VI VI
    Det var visst bara talspråk.

Till saken kommer även det att jag måste anpassa mitt jobb till hans, jag kan inte tjäna lika mycket för att jag måste ha ett schema som är anpassat efter hans tider.
    Jag kommer vara mamma ledig , det är en ren ekonomisk förlust.

Jag trodde det skulle vara roligt att gifta sig, att det skulle föra oss närmare varandra. Det känns som vi bara glider längre isär.

Han gifter sig inte utan att jag skriver på papperet. Och om han inte är intresserad av att gifta sig... Tja ni förstår.

Vad händer om jag står där ensam om 7 år, med tre barn.
    Vad har jag då??

Om han skulle dö vill han inte ens att jag ska ärva huset, det ska dottern göra- vem fan är jag? Ett avelsto?

Hade jag vetat detta om honom då vi träffades- då hade vi ärligt talat inte varit där vi är idag.

Tycker ni att jag är helt osanolik i mina tankar. Eller kan ni förstå mig.
    det handlar inte om pengarna utan om ojämlikheten. jag hade hellre varit med en kille so var pank och vi delade på allt, än det här.

• Svar på tråden äktenskapsförord Fan vad jobbig
  • Jamson

Hur är det nu när ni är sambo, har ni ett samboavtal?
    För annars så är hälften av det ni har tillsammans nu, ditt.
    Jag skulle inte skriva på ett äktenskapsförord i ditt läge, vänd på steken, vill han gifta sig med dig, så slopar han förordet.
    Jag har inte läst hela tråden, så om jag har missuppfattat något, upplys mig!
    Det är också oroande att han vill ha ett förord eftersom han skulle tjäna på det om ni skulle skilja er, jag skulle inte lita på en sådan man.
    Om du ska vara mammaledig med ert barn måste han ju i så fall bidra med pengar till dig, eller tänker han vara pappaledig?
    Skall läsa igenom tråden känner jag, men nej, du är inte dum, det är han som är en snåljåp

• 26juli2008

Åh gumman, vad jobbigt för dig! Jag skulle ckså må dåligt i en sådan situation! I vårt förhålande är det min blivande som hade mycket pengar när vi träffades, men vi skriver inget äktenskapsförord av den enkla anledningen att äktenskap innebär att hjälpa varandra ekonomiskt! Jag är hemma med vår son som är 11 mån, m2b jobbar borta och han kommer därför aldrig att vara pappaledig. Vi vill dessutom inte att sonen ska växa up på dagis vilket han kommer att få göra om jag ska jobba heltid, så därför kommer jag max att jobba 50% den dag jag ska börja jobba. Min blivande anser att skulle det nu ta slut så är det inte mer än rätt att vi ska dela pengarna eftersom det är jag som blir lidande ekonomiskt av att vara hemma med vårt barn. Hoppas det ordnar sig, men försök prata förstånd med karlsloken!

• 16aug08

Jag ser ett äktenskapsförord som en försäkring OM det skulle gå åt skogen(jag hoppas ju givetvis att det håller hela livet). Jag skulle nog bli ganska bitter om jag skulle få dela mina "arv", pengar som mina föräldrar har arbetat ihop för att de ville att jag och mina syskon skulle ha lite trygghet(och mina föräldrar är inte några höginkomsttagare!),vid en skilsmässa & istället få hälften av min sambos studieskulder som är ungefär lika höga som mitt "arv". Att dessutom veta att han är den som om han var ensamstående skulle ha en mycket bättre levnadstandard än jag p.g.a. att han har ett yrke med en mkt god löneutv och min inte ens följer inflationen gör att ett äktenskapsförord för mig skulle kännas som en trygghet. I mitt äktenskap skulle jag ju givetvis inte snåla med "mina" pengar utan använda dem när de behövs. Jag har de senaste åren tjänat mer än min sambo då han studerat men har betalat en del saker som han inte haft råd med och det känns helt självklart.

Jag tycker dock att det här med äktenskapsförord är svårt, har inte ännu vågat ta upp det med min sambo faktiskt. Är lite rädd att få sådana reaktioner som man kan läsa på en del ställen i den här tråden. Det skulle kännas bättre om vi kunde enas om ett äktenskapsförord, men om vi inte skulle det skulle jag gifta mig ändå för han är mitt allt och jag vill bli gammal med honom.

