• Svar på tråden Fler som gifter sig i Kiruna? Forts.......
  • Isvigsel2008

Jag gifte mig förra veckan i Iskyrkan o. det var underbart!
    Ta med varma kläder att ha mellan fotningen för det BLIR kallt även om man är van kyla...
    Hoppas ni får det lika fantastiskt som vi fick!

• Isvigsel2008

P.S. Eva Lundqvist var verkligen jättetrevlig o. oerhört tillmötesgående!

Det finns bara två frisörer som gör brudar i Kiruna, Eva på Hairliga Hår o. Sussie på Hårmagazinet. Kan rekommendera Sussie, hon fixade både hår o. make up på mig, det höll sig precis lika fint hela kvällen!

Kent Tunlind var vår fotograf o. tack vare honom har vi nu fina minnen att se på...

Det enda vi valde att avstå var häst o. släde, då den korta turen efter bröllopet skulle kosta 5000:- hos Norrskensturer . I övrigt är vi helnöjda med vår vistelse på IceHotel!

• Snöflinga76

Hej tjejer!

Har nog missat den här tråden inser jag, kul att hitta hit.
    Jag gifter mig i Kiruna Kyrka lördagen den 16 februari... det är bara en månad kvar nu... Har massor kvar att göra känns det som och med en liten dotter på 5 månader går det ju sådär...

Nej, det mesta är väl klart med en hel del inköp av småsaker är det kvar och handla all mat...

Måste börja sola lite solarium också, så man ser frisk ut i alla fall efter den långa mörka vintern. Har beställt tårtorna idag och imorgon ska jag och beställa blommorna (min kompis gör bukett m.m.) Min klänning hänger klar nu och provuppsättningar är gjorda av min svägerska (som är frisör i Luleå). De som ska sjunga i kyrkan har tackat ja nu och trubadur är bokad...

Lycka till alla ni andra och Skottdagen, lycka till med din klänning. Jag vet hur det är... sålde min första klänning och köpte en ny p.g.a. amningen...

• Fru Almqvist

Ja nu är man fru Almqvist på riktigt!!
    Det blev en helt underbar dag... Dagen började med att Sussi på Hårmagazinet gjorde ordning min frisyr. Hon var verkligen jätteduktig, så henne kan jag varmt rekommendera.
    Vi åkte ut till Ishotellet strax efter kl. 13, ju närmare Jukkasjärvi vi kom desto kallare blev det. Bilens termometer visade -24 när vi gick ur taxin. Liite kyligt bara Sedan mötte vi upp Eva som hade ordnat så att vi fick ett eget rum att byta om i. Ja sedan var det dags för foto, vi började kl 14.30 i pelarsalen. Vi hade Kent Tunlind och jag är helnöjd! Vi fick alla bilderna levererade direkt till vårt hotell vid 10-tiden imorse! Det kallar jag service!
    Tiden gick hur fort som helst, och visst var det kallt men det gick faktiskt över förväntan.
    Vi fick ca 20 minuter på oss att tina upp inomhus före vigseln, prästen kom in och hämtade oss och sedan var det dags! En ganska kort men fin liten ceremoni.
    Det var faktiskt väldigt roligt att se alla reaktioner på hotellets besökare när man gick runt - mycket leenden och glada tillrop. Man kände sig verkligen som en prinsessa!
    Hoppas att ni andra får en lika fin dag som vi!
    Mitt bästa tips är att ha varmt på fötterna! Det andra kan man uthärda men när tårna börjar kännas som isbitar blir det jobbigt. (Jag hade ändå stövlar och raggsockor men jag tror att det var lite för trångt i skorna för det blev kallt på slutet av fotograferingen)
    Ett annat tips, öva gärna på psalmerna 518 och 294 - det hade inte jag och jag kände mig tyvärr inte helt säker när jag skulle försöka sjunga, det var ju så speciellt allt med kylan och sedan var man ju lite spänd och rörd på samma gång.
    Nu ska jag börja ladda upp lite bilder!

• Skottdagen2008

GRATTIS Isvigsel och Almqvist!! Vi har ju det framför oss, men inte är det långt kvar. Håller på att få panik.

