• Eia

Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!

Åhh va ja är trött på den eviga kommentaren då man berättar om vårt giftermål : "Är de inte lite tidigt?"
    Om vi tyckte de vore för tidigt skulle vi för 17 gubbar inte gifta oss..
    "är du säkert på att du vill dela resten av ditt liv me x"? hallå?
    O så "varför då"? Ja va fasen gifter man sig för!?
    O den slutliga "när kommer bebisen då", ja menar de finns väl fler anledningar till att man gifter sig??

Okej, ja ja vet att vi BARA är 20 och BARA vart ihop snart 1 år (gifter oss på 1årsdan)... Men de är ju vårt val. De vi bestämt, våra löften!

Tillochmed så ja börjar tveka av såna reaktioner. (bör tilläggas att alla efter ett tag övergått till positiva men blir så ledsen när ja ska behöva förklara för nån varför ja ska gifta mig)..

• Svar på tråden Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!
  • Laraa

Du ska inte bry dig om någon så länge det känns rätt. Jag är också 20 och är 100 % säker på att det är detta jag vill. Jag har alltid velat vara en ung brud/mamma och skulle inte vilja gifta mig när jag är 30 till exempel.

• MissLovely
    Timpson skrev 2007-12-07 22:59:42 följande:
    Kanske er ålder ÄR skälet till att ni inte ska gifta er. Om du frågar här på BT hur många som trodde att de skulle leva resten av livet med den de var ihop med när de var 20 och som sedan upptäckte att de växt ifrån varandra, så kommer du se en skog av händer. Det är så det är för de allra flesta. Men ni kanske är ett undantag och i så fall är det bara att gratulera. Anledningen till att det ofta går bättre med relationer när man är äldre är inte bara att man har levt längre, vet precis vad man vill ha, har testat och sett vad som funkar, utan också att man är färdig som människa. De flesta 30-åringar är inte samma människor som de var när de var 20 utan småler när de tänker tillbaka på hur de levde då och vilken inställning de hade till livet.Jag tycker inte folk skiljer sig för lätt. Jag tycker de gifter sig för lätt.
    O neeej så kan man verkligen inte se på saken. Bara för att andra har växt ifrån varandra behöver det inte betyda att alla gör det och som jag tidigare har nämnt att bättre med en mogen 20-åring än en omogen 30-åring. Jag är 20 år och har varit tillsammans med min älskling i tre år och vi har upplevt enormt mycket tillsammans och vi kommer växta tillsammans och inte ifrån varandra för vi förstår varandra såå mycket och har gått genom många faser redan, en del som 20-åringar inte vanligtvis gör.

Menar du att det är bättre att vi nu bor sambo tills vi fyller 30 och sen gifter oss? Men varför det när vi är HELT SÄKRA på att vi vill och kommer leva resten av livet tillsammans??
  • Duchess

Jag tror inte att någon 20-åring som gifter sig skulle beskriva sig själv som omogen. Likväl finns det omogna 20-åringar som gifter sig. (Och mogna också, naturligtvis). Min poäng är att jag inte tror att man själv kan avgöra hur mogen man är.

MissLovely skrev 2007-12-08 00:13:10 följande:
    O
    neeej så kan man verkligen inte se på saken. Bara för att andra har
    växt ifrån varandra behöver det inte betyda att alla gör det och som
    jag tidigare har nämnt att bättre med en mogen 20-åring än en omogen
    30-åring. Jag är 20 år och har varit tillsammans med min älskling i tre
    år och vi har upplevt enormt mycket tillsammans och vi kommer växta
    tillsammans och inte ifrån varandra för vi förstår varandra såå mycket
    och har gått genom många faser redan, en del som 20-åringar inte
    vanligtvis gör. Menar du att det är bättre att vi nu bor sambo
    tills vi fyller 30 och sen gifter oss? Men varför det när vi är HELT
    SÄKRA på att vi vill och kommer leva resten av livet tillsammans??
  • MissLovely
    Duchess skrev 2007-12-08 00:28:50 följande:
    Jag tror inte att någon 20-åring som gifter sig skulle beskriva sig själv som omogen. Likväl finns det omogna 20-åringar som gifter sig. (Och mogna också, naturligtvis). Min poäng är att jag inte tror att man själv kan avgöra hur mogen man är.
    Kanske inte alltid. Men det finns mogna och omogna personer här i världen, fast en del kan veta själva och jag och min m2b skulle inte gifta oss om vi inte hade varit mogna för det. Det beror enligt mig på inställningen man själv har. Det finns dom som tänker att i värsta falla kan man skilja sig, men vi tänker inte så. Sen finns det de som har förlovat sig minst 5 ggr till den dagen de gifter sig, men vi har båda vetat att vi förlovar oss när vi är helst säkra på att vi ville leva RESTEN AV LIVET tillsammans.

