• blivandebrud08

äktenskapsförord Fan vad jobbig

Min blivande man har tillgångar sedan tidigare. Ett hus som vi bor i och pengar på banken.
    Vi har barn ihop.
    Nu då vi snart ska gifta oss har han tagit upp frågan om äktenskapsförord. Först kände jag mig väldigt sårad, jag har aldrig sett på ett äktenskap på det sättet. För jag är inte sådan. Jag skulle aldrig ha krävt det av honom om det hade varit tvärt om.
    I alla fall så vande jag mig vid tanken och då var det sagt så att de pengarna han hade på tjänat innan vi träffades skulle vara hans vid en eventuell skilsmässa, samt huset.
    Kan säga det att det här huset kommer aldrig att kännas som mitt hem. Kanske låter löjligt i era öron, men så känns det. Det är min dotters hus mer än mitt.

I alla fall så ändrades snart summan på pengarna till " det han hade på banken fram till Nu"
    Fine sa jag, men det är inte rätt. Du skapar en klyfta mellan oss på det här sättet.

Fram till idag då när jag skulle läsa igenom förordet och nu är allt ändrat.
    Fastigheten är hans och vid en eventuell omplacering är även all vinst hans eller det han köper för pengarna hans.
    Detta gäller även pengarna på banken. Gör han aktie-klipp är avkastningen hans. Köper han trisslotter är det hans. Köper vi ett annat boende blir det hans, ETC ETC.
    Till saken hör att han säkert har tjänat 500 000 kro på börsen under tiden vi levt tillsammans och då har han alltid sagt- älskling kolla vilken fin affär vi har gjort nu. Vad tycker du vi ska göra? VI VI VI
    Det var visst bara talspråk.

Till saken kommer även det att jag måste anpassa mitt jobb till hans, jag kan inte tjäna lika mycket för att jag måste ha ett schema som är anpassat efter hans tider.
    Jag kommer vara mamma ledig , det är en ren ekonomisk förlust.

Jag trodde det skulle vara roligt att gifta sig, att det skulle föra oss närmare varandra. Det känns som vi bara glider längre isär.

Han gifter sig inte utan att jag skriver på papperet. Och om han inte är intresserad av att gifta sig... Tja ni förstår.

Vad händer om jag står där ensam om 7 år, med tre barn.
    Vad har jag då??

Om han skulle dö vill han inte ens att jag ska ärva huset, det ska dottern göra- vem fan är jag? Ett avelsto?

Hade jag vetat detta om honom då vi träffades- då hade vi ärligt talat inte varit där vi är idag.

Tycker ni att jag är helt osanolik i mina tankar. Eller kan ni förstå mig.
    det handlar inte om pengarna utan om ojämlikheten. jag hade hellre varit med en kille so var pank och vi delade på allt, än det här.

• Svar på tråden äktenskapsförord Fan vad jobbig
  • Anja 19 juli 2008

Vill bara påpeka att hollywood självklart inte är någon brud utan en kille... så hans åsikter här inne får ju stå för honom själv. Håller i övrigt helt med om att såna kommentarer bara är att skita i och skratta lite åt.

• Sommargrönt

Kan ni inte gå till någon form av familjeterapi och prata om detta, istället för att du går till en egen jurist? Känns som att det ligger lite klassiskt "manligt" och "kvinnligt" i detta, om man ska leka stereotyp. För dig handlar det väl egentligen inte om pengar och ägodelar utan om signalerna du känner att han skickar med innehållet i detta äktenskapsförord? Han tycker säkert inte att det här har med känslor alls att göra. Om ni träffar någon som kan prata med er mer om det känslomässiga planet så kanske du dels kan få lite förståelse för hur han tänker så du slipper känna dig så sårad. Dels kanske han kan förstå lite mer om hur du faktiskt uppfattar hans handlingar, så kanske han drar tillbaka vissa krav? Så kanske ni kan mötas halvvägs och så kan ni ta juristbitarna sen?

