• Eia

Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!

Åhh va ja är trött på den eviga kommentaren då man berättar om vårt giftermål : "Är de inte lite tidigt?"
    Om vi tyckte de vore för tidigt skulle vi för 17 gubbar inte gifta oss..
    "är du säkert på att du vill dela resten av ditt liv me x"? hallå?
    O så "varför då"? Ja va fasen gifter man sig för!?
    O den slutliga "när kommer bebisen då", ja menar de finns väl fler anledningar till att man gifter sig??

Okej, ja ja vet att vi BARA är 20 och BARA vart ihop snart 1 år (gifter oss på 1årsdan)... Men de är ju vårt val. De vi bestämt, våra löften!

Tillochmed så ja börjar tveka av såna reaktioner. (bör tilläggas att alla efter ett tag övergått till positiva men blir så ledsen när ja ska behöva förklara för nån varför ja ska gifta mig)..

• Svar på tråden Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!
  • maljor

Jag vet ett par som var tillsammans ett par år och sedan gifte de sig. Efter drygt ett halvår skilde de sig för då stog de inte ut med varandra längre. De var i 45 års åldern.

Sedan vet jag ett annat par som träffades i 18 års åldern på en fest. Dan efter flyttade hon in hos honom, efter 2 veckor förlovade de sig och efter några månader gifte de sig. De är nu runt 45, har 2 el 3 barn och är fortfarande gifta.

• Duchess

Visst kan det gå vägen om man gifter sig ung och har varit tillsammans en kortare tid. Jag känner också till flera sådana exempel.

Samtidigt tror jag att alla är medvetna om att det är större risk att relationer med dåliga odds kraschar. För mig handlar det om att vara ansvarsfull genom att eliminera riskfaktorer i så stor utsträckning som det är möjligt.

Det finns inga garantier. Men jag kan göra vissa saker för att försöka gardera mig, och det tror jag att de flesta också gör.

• pickolina

Ja självklart finns det exempel på alla varianter och inga garantier finns ju hur man än väljer att göra. Därför tycker jag att man ska följa sitt eget hjärta.

Jag har precis som maljor sett exempel på båda "alla" varianter.. Men jag tror ändå att man tar en större risk om man är inne i den första förälskelsefasen och/eller väldigt ung.

Men man lever bara en gång, så..kör på och gör det som känns rätt för er skulle jag säga.

Förr hade jag en väldigt strikt syn på äktenskapet men den har förändrats väldigt mycket. Skit samma, statistik hit och dit, äh...följa sitt eget hjärta tror jag på. Skit samma om det går åt skogen. Allt löser sig på bästa sätt till slut oavsett. Det finns en mening med allt..

• Duchess

Ett tillägg:

Personligen tycker jag att det är betydligt mer bekymmersamt när man väldigt tidigt låser upp sig med en annan människa genom att bli föräldrar tillsammans.

Äktenskap kan upplösas om allt går åt skogen. Men föräldrar är man tillsammans resten av livet, oavsett om man vill eller inte.

• pickolina

Håller med dig helt och hållet! Äktenskap är ju en småsak jämfört med barn.

Duchess skrev 2007-09-27 17:40:20 följande:
    Ett tillägg:Personligen tycker jag att det är betydligt mer bekymmersamt när man väldigt tidigt låser upp sig med en annan människa genom att bli föräldrar tillsammans. Äktenskap kan upplösas om allt går åt skogen. Men föräldrar är man tillsammans resten av livet, oavsett om man vill eller inte.
  • maljor

Håller absolut med!!
    Vi har börjat köra med "men hur gammal var du när du skaffade barn" när folk ifrågasätter varför vi har gift oss. Det brukar få tyst på alla kommentarer

Duchess skrev 2007-09-27 17:40:20 följande:
    Ett tillägg:Personligen tycker jag att det är betydligt mer bekymmersamt när man väldigt tidigt låser upp sig med en annan människa genom att bli föräldrar tillsammans. Äktenskap kan upplösas om allt går åt skogen. Men föräldrar är man tillsammans resten av livet, oavsett om man vill eller inte.
  • sommarbrud09

Eia; ta inte åt dej av det dom säger. Altså allt bla bla om att ni är unga...det är ju era liv..eller hur?!visst okej, ni har inte varit tillsammans så länge men ändå.
    Förresten så har jag hört att typ hälften av alla äktenskap slutar med skillsmässa så de e väl bra å börja tidigt ;)

• Sofiaa84

Jag är 23 och min fästman är 19, när vi gifter oss nästa december så kommer jag vara 24 och han 20. Det är jätte jobbigt när man måste förklara sig, och när man hela tiden måste motivera varför man gifter sig i den här åldern.. Jag vet väl att jag vill leva med honom när jag är 23 som om jag vore 35? Och sen att min mamma blir halvt vansinnig för att jag ska gifta mig, men hon själv var båda gift och hade barn när hon var 20 år gammal. Vi har inga barn. Varför är det så här, varför var det okej att gifta sig ung förr men inte nu.. Nu ska man helst ha levt som singel, ha en super karriär och massa pengar o ska helst gifta sig när man är 30. Helt fel enligt mig, giftemål handlar bara om kärlek. //S.

• mysifer

även om ett år inte är särskilt lång tid så betyder inte det att alla förhållanden är på ett visst sätt efter den tiden. har man bott tillsammans, som TS och hennes man, är det stor skillnad mot att träffas några gånger i veckan. jag och min m2b flyttade ihop efter drygt ett år men då hade vi klarat av både distansförhållande och testat att bo ihop över somrarna så det kändes inte som något stort beslut. vi förlovade oss på vår 1,5-årsdag och det är det flera som har ifrågasatt. jag är 23 och skulle kunna gifta mig imorgon om vi hade haft råd..som flera skrivit innan så handlar det ju om hur man känner nu. man kan inte ifrågasätta alla sina handlingar för då går man miste om nuet och står där om 30 år och ser tillbaka på livet man kunde haft om man bara hade gjort det man kände för..

• matteve

Mamma och pappa sågs första gången 1 dec, och träffades enbart 4 helger innan de förlovade sig på nyårsafton. Sedan gifte de sig 5 månader efter. De är fortfarande som nykära och har varit gifta i snart 33 år!

Hur länge man träffats/varit ihop har inget med saken att göra. Alla par är olika, och ibland så "vet" man bara.

Grattis Eia, och lycka till!!!

Svar på tråden Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!