Jag vigs ju i träkyrkan så jag behöver inte bekymra mig så mycket om fötterna = skönt .

Dessutom har vi valt helt andra psalmer så man måste väl provsjunga dem också, hm.

Är mest orolig för klänningen och för solosången som jag ska framföra och att jag ska hinna klart med allt. Måste börja köpa SPRIIIT!

• Adamia

Grattis och vad roligt att höra era berättelser, fru Almqvist (på riktigt!!) och Isvigsel2008. Bra tips om skorna, jag måste nog ta mig en funderare på det där. Hoppas att ni kan lägga upp lite bilder, jag blir så nyfiken nu på hur det ser ut i år!

Isvigsel 2008: häst och släde - skulle det ha varit mellan ishotellet och restaurangen eller? Jag vet inte ens hur långt det är emellan?

Jag som bokat Eva för hår och Utsi som fotograf får väl vänta och hoppas att det är någon av er andra brudar som kan ge (förhoppningsvis) positiva omdömen om dem!

Hoppas att det ordnar sig med klänningen Skottis, ibland är de ju bara sura och snäsiga utan anledning. Förhoppningsvis lyckas de sy in klänningen så att det blir bra!

Vi ska ha en tjej som sjunger under vigseln och hon hjälper till med psalmerna också. Jag kommer att vara alldelens för hispig för att sjunga, garanterat. Får väl försöka röra lite på munnen eller så. Undrar också hur det ska gå för de som inte pratar svenska. Jag kanske måste göra ett vigselprogram och skriva ut texten fonetiskt?

Och hej Snöflinga76 förstås! Kul att du hittat hit!

• Isvigsel2008

Adamia: Vi hade tänkt äta på Hembygdsgården o. åkt släde dit, den ligger bara lite längre bort i byn.
    Men då valde vi att äta på Ishotellets restaurang istället o. det var nog det bästa för oss, personalen hade gjort vårt bord jättefint o. var väldigt servicebenägna ( vilket ALLA på Ishotellet var ). Allt blev så mysigt!

Skulle vi gjort någonting annorlunda så skulle det vara att inte ta isnatt natten innan vigseln, vi sov max 2 timmar - inte p.g.a. kylan utan för att det är obekvämt att sova i sovsäck när man är van att sträcka ut sig mera . Det gjorde ju att man inte var direkt utvilad dagen D. Vi hann aldrig bli väckta med lingondrickan utan vi klev upp långt innan...

• Adamia

Tackar för informationen! Jo, vi har varit lite taktiska och sover i kalla delen första natten och sedan har vi rum i varma delen till natten före bröllopsdagen och till bröllopsnatten

Jag har varit lite bekymrad över det här med att ha middagen inne på restaurangen bland alla andra, men nu känns det mycket bättre efter att ha läst att ni var så nöjda!

• chax

Isvigsel 2008, Fru Almqvist och alla andra som gift er i Iskyrkan, har ni inga bilder att visa?!

Vad hade ni på er över klänningen (päls/cape?) och var hittade ni dessa kläder?

Hur var fotografen och vad tog han betalt? Förstod att ni båda hade Tunlind, eller?

Hur många var ni i Iskyrkan och var det trångt?

Vi gifter oss 9/1-09.. så det är ett tag kvar till det är dags..

• Fru Almqvist

Hej!
    Jag hade en cape över axlarna, sedan köpte jag en vit ullkappa som komplement (den var bra att ha vid fotograferingen!) Capen hyrde jag i butiken där jag köpte klänningen.

Vi hade Kent Tunlind och är jättenöjda! Han tog 5 750 kr inkl moms. Det var värt varenda krona! Jag kände mig väldigt bekväm eller vad man ska säga under fotograferingen och jag avskyr att fotas i vanliga fall... Han kom med en skiva med alla bilder till vårt hotell redan nästa morgon. Bilderna blev jättefina och jag ska lägga upp när jag får tid (de är väldigt stora i original så jag får krympa dem först).

Vi hade ju inga gäster så jag vet inte riktigt hur det hade varit om man var många...

Jag är i vilket fall helnöjd med att vi valde att göra som vi gjorde, det var mycket speciellt och helt underbart!

Svar på tråden Fler som gifter sig i Kiruna? Forts.......