• Englaxx

Förstår att du är i en väldigt jobbig situation.......har inga tips att ge dig merän att lyssna till dig själv.
    Frågan är om du vill leva i ett förhållande på dessa villkor.
    Din M2b har säkerligen rätt att göra som han gör det betvivlar jag inte men det är väl inte meningen att du ska gå och må dåligt heller? Ett giftermål ska ju vara på lika villkor....
    Hoppas att allting löser sig och tappa inte hoppet nu utan försök att lösa detta på ett bra sätt om du verkligen vill leva tillsammans med honom.
    Skickar lite extra stöd till dej/kram

• Paeonia

Låter jobbigt

Det är ju som att få grus i maskineriet innan man ens startat motorn......

När mina föräldrar skilde sig så var det så att pappa var den som gjort karriär. Mamma hade varit hemmafru i många år och tagit hand om oss barn och hem osv (var ju vanligare förr). Så hon hade ju inte jobbat ihop så mycket pension.

Så vid skilsmässan så kom de fram till (eller deras advokater kanske det var)att han inte hade kunnat gjort den karriären om det inte varit så att hon skött all markservice. Alltså skulle hon ha en årlig summa pengar av honom för det.

Sedan fick han ju köpa ut henne från huset men det hade dom ju byggt upp under äktenskapet även om det uteslutande var av hans pengar.

Så din sambo kanske inte heller skulle kunnat gjort dessa framgångsrika affärer om det inte varit för dig där hemma som skött det mesta vad jag förstår

Sen kanske det är en annan famma med de pengar han redan hade innan ni blev sambos. Men tillväxten skulle jag nog ändå anse att du har en stor del av dess framgångar.

• Vinterbruden 08

Nu har jag inte läst alla svar men här kommer några ord från mig.. Hade jag varit i din situation så hade jag tagit med mig pappret till en jurist för att få hjälp ( din man verkar ju vara en ganska smart man även om han kan uppfattas som lite kall) Din jurist borde hjälpa dig med att kalkulera värdet av att du är hemma (mammaledig) med barn, vad du hade kunnat jobba med och inkomst om du inte anpassade dig efter din m2b jobb. Sen kan du komma med ett motsvar.. Att ok hus och allt är hans men att han måste betala dig tex 300 000,- per barn som du har varit hemma med och en sum för att du har gått ner i lön/arbete.. När detta sen läggs upp för honom så tror jag att han kan se värdet i det du också gör, att uppfostra barn är ett MINST lika viktigt arbete som det han har...

Jaghar förståelse för att det man tar in i äktenskapet bör man få med sig ut men sen handlar det om allt där i mitten som man måste komma överens om..

Lycka till och kom ihåg att jag tror inte din m2b menar något ont med det här han följer nog bara massa tips och råd som han fått!

• Alyx

Hej. Nu kommer ett tråkigt inlägg från Juridik Alyx :=)(jobbar alltså med juridik)

Jag tror du ska fundera på VAD det är du motsätter dig.

Rent personligen kan jag tycka att det är korrekt att han behåller vad han hade INNAN ni blev ett par. Min blivande man har tex tillgångar som hans föräldrar sparat åt honom i hela hans uppväxt. Detta har blivit en större summa. Lika så har jag ärvt min farmor och även det är avsevärda tillgångar.

Dessa tillgångar har vi skrivit in i vårt äktenskapsförord som våra enskillda egendommar, dvs de ingår inte i en bodelning vid äktenskapsskillnad. Jag tycker inte att han har rätt till mitt farmors-arv och jag tycker inte att jag ska vara med och dela på de pengar som hans föräldrar sparat åt honom för en bra start i livet. (som inte behövdes för han jobbade parallelt med studierna).

Vad man DÄREMOT aldrig kan avtala bort är äktenskapsbalken 5:6 §1 säger. Den säger att:

"makarna skall var och en EFTER SIN FÖRMÅGA bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses"

Vidare :
    §2 om det som den ena maken skall bidra med inte räcker till för den makens personliga behov eller för de betalningar som maken ombesörjer för familjens underhåll skall den andra maken skjuta till de pengar som behövs.

Föräldrabalken stipulerar att var förälder skall bidra till sitt barns försörjning efter FÖRMÅGA.

Så, vad innebär att detta juridikprat?

Praktiskt innebär det att lagen säger att din M2b skulle under er dotters uppväxt ha bidragit med mer än du till hennes försörjning eftersom hans FÖRMÅGA var större än din om jag förstod dig rätt.