Sen tror jag att ens nära och kära känner en bäst och om föräldrar syskon och vänner inte reagerar på det, varför ska andra göra det?
  • 8108

Vi lever livet...tillsammans med varandra!

Vi träffades "unga" för snart 9 år sedan, Älskade varandra från dag ett, Efter 5 år förlovade vi oss, efter 6år tillsammans kom första barnet och två år efter det andra och nu om mindre än ett år blir vi man och hustru!

Men vi visste tidigt att vi var ämnade för varandra och hade lika gärna kunnat gifta oss för typ 8år sedan, dock "visste" vi redan då att vi ville ha århundradets fest och vid den tidpunkten tillät inte ekonomin en sådan

• Laraa

Jag vet själv att jag är mogen och det jag gör är rätt. Åldern spelar verkligen ingen roll för mig, jag älskar min fästman och jag kommer att älska honom till den sista dagen i mitt liv. Hade jag inte varit säker på det så hade jag inte gift mig med honom så klart. Sedan har vi absolut inga problem med ekonomin, tvärtom, så har vi det jättebra ställt och allting är bara perfekt, varför ska man vänta då?

• Duchess

Men återigen - hur många tror du skulle säga själv att de var omogna för sin ålder, eller omogna trots att de planerade att gifta sig? Jag gissar på.. ingen alls.

Jag tror faktiskt att minst 99% av alla som gifter sig är övertygade om att de är mogna för giftemål, att de ska leva resten av livet ihop och att skilsmässa inte är ett alternativ. Likväl skiljer sig minst 50% av dem.

MissLovely skrev 2007-12-08 00:33:21 följande:
    Kanske inte alltid.
    Men det finns mogna och omogna personer här i världen, fast en del kan
    veta själva och jag och min m2b skulle inte gifta oss om vi inte hade
    varit mogna för det. Det beror enligt mig på inställningen man själv
    har. Det finns dom som tänker att i värsta falla kan man skilja sig,
    men vi tänker inte så. Sen finns det de som har förlovat sig minst 5
    ggr till den dagen de gifter sig, men vi har båda vetat att vi förlovar
    oss när vi är helst säkra på att vi ville leva RESTEN AV LIVET
    tillsammans.Sen tror jag att ens nära och kära känner en bäst
    och om föräldrar syskon och vänner inte reagerar på det, varför ska
    andra göra det?
  • FredOchSara
    Duchess skrev 2007-12-08 01:18:02 följande:
    Jag tror faktiskt att minst 99% av alla som gifter sig är övertygade om att de är mogna för giftemål, att de ska leva resten av livet ihop och att skilsmässa inte är ett alternativ. Likväl skiljer sig minst 50% av dem.
    Att man ska leva resten av sina liv tillsammans är väl den enda syn man kan ha på saken?

Går du in i ditt äktenskap med parollen "går det så går det?"

Om förnuft var en starkare kraft än kärlek hade det allt vart förj*vla trökit :P
  • MissLovely
    Duchess skrev 2007-12-08 01:18:02 följande:
    Men återigen - hur många tror du skulle säga själv att de var omogna för sin ålder, eller omogna trots att de planerade att gifta sig? Jag gissar på.. ingen alls. Jag tror faktiskt att minst 99% av alla som gifter sig är övertygade om att de är mogna för giftemål, att de ska leva resten av livet ihop och att skilsmässa inte är ett alternativ. Likväl skiljer sig minst 50% av dem.
    Då måste jag fråga dig hur gammal du är och hur gammal du var när du gifte/ska gifta dig??

Det verkar som att du är äldre och om det är så kan man inte säga hur andra känner när man inte är i den situationen. Som fredochsara säger så är det inställningen som är såååå viktig och jo många skiljer sig, och det är för att många innnan dom ens har gift sig planerar vad som ska ske OM de skiljer sig. Men den inställningen har inte vi. INGEN kan säga att vi inte är mogna och att det är vi själva som inbildar oss det om den personen inte känner oss.

Man kan inte dömma alla människor efter vad andra gör, alla är vi unika och bara för att min kompis gifte sig vid 22 och ska skilja sig behöver det inte betyda att samma sak ska hända ALLA!!
  • Sofiaa84

Bra skrivet misslovely! Jag håller defenetivt med dig!

Svar på tråden Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!