• snart vi två

Kan man vara så egoistisk??

Har skrivit innan om att min svägerska inte vart så glad över att vi har ångrat oss och bara vill ha ett litet bröllop. Nu har he***tet braka loss kan jag ju säga

Så här är det:

Jag och min blivande man ska fylla 30 år i början på nästa år och vi har redan bokat en resa från den 3 mars och eftersom vi bara vill ha ett litet bröllop, så tänkte vi att vi kan ju passa på innan vi åker. Så blir resan en bröllopsresa med.

VI hade tänkt oss den 2 mars, men eftersom det är en söndag så fick vi veta av kyrkan att de har inte vigslar på söndagar. Så vi bokade den 1 mars. Enklast enligt oss eftersom hans mamma ska komma ner och sitta barnvakt när vi åker på resan (hon bor 125 mil bort) så då kan hon vara med också.

Nu till problemet:

Jo det är ju så att min svägerska fyller ju år just den dagen, hon blir 24 år. Det är så att hon vill ha sin dag för sig själv och vill inte att den dagen ska knippas med att vi gifter oss. Hon har aldrig jobbat, så hon fattar inte att folk som bor långt bort kan inte bara komma hur som helst och eftersom min svärmor ändå ska ner just då så anser vi att det är ju jätte bra tidpungt.

Nu är det så att hon har sagt upp bekantskapen helt, jag kommer aldrig få träffa min brors barn igen osv

Jag har gråtit hela dagen och mår så dåligt. Min bror är en sådan snäll kille så han vågar inte säga ifrån, han är verkligen nertrykt av henne.

Detta har i sin tur medfött att jag vill INTE gifta mig den dagen eftersom den påminner om henne, så nu måste vi komma på något annat. Så nu har hon fått som hon vill ändå, men att våran vänskap är förlorad. Jag har även förlorat min bror på kuppen och jag mår bara skit.

Hur ska jag kunna klara av detta och få min bröllopsdag till en glad och positiv dag??

• Svar på tråden Kan man vara så egoistisk??
  • zukigirl

Ni kan inte tänka er att ta en borgerlig vigsel då? Det borde gå att ordna på en söndag. Du vet du kan ha vit klänning och allt även när det är en borgerlig vigsel.

• Dallas

moooaahhahahaha Jag satt just och tänkte exakt så, när jag såg ditt inlägg!
    Sister of the Night skrev 2007-10-14 09:36:26 följande:

Men tänk om ni får barn på hennes födelsedag någon gång i framtiden då? Det vore ju verkligen förfärligt, när hon fyller år och allt. Det måste ni nog ta i beräkningen i så fall *skrattar riktigt styggt*
  • enyaenya

Vad säger dina föräldrar? Kan de/ngn annan säga något som gör att din svägerska blir mer tillmötesgående?

• Tosa

Kan inte förstå hur någon kan vara så egoistisk ... hon ska väl vara glad att ni valt "hennes" speciella dag det är väl skojj tycker jag men hon verkar helt enkelt koko...

jag tycker att ni ska försöka komma på hur ni verkligen vill göra och sen skita i vad den där lilla bitchen säger helt enkelt och till din bror kan jag bara säga att det är verkligen synd att han inte kan se vad f*n hon håller på med och att det förstör familjefriden.

stå på dig tjejen om ni vill ha den dagen...

• snart vi två

Sister of the Night skrev 2007-10-14 09:36:26 följande:

Men tänk om ni får barn på hennes födelsedag någon gång i framtiden då? Det vore ju verkligen förfärligt, när hon fyller år och allt. Det måste ni nog ta i beräkningen i så fall *skrattar riktigt styggt*
    jag pratade med henne nyss och då frågade jag det och hennes svar var bara att det är ju inte samma sak, att sådana saker går inte att planera
  • snart vi två
    enyaenya skrev 2007-10-14 10:53:52 följande:
    Vad säger dina föräldrar? Kan de/ngn annan säga något som gör att din svägerska blir mer tillmötesgående?
    Kan säga såhär att min pappa vet säkert ingenting. Min mamma säger inget och jag har bett henne att inte lägga sig i heller, för att jag vet att jag kommer få så mycket skit för det sen. Hon är ju inte så glad över det och förstår inte heller riktigt hur hon tänker
  • 2008-08-09

Kan väl säga såhär..vi valde SJÄLVA bort en del datum när vi skulle bestämma vigseldatum. Vi ville gifta oss i augusti men ett datum gick bort för då fyller min moster år och ett datum gick bort för att det vore då precis 1 år sedan vi begravde min morfar...men detta var ju datum som VI valde bort, för att VI inte ville ha bröllopet på någon i familjens födelsedag/begravning. Men jag kan ju säga att skulle vi ha valt min mosters födelsedag så skulle hon absolut inte ha tagit illa upp för det! det vore ju störtlöjligt av henne isf. Kan väl hända att det hade blivit lite konstigt dock, om vi hade valt datumet för morfars begravning...säger ju sig självt..
    Svamligt blev det här, men summan blev iaf att: fruktansvärt vilken löjlig svägerska du har!! precis som att hennes födelsedag vore det viktigaste i världen. Herregud...

