• snart vi två

Kan man vara så egoistisk??

Har skrivit innan om att min svägerska inte vart så glad över att vi har ångrat oss och bara vill ha ett litet bröllop. Nu har he***tet braka loss kan jag ju säga

Så här är det:

Jag och min blivande man ska fylla 30 år i början på nästa år och vi har redan bokat en resa från den 3 mars och eftersom vi bara vill ha ett litet bröllop, så tänkte vi att vi kan ju passa på innan vi åker. Så blir resan en bröllopsresa med.

VI hade tänkt oss den 2 mars, men eftersom det är en söndag så fick vi veta av kyrkan att de har inte vigslar på söndagar. Så vi bokade den 1 mars. Enklast enligt oss eftersom hans mamma ska komma ner och sitta barnvakt när vi åker på resan (hon bor 125 mil bort) så då kan hon vara med också.

Nu till problemet:

Jo det är ju så att min svägerska fyller ju år just den dagen, hon blir 24 år. Det är så att hon vill ha sin dag för sig själv och vill inte att den dagen ska knippas med att vi gifter oss. Hon har aldrig jobbat, så hon fattar inte att folk som bor långt bort kan inte bara komma hur som helst och eftersom min svärmor ändå ska ner just då så anser vi att det är ju jätte bra tidpungt.

Nu är det så att hon har sagt upp bekantskapen helt, jag kommer aldrig få träffa min brors barn igen osv

Jag har gråtit hela dagen och mår så dåligt. Min bror är en sådan snäll kille så han vågar inte säga ifrån, han är verkligen nertrykt av henne.

Detta har i sin tur medfött att jag vill INTE gifta mig den dagen eftersom den påminner om henne, så nu måste vi komma på något annat. Så nu har hon fått som hon vill ändå, men att våran vänskap är förlorad. Jag har även förlorat min bror på kuppen och jag mår bara skit.

Hur ska jag kunna klara av detta och få min bröllopsdag till en glad och positiv dag??

• Svar på tråden Kan man vara så egoistisk??
  • krian87

Jag håller med de flesta andra här i att svägerskan verkar vara lite ute ur gängorna, för min del så hade jag tyckte det vore roligt och för den delen varit mera involverad i hela bröllopsplanerandet.
    Mitt tips för att helt gå emot vad hon tycker och då visa att ni inte valde den dagen bara för att det var roligt så kolla om man inte kan boka om resan till en vecka TIDIGARE...så ni inte ens är hemma då hon fyller år då hon bojkottar ert bröllop, bara för den infaller en gång på "hennes" dag.. ha bröllopet veckan innan på lördagen, och visa att ni inte sjunker lika långt som henne och bjud in henne men följ seden att sätta paren seperat så då han hon hamna andra sidan utav lokalen jämfört mer er...För hennes orkas är löjlig..jag hade inte väntat med resan till veckan efter för då får hon mera "rätt" och kan känna att hon bestämmer över eran dag..hade hellre valt att vara borta på hennes dag..

• snart vi två
    krian87 skrev 2007-10-14 13:08:44 följande:
    Jag håller med de flesta andra här i att svägerskan verkar vara lite ute ur gängorna, för min del så hade jag tyckte det vore roligt och för den delen varit mera involverad i hela bröllopsplanerandet.Mitt tips för att helt gå emot vad hon tycker och då visa att ni inte valde den dagen bara för att det var roligt så kolla om man inte kan boka om resan till en vecka TIDIGARE...så ni inte ens är hemma då hon fyller år då hon bojkottar ert bröllop, bara för den infaller en gång på "hennes" dag.. ha bröllopet veckan innan på lördagen, och visa att ni inte sjunker lika långt som henne och bjud in henne men följ seden att sätta paren seperat så då han hon hamna andra sidan utav lokalen jämfört mer er...För hennes orkas är löjlig..jag hade inte väntat med resan till veckan efter för då får hon mera "rätt" och kan känna att hon bestämmer över eran dag..hade hellre valt att vara borta på hennes dag..
    Ja du har nog rätt i det du skriver, att det blir bättre om man nu ändå ska ändra resan att man åker en vecka innan istället. Ska prata med min sambo om det och isåfall ringer vi och kollar om det går att fixa
  • oss två

Har inte läst alla inlägg. Men tycker att det låter lite larvogt av din svägerska. En fördelsedag..snälla nån..spelar roll ungefär..synd bara att det ska bli så att hon säger upp bekantskapen. barnsligt.

