• _elin_

någon med erfarenhet av viktklubben?

precis som rubriken lyder så undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av viktklubben.se ? Jag funderar på att testa detta, känner att jag behöver lite hjälp att motivera mig och att komma igång med träning och bättre mat.

Är viktklubben bra? krånglig att använda? ger det resultat samt får man "hjälp" både med kost och träning eller handlar det bara om kosten?

många frågor, tacksam för svar och inspiration! :)

• Svar på tråden någon med erfarenhet av viktklubben?
  • gossis

Jag ska äta max 1585 kalorier om dagen enligt VK...är inte det lite mkt?

• Minie
    viktualia skrev 2007-11-20 10:55:53 följande:
    Minie - jag har levt på 1300 kcalnivån sen maj och det går strålande. Den senaste månaden har jag TOKLEDSNAT på bantningen men försöker i alla fall fortsätta något sånär. Har ju hållit på i över ett halvår och det är inte konstigt om det börjar bli segt, även om jag varit och är framgångsrik.Konsten att få i sig 1300 kcal... tjaaa jag är ett sådant grymt matvrak att utan VK hade jag nog fortsatt sätta i mig runt 2000 kcal per dag. Hur som, jag kan säkert tipsa dig - vilket mål mat är svårt att "fylla" kalorimässigt?
    De som är svårast är faktist Lunchen... Då har jag lite problem med va jag ska äta..

Tycker de är starkt gjort av dig att ätit detta i ett halvår.. De är starkt gjort =)
    Jag är oxå ett matvrak,det är de som är problemet...
  • viktualia

Lunchen - i mitt fall har jag valt att fortsätta med matlåda till jobbet. Mina matlådor lagar jag i storkok hemma, använder recept och väger vissa ingredienser för att inte ta för mycket. Tex väger jag pastan för att inte överdosera.

I mina matlådor har jag ofta couscous/bulgur/quinoa eftersom det mättar bra, men är MYCKET färre kalorier i än i tex pasta och ris. Potatis är också bra, men jag brukar frysa mina storkok till matlådor och potatis blir trist när det tinas upp.

Så mitt hetaste tips för luncher är: byt pastan mot couscous/bulgur/quinoa!

Beskriv gärna hur du brukar äta lunch - så ska jag försöka hjälpa dig med tips som passar just din situation!

• Skottdagen2008

Vad kul med en annan 3 äpplen hög donna. Är själv 158 cm. Jag har gått från 63 kg till 59 kg och ska ytterligare ner till 56 är det tänkt. Dvs vikt innan barn. När kotten föddes vägde jag 74 kg fast det gick ganska fort ner till 64 och stannade där tills jag nu i höstas tog tag i kg:na.

Vad du har lyckats, GRATTIS!

MSW skrev 2007-11-20 09:15:50 följande:
    Mitt måldatum är första januari, men har "bara" 2,1 kg kvar.. Så jag hoppas att de är borta till jul (lagom för att gå upp allt igen*suck* ).. Då kommer jag väga ca 60kg till mina 157cm ist för 82 som jag började på...
  • Skottdagen2008

Nä, det hänger ju ihop med hur många kg du vill gå ner på hur lång tid du vill göra det. Ju längre tid du har på dig desto fler kalorier kan du äta. Se det positivt. Du har ett realistiskt mål. Jag hade 1560 kcal tills jag nu startade om då jag varit sjuk osv med mer och inte gick ner utan upp den sista månaden. Nu har jag bara 1300 kcal, 1500 kcal är lätt att hålla, men inte 1300 kcal tycker jag.

gossis skrev 2007-11-20 11:09:57 följande:
    Jag ska äta max 1585 kalorier om dagen enligt VK...är inte det lite mkt?
  • Minie
    viktualia skrev 2007-11-20 11:16:41 följande:
    Lunchen - i mitt fall har jag valt att fortsätta med matlåda till jobbet. Mina matlådor lagar jag i storkok hemma, använder recept och väger vissa ingredienser för att inte ta för mycket. Tex väger jag pastan för att inte överdosera. I mina matlådor har jag ofta couscous/bulgur/quinoa eftersom det mättar bra, men är MYCKET färre kalorier i än i tex pasta och ris. Potatis är också bra, men jag brukar frysa mina storkok till matlådor och potatis blir trist när det tinas upp. Så mitt hetaste tips för luncher är: byt pastan mot couscous/bulgur/quinoa! Beskriv gärna hur du brukar äta lunch - så ska jag försöka hjälpa dig med tips som passar just din situation!
    Ja,du.. Hm.. Min lunch idag är Creps ;) Jag är allätare... Å jag har faktist svårt att äta både lunch å frukost.. Jag brukar bara äta kvällsmat annars... kanske några mackor på kvällen..

Nu har jag börjat tvinga i mig 2Ägg till frukost iaf..
    Jag är så dålig på att hitta på vad man kan äta...
  • gossis

Ok! Ja, man får väl vara glad över att man "får" äta så pass mkt ändå! Igår började jag köra på allvar! Nu ska jag ner de där sista 5 kilona!

Skottdagen2008 skrev 2007-11-20 11:29:03 följande:
    Nä, det hänger ju ihop med hur många kg du vill gå ner på hur lång tid du vill göra det. Ju längre tid du har på dig desto fler kalorier kan du äta. Se det positivt. Du har ett realistiskt mål. Jag hade 1560 kcal tills jag nu startade om då jag varit sjuk osv med mer och inte gick ner utan upp den sista månaden. Nu har jag bara 1300 kcal, 1500 kcal är lätt att hålla, men inte 1300 kcal tycker jag.
  • viktualia
    Minie skrev 2007-11-20 11:33:15 följande:
    Ja,du.. Hm.. Min lunch idag är Creps ;) Jag är allätare... Å jag har faktist svårt att äta både lunch å frukost.. Jag brukar bara äta kvällsmat annars... kanske några mackor på kvällen..Nu har jag börjat tvinga i mig 2Ägg till frukost iaf..Jag är så dålig på att hitta på vad man kan äta...
    SJälv (japp jag är så här präktig på riktigt) äter jag havregrynsgröt varje morgon. Mest för att det går så himla snabbt att micra gröt och sen häva i sig den.

Till lunch har jag matlådor plus nån frukt. Mellanmålen på jobbet består av latte och hårt bröd utan pålägg. Till kvällsmat äter jag fil, müsli och hårda mackor med smalt pålägg.
  • Minie
    viktualia skrev 2007-11-20 12:14:00 följande:
    SJälv (japp jag är så här präktig på riktigt) äter jag havregrynsgröt varje morgon. Mest för att det går så himla snabbt att micra gröt och sen häva i sig den.Till lunch har jag matlådor plus nån frukt. Mellanmålen på jobbet består av latte och hårt bröd utan pålägg. Till kvällsmat äter jag fil, müsli och hårda mackor med smalt pålägg.
    Men gröt varje dag? Blir du inte less?

Jo,matlådor måste jag börja fixa
  • viktualia

Minie - äsch.. jag är i alla fall inte vaken när jag äter frukost plus att min morgonrutin är att göra allt i ett SJUKT högt tempo... så näpp, gröt varje dag är helt ok.
    Gröt är inte gott men det mättar bra och jag står mig till lunch = smidigt. Kulinariska läckerheter kan jag äta andra tider på dygnet.

Svar på tråden någon med erfarenhet av viktklubben?