• Awen

Måste säga att jag tycker hela grejen verkar knasig. Att svägerskan inte vill gå på bröllop på sin födelsedag kan man ju tycka vad man vill om, men samtidigt måste man respektera att andra människor har värderingar som man själv inte delar. Då är det ju enklast att lösa att hon firar sin födelsedag och struntar i ert bröllop. Trist för er bror förstås, men inget jättestort problem egentligen. För som sagt, ni måste ju respektera att hon vill fira sin födelsedag och att då din bror hellre vill göra det än gå på ert bröllop när ni ju valt att förlägga det på "hennes" dag. För ärligt talat har ni ju valt en dag som kanske inte riktigt passar för alla.

Men, att som det verkar i texten, bli fly förbannad för att man inte vill att ens födelsedag skall förknippas med någonting annat är ju minst sagt löjligt. Bortsett från själva bröllopsdagen när vigseln äger rum kommer ju er bröllopsdag framförallt angå er själva och kommer ju inte förknippas med hennes födelsedag på något sätt. (förutsatt då givetvis att ni inte tänker bjuda in hela släkten på bröllopsdagskalas år efter år.)

Om det nu inte är så att svägerskan är helt sinnessjuk så verkar detta vara någon form av missförstånd, där alla dragit på väldigt stora växlar på alltsammans. I regel är det aldrig helt en persons fel om två träter, som det så fint heter. Detta bör gå att lösa om ni sträcker fram handen, ber om ett sansat möte (på telefon om så krävs), säger att ni är jättelessna att allt gått snett, att vi måste missförstått varandra och att ni inte för allt i världen vill säga upp kontakten med familjen. Lägga ner prestigen alltså och ge den något överspända svägerskan en möjlighet att med hedern i behåll lugna ner sig så att ni slipper en familjekris för att någon verkar vara mer än lovligt kinkig och grinig. Ibland kan det vara bästa sättet att lösa en konflikt som gått överstyr att ta ett steg tillbaka och ge motparten en chans att backa utan större åthävor.

Om däremot svägerskan är en fullfjädrad psykopat finns det inte mycket ni kan göra åt situationen, mer än då möjligen vara glada att ni slipper henne framöver och ledsna över att din bror hamnat i klorna på en galning.

Jag hoppas allt löser sig.

• pallasathena

Jag vill inte heller gifta mig på samma dag som någon nära i familjen/släkten fyller år eller har dött. Vill ha ett helt eget datum som bara är vårt.

Om svägerskan blir upprörd över det så är det ju hennes sak, men med tanke på hennes ålder borde hon klara av att framföra sina åsikter på ett lite mer konstruktivt sätt.

2008-08-09 skrev 2007-10-14 11:45:56 följande:

Kan väl säga såhär..vi valde SJÄLVA bort en del datum när vi skulle bestämma vigseldatum. Vi ville gifta oss i augusti men ett datum gick bort för då fyller min moster år och ett datum gick bort för att det vore då precis 1 år sedan vi begravde min morfar...men detta var ju datum som VI valde bort, för att VI inte ville ha bröllopet på någon i familjens födelsedag/begravning.
  • snart vi två

Detta har ju lett till att hon VILL INTE känna vid sig vid oss längre, jag kommer ALDRIG mer få träffa henne och barnen och då blir det ju att jag inte får träffa min bror heller längre. Hon HATAR mig jätte mycket nu och det gör att jag mår såååå dåligt och vet inte vad jag vill längre och hur jag ska göra.

Hade hon kunnat prata som en vuxen människa och inte betett sig så illa mot mig, så hade jag kunna byta dag. För jag förstår henne med att hon vill ha sin födelsedag som sin egen dag, det gör jag, men det är hennes sätt som hon reagerar som jag inte tycker om. JAg hade inte blivit sur om hon inte hade velat komma på den för att hon ska göra annat

Svar på tråden Kan man vara så egoistisk??