• blivandebrud08

Han har sagt upp förlovningen

• Lycka o Kärlek

JAg tycker det låter helt sjukt! Ni ska ju gifta er och leva tillsammans. Okej om han ville "skydda" en del, men nu är det ju faktiskt så att även om du inte TJÄNAR pengar på samma sätt som han, så bidrar du på sätt som aldrig kan mätas i pengar: mammaledighet, sköta hemmet mm! Jag skulle aldrig ha gått med på något sådant. Ni ska ju leva ert liv tillsammans.

Min man har besparingar, fonder och aktier och har bra lön, och jag inga besparingar + en otroligt låg inkomst (också pga av mammaledighet, för att han ska kunna göra karriär. MEn han har alltid räknat det som VÅRT och när pengarna rullar in varje månad är hans pengar lika mycket mina. Vi ska gifta oss och leva resten av våra liv ihop, så han känner att vi inte behöver äktenskapsförord.

• anne på grönkulla

*kramar om*

Vad vill du nu? Vill du leva med en man som bedriver sån utpressning mot dig?

Jag kan ju inte låta bli att tycka att en sån man har en syn på kvinnor och familj som åtminstone inte jag skulle vilja leva med. Men uppbrottet kan ju kännas dramatiskt och jobbigt för det.

Och som jag sagt innan (till övrigas kommentarer) förord i sig är det inget fel på, men ett som befäster inte bara en olikhet i vad man har före relationen eller i arv (t ex) utan att den ena tjänar mindre dessutom, fastän det är ett val för att stötta den andres karriär i tron att inkomsten är gemensam/förfamiljen och varandra känns inte lika rimligt. Problemet här var ju att TS dessutom hade mindre chans att tjäna bra för hans skull och skulle ställas på bar backe även om han gick bort, inte bara vid en skilsmässa.

blivandebrud08 skrev 2008-04-18 04:15:36 följande:
    Han har sagt upp förlovningen
  • blivandebrud08

Tack.
    Jag ser ingen framtid i ett sådant förhållande. Och jag är så förbannad på mig själv att jag inte tog reda på var vi stod innan vi skaffade barn.
    Ser ett helt liv raseras framför mina ögon.

Känns så overkligt. Vad fan var det som hände? Kommer på mig själv hela tiden att planera i huvudet att det ska jag göra och så ska vi ha det. För att sedan inse at det behövs inte.

Det jag behöver göra är att söka nytt boende
    diskutera hur vi ska göra med allt praktiska
    avboka allt vi bokat
    sälja av allt vi köpt

Berätta för famljen...

Sluta gråta och vara stark

• Duchess

Har följt tråden och jag vill bara säga att jag verkligen är ledsen för din skull. Och även om det nu inte blir något bröllop så tycker jag att du ska följa det goda rådet du fått tidigare i tråden, nämligen att ta kontakt med en advokat. Du behöver någon som kan tillvarata dina och dotterns (visst var det en tjej nu har?) ekonomiska intressen. När en relation är svajig eller går sönder så har man inte riktigt energi att fokusera på det praktiska. Men i längden tror jag att det är bra för er alla om du har något juridiskt ombud på din sida.

• Paeonia

Usch vad jag lider med dig

Jag hoppas du har en stöttande familj nu som står bakom dig när du förklarat orsaken.

En dag kommer du må bättre men det kommer ta sin tid.....Men en dag står han där, mr Right och då är denna man som bortblåst ur huvudet.

Så gråt och skrik och älta ett tag, det måste man få göra men jag tror ändå du gjorde rätt.

Kram

• anne på grönkulla

Du är stark och modig som inte låter dig knäckas av hans krav. För självklart är era liv hopvinnade redan med boende och barn och val av jobb som funkar med varandra osv.

Duchess har rätt, du behöver juridiskt stöd minst lika mycket nu. Jag vet inte alls hur underhåll för barn och så funkar, men han måste ju tex fortsätta betala för er dotters kostnader och behov.

Kram!

Svar på tråden äktenskapsförord Fan vad jobbig