• Awen

Jag förstår att du mår jättedåligt, och det är verkligen en tuff situation ni hamnat i. Min erfarenhet av konflikter är att de många gånger grundar sig mer i prestige än i verkligt allvarliga saker. Man hänger upp sig på vad man tycker att folk har sagt, man känner sig påhoppad, orättvist behandlad och sårad. Många gånger befogat också.

Jag tror ändå, att det bästa sättet att försöka lösa en låst konflikt (i alla fall en som egentligen inte är så allvarlig i botten) med någon som fortfarande är viktig för ens fortsatta liv är att sträcka ut en hand och på så sätt försöka bryta dödläget. Om man är ledsen och mår dåligt, och särskilt när det verkar som om det inte går att logiskt resonera med motparten på ett vuxet och vettigt sätt är det många gånger absolut bäst att själv vara ännu mer vuxen, skita i vad någon sagt eller gjort (om det nu inte är något jättehemskt) och ringa upp och berätta att man är jätteledsen över hela situationen, att man inget hellre vill än att reda upp vad som gått snett och försöka hitta en lösning. Be om ursäkt för att man betett sig klumpigt eller vad det nu kan vara. I ert fall då kanske säga någonting i stil med att man är ledsen över att allt gått överstyr, att man är ännu mer ledsen för att man inte tänkt på hennes födelsedag, och att man inget hellre vill än att detta skall lösa sig. Att familjen känns jätteviktig. Och att sedan fråga rakt ut vad man kan göra tillsammans för att detta skall lösa sig. Om personen i fråga inte lugnar ner sig på några dagar kan man ju alltid försöka igen. Vad som är viktigt tror jag dock är att inte försöka tvinga folk att be om ursäkt utan att till en början nöja sig med att vara den som sträckt ut handen och brutit dödläget så att man kan gå vidare. Sen brukar man ofta få en ursäkt lite längre fram när allt är lugnare.

De flesta normala människor, även skitstövlar, grälsjuka och självupptagna folk brukar nappa på något sånt så att man kan lösa vad som gått snett utan att behöva grotta ner sig i vem som sagt eller gjort vad.

Jag hoppas verkligen att din svägerska hör till de grälsjuka och självupptagna ändå normala människorna, då bör hon kunna lugna ner sig såpass att hon vill lösa detta tillsammans med er.

I annat fall kanske ni får acceptera att det ser ut som det gör nu, planera ert bröllop och resa ensamma och hoppas att ni längre fram kan närma er i alla fall din bror så att ni kan få en normaliserad relation utan en hispig svägerska med problem med själkänslan.

Kramar om!

• lilltjejan

Hon är ju bara knäpp, jag hade blivit jätteglad om nån i min släkt valt ett så fint datum som just min födelsedag att gifta sig på... fatta vilken fin födelsedagspressent liksom...

Ne så på er och gift er när NI vill!

Lycka till

• tågjäntan

Jag hade inte velat välja en näras fördelsdag som datum av samma anledning som jag inte ville gifta mig på nyårsafton, pingst eller midsommar. Jag vill kunna fira vårt datum endast vi två om vi vill det. Men svägerskan reaktion är helt otrolig. Det är knappt man förstår att det kan finnas sådana personer.
    Samtidigt som det är lätt för oss så här på avstånd att analysera och försöka ge råd, när det är väldigt svårt och hon ändå inte verkar lyssna.
    Jag önskar er lycka till och hoppas att ni i kommer kunna försonas för allas bästas skull.

• Bäste vän

Ja hoppas att allt lösere sig men som man brukar säga när de gäller din boro . blod e tjockare än vatten hoppas han inser var han vill stå! Han måste lära sig säga ifrån o den dagen kommer säkert! Du ska inte ta på dig hennes knasiga o knäppa saker hon säger till dig för de e barnsligheter! Du e iallafall vuxen o har försökt prata me henne. Håller me dig hon e knäpp. Hon e väl rädd för att hennes dag står hon inte i centrum då blir allt fel för henne måste synas o höras annars mår hon inte bra o de gör hon ju inte den dan i förtsättningen tror att de kan handla om de! Vet inte! Kram på dig!

• Ickaflicka

Herregud! Säg åt henne att växa upp och inse att världen inte snurrar runt henne...

• liz_s

hjälp vilken mardröm till svägerska :P

Svar på tråden Kan man vara så egoistisk??