• Cantaton

Nattchattare - vi som är vakna pratar på

Dags för en ny nattchattartråd! Här samlas alla som inte kan sova, som jobbar nattskift framför en dator, som väntar på att älsklingen ska komma hem och alla andra som råkar vara vakna av en eller annan anledning.

"Nattsällskap" helt enkelt!

• Svar på tråden Nattchattare - vi som är vakna pratar på
  • Rosenpetunia

Att satsa andra halvtiden på sjungandet låter som en toppenidé, tycker jag. Då får du ju jobba med en massa roligt under en o samma dag!
    Vad gulligt, förresten, att en okänd tipsar sådär

• Cantaton

Det gick absolut fram! Det där "lycka till" behövdes för övrigt. Anledningen till ämnet vi undersöker riskerar nämligen att vara den som stjälper oss.

Vi (jag och min uppsatskamrat) tittar på fria teatergruppers marknadsföringsstrategier avseende ökade biljettintäkter och ökat publikantal. Jämför deras strategier med vad publiken faktiskt vill ha. Detta utifrån att teatermarknaden är "mogen". Teaterscenerna blir alltfler, publiken har minskat och sedan legat konstant, bidragen tenderar att minska med nya bidragspolitiken osv...

Ett av våra studieobjekt fick tacka nej pga fördubblad hyra, vilket föranledde ett akut bidragssökande.

Publiken vi skulle göra enkätundersökning på idag... tja... Vi ville få in minst 30 för att kunna göra en normalfördelningskurva. I publiken satt 12 pers inklusive oss själva. Morgondagens föreställning är inställd pga för få sålda biljetter...

Rosenpetunia skrev 2008-04-29 22:21:45 följande:
    Hej hej Precis, det blev många krya på dig där... Kan ju vara bra att repetera ibland... *fniss*Budskapet kom fram iaf Jag var för otålig helt enkelt, klickade på som bara den *he he*
  • Cantaton

Det var ett producentjobb på en fri teatergrupp (dvs direktkopplat till vår C-uppsats och utbildning). Producenten som ska sluta var den som skickade mailet. Hon hade fått adressen via vår programansvariga, och hade själv gått vårt program.

Kan iaf vara värt att söka

Rosenpetunia skrev 2008-04-29 22:27:44 följande:
    Att satsa andra halvtiden på sjungandet låter som en toppenidé, tycker jag. Då får du ju jobba med en massa roligt under en o samma dag!Vad gulligt, förresten, att en okänd tipsar sådär
  • Rosenpetunia

Ajdå
    Trist när det "strular".

Men, min erfarenhet är att det hör till uppsatsprocessen, dessvärre. Det är få förunnat att undersökningen går som planerat.

Det är verkligen en berg- och dalbana när man håller på med examensarbetet. Men ni kommer att klura ut nya "grepp", det är jag övertygad om. Och sen, när det är medvind igen, är det desto roligare! Håller tummarna för en "human examinator" också

Låter som en spännande undersökning. Bra att ni är två och kan stötta varann. Ibland får man mycket intressanta reflektioner just utifrån vad som faktiskt inte gick som man tänkt sig, och varför det blev så.

• Rosenpetunia

Klart du ska söka
    *håller tummarna*

• Fjosok

Jag tycker det är synd att kultureliten i landet är så vänstervriden. Kultur måste få "göra profit" som dom säger. Börjar vara less på statliga ensembler som eplar för halvfulla hus då intresset är noll.

Måste ju finnas intressant kultur som folk är villiga och se OCH betala för.

typ :)

• Cantaton

Det gör det ju. Problemet är att det finns för många teatrar totalt på den publik som finns. Stockholm är tex världens teatertätaste stad utslaget per invånare!

Borgarnas bonussystem (i stockholms stad) går ut på att de teatrar som ökar biljettintäkter o publikantal får en bonus. Så de som klarar sig själva premieras. Medan bidragen försvinner. Så de som inte klarar sig går under, och de andra lär klara sig destobättre.

Fjosok skrev 2008-04-29 22:41:22 följande:
    Jag tycker det är synd att kultureliten i landet är så vänstervriden. Kultur måste få "göra profit" som dom säger. Börjar vara less på statliga ensembler som eplar för halvfulla hus då intresset är noll.Måste ju finnas intressant kultur som folk är villiga och se OCH betala för.typ :)
  • Cantaton

Ja, söka kan man i alla fall göra skadar ju aldrig.

Rosenpetunia skrev 2008-04-29 22:37:56 följande:
    Klart du ska söka *håller tummarna*
  • Fjosok

Det är en bra fråga.

Finns det publik för all kultur?

Kanske en del teatrar måste läggas ner då? Men dom som klarar sig kan fyllas desto mer med bra produktioner?

I Stockholm kasnke det håller nivå, men det jag sett på ex Norrlandsoperan så tappade jag bara hakan. Att mina skattepengar gått till det fick mig att skämmas ...

• Cantaton

Det är en bra och svår fråga. Men som idag... Föreställningen som vi och typ knappt 10 till såg, var bra. Bra skådespel, bra pjäs och så vidare. Men klart att andra delar av kvaliteten försvinner när det är pengabrist. Öppen spis, schäslong, bokhylla och andra möbler markerades med små pappkartonger som hängde ner från taket, och där orden som var skrivna på kartongerna var det som symboliserade vad de skulle föreställa.

Har dessvärre inte sett så mycket kultur utanför Stockholm (iaf inte ickekommersiell kultur), så det kan jag inte uttala mig om.

Svar på tråden Nattchattare - vi som är vakna pratar på