Under ert äktenskap stipulerar lagen att ni ska leva på JÄMSTÄLLDA villkor vilket innebär att om han har möjlighet att spara tex 5000 i månaden så ska du också ha den möjligheten.

Många tror att man ska dela exakt lika på utgifterna i ett äktenskap. Detta är helt fel. Det är den make som har STÖRST förmåga som också skall bidra mest till räkningarna. Det som upprör många (män ofta) är att man också är skyldig att se till så ens partner har lika mycket pengar över som man har själv ÄVEN om man just betalat mer räkningar än den andra.

Vad jag kan säga rent tekniskt till dig är att om din m2b fortsätter att göra aktieklipp och drar in storkovan så kommer han ändå att på sätt och vis bli skyldig att ge dig del av det hela. Har han råd att köpa sig märkesskjortor så ska du ha det, det är vad lagen stipulerar i praktiken.

Vad gäller arv så har du ju ditt giftorätts gods som det kallas. Det kan han aldrig testamentera bort. Rent tekniskt sett får ett samkullbarn vänta på att få ut sitt arv efter sin förälder tills EFTER den andra föräldern gått bort. Men i detta fall om din m2b väljer att göra det till sin enskillda egendom kan du få problem. Tekniskt sett kan du alltså bli tvingad ur ditt hem om han dör.

Jag råder dig å det starkaste att gå till en ANNAN jurist än den han använt. (Bankerna brukar kunna ha en jurist knuten till sig) Det är förvisso något kostsamt, men det är betydligt tråkigare att bli utkastad ur ditt hem. så det är nog värt de där kronorna i timmen det kostar.

En sista kommentar. Låt dig INTE luras av prat om sambolagen. Den reglerar ENBART bostad och BOHAG som anskaffats för den GEMENSAMMA levnaden. Den reglerar INTE försörjning eller arv.

Om din m2b skulle dö idag ärver du INTE något av honom. Din dotter ärver honom fullt ut, och eftersom ni inte är gifta än behöver hon INTE vänta. Utan att måla fan på väggen, bara för att belysa det känsliga i en sambos sits, ponera att en girig farmor försöker ta vårdnaden om barnbarnet. Då får även hon rätt att förvalta tillgångarna som barnet har om domstolen skulle tilldömma henne vårdnaden. (Har just sett ett sådant fall)

Tänk på vad du gör innan du skriver på. Kanske det kunde vara så att ni reserverar en summa som han hade INNAN ni blev ett par och gör den till hans enskillda? Då har du ju gått honom till mötes en del i allafall.

personligen undrar jag vad han tror äktenskapet innebär? Det handlar ju om att värna varandra och hjälpa varandra i nöd och lust!

vad du är gör, SÖK JURISTHJÄLP, för jag tror att du kan bli lurad annars.

/Alx

• girl in love

Hej TS,

Har inte läst igenom tråden så sorry om jag upprepar vad nån annan redan har skrivit

1: Jag fattar att det känns jobbigt Stå på dig!

2: Om jag var du så skulle jag ta kontakt med en egen jurist som kunde företräda dig i detta.

Hoppas att det löser sig!

• blivandebrud08

Har tagit upp detta med honnom och försökt få honnom att förstå.

Har sagt att jag gärna skriver på ett papper med den summa han har nu samt inflationsskydd. + Huset

Han är inte intresserad. Vi gifter oss inte utan att jag skriver på det papperet .
    Jag kommer inte skriva på det.

Det ser ut som om han kommer att bryta förlovningen.
    Gör han det så ser jag ingen framtid för oss.

Vad fan ska jag göra nu.

• Paeonia

Herregud vad kall han är

Ser han inget värde i det du har gjort under den här tiden? Att han har kunnat gjort sin karriär tack vare dig? Det borde ju vara värt lika mycket det!

Usch jag lider med dig

Kan han tänka sig att ni går och pratar om det här med en utomstående?

• blivandebrud08

Han tycker att det får stå för mig om det inte blir något äktenskap och i och med det inget liv tillsammans.

Han tycker inte att jag har med de pengarna att göra överhuvudtaget.

Svar på tråden äktenskapsförord Fan vad jobbig