• Eia

Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!

Åhh va ja är trött på den eviga kommentaren då man berättar om vårt giftermål : "Är de inte lite tidigt?"
    Om vi tyckte de vore för tidigt skulle vi för 17 gubbar inte gifta oss..
    "är du säkert på att du vill dela resten av ditt liv me x"? hallå?
    O så "varför då"? Ja va fasen gifter man sig för!?
    O den slutliga "när kommer bebisen då", ja menar de finns väl fler anledningar till att man gifter sig??

Okej, ja ja vet att vi BARA är 20 och BARA vart ihop snart 1 år (gifter oss på 1årsdan)... Men de är ju vårt val. De vi bestämt, våra löften!

Tillochmed så ja börjar tveka av såna reaktioner. (bör tilläggas att alla efter ett tag övergått till positiva men blir så ledsen när ja ska behöva förklara för nån varför ja ska gifta mig)..

• Svar på tråden Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!
  • Fru Annika Lind

Sånna kommentarer får man oavsett ålder, vi själva fick höra dem på tok för ofta, inte från min sida utan från hans, och då är vi 32 år och 37 år...

Följ ditt hjärta, det är bara du/ni och ingen annan som har med det att göra!

Lycka Till!!

www.nogg.se/annikaochmats

• lillan31

Håller fullständigt med ovanstående inlägg.

Negativa kommentarer kan man få trots att man är äldre.

Det kan handla om att man gått för fort fram oavsett ålder, eller om att man ska gifta sig med någon från en annan kultur...det finns massor av saker som folk yttrar sig negativt om när det gäller giftemål.

Men som sagt: följ ditt hjärta, Det är ERT val, ingen annans!

• MissLovely

Eia nu har vi fått det bekräftat att det finns många i vår situation. Roligt att höra tjejer.

BT är en underbar plats var man får positiva kommentare..

• Ida Halmstad

Vill bara säga lycka till ! Försök att strunta i vad andra säger och tänk bara på att det kommer att bli den lyckligaste dagen i ditt liv. Det är ert beslut!! Önskar er all lycka i världen ! Kram kram

• Höstbrud-07

Fast jag måste få fråga, jag blir så nyfiken, varför väljer man att gifta sig runt 20-årsåldern? Jag blir så förvånad över alla unga brudar här. Är det beroende på var man bor, religion, utbildning eller vad avgör? Jag menar inte att det är fel, absolut inte - det är ju upp till var och en - men jag är nyfiken på anledningen. Det är ju så många som faktiskt växer isär när de är mellan 20-30 för att man utvecklas så mycket i de åren och att då redan när man är 20 ge ett livslångt löfte känns som väldigt tidigt, precis som att det är väldigt tidigt att skaffa barn i den åldern i dagens samhälle. Hur tänker du/ni, om ni har lust att berätta?

• MissLovely

Höstbrud-07 skrev 2007-09-15 18:55:26 följande:

Fast jag måste få fråga, jag blir så nyfiken, varför väljer man att gifta sig runt 20-årsåldern? Jag blir så förvånad över alla unga brudar här. Är det beroende på var man bor, religion, utbildning eller vad avgör? Jag menar inte att det är fel, absolut inte - det är ju upp till var och en - men jag är nyfiken på anledningen. Det är ju så många som faktiskt växer isär när de är mellan 20-30 för att man utvecklas så mycket i de åren och att då redan när man är 20 ge ett livslångt löfte känns som väldigt tidigt, precis som att det är väldigt tidigt att skaffa barn i den åldern i dagens samhälle. Hur tänker du/ni, om ni har lust att berätta?
    Jag kan förstå din nyfikenhet faktiskt, eftersom jag aldrig trodde att jag skulle förlova mig vid 20 och gifta mej vid 22. Men anledningen hos oss är att jag och min blivande träffades för snart 3 år sen och vi vet redan nu att vi kommer leva med varandra resten av livet. Vi är inte så religösa och planerar verkligen inte att skaffa barn snart, utan vi gör det bara av reeeeen kärlek. Jag tycker med som du att det är tidigt att skaffa barn i min ålder, men jag tycker tyvärr att folk tar äktenskap på störr allvar än att skaffa barn. Min åsikt är attjag lever mitt liv och vad som än händer nu så förstör jag endast mitt liv pågrund av mina misstag, men om jag skulle få barn skulle barnet drabbas utav allt. Så för mig är barn en större grej än äktenskap helt enkelt. Dessutom är vi båda jättemogna för vår ålder, och hellre mogen 20-åring än en omogen 30-åring enligt mig :)

Hoppas att jag inte har krånglat till det med min långaaa text..
  • Eia

Ja de är då verkligen trevligt o höra av de finns fler av "oss"... o ja håller me dig misslovely.. vi har ju dock bara vart tillsammans i 1 år o de är ju kort tid de är de.. vi har däremot känt varandra sen högstadiet!! JA vet o känner att de kommer va vi för alltid!!

• rosesarered

Här kommer lite funderingar från en annan ungdom (22 år)..
    Jag kan förstå att många ifrågasätter er valt då ni båda är väldigt unga och dessutom inte har varit ihop så lång tid. Många som ifrågasätter är väl lite äldre och har också varit huvudlöst förälskade och velat gifta sig osv.
    Det är väl lätt att som ung att vara lite mera blåögd och naiv när man är kär än när man är 30 och kanske har gått på en del nitar och har mera livserfarenhet helt enkelt.
    Jag har en kompis som gifte sig när hon var 18, dom hade väl inte varit ihop mer än ett år tror jag.. helt ärligt så tyckte jag att hon var lite knäpp då hon planerade bröllop när vi andra planerade vad vi skulle ha på oss när vi tog studenten. MEN jag kritiserade inte hennes val för det var hennes val och hennes liv! även om jag hade en annan åsikt än hon höll jag det för mig själv för det var inte min business.

Många säger att man utvecklas mycket åren mellan 18-25 och jag kan hålla med om det.
    Var själv 18 när jag blev tillsammans med min sambo och jag är en annan person redan idag! Vi har haft tur och utvecklats åt samma håll.
    Sen är jag väl lite cynisk av mig då jag tycker att argument som "vi är bara så förälskade och vet att vi kommer att vara tillsammans för evigt.." är lite naiva och ger näring åt alla kritiker.
    Även om man är kär så kan man aldrig veta att kärleken kommer att hålla...

Nästa gång nån kritiserar ert val säg " Jag har förståelse och respekt för din åsikt men det är mitt beslut och mitt liv".

Lycka till!

• tågjäntan

Eia
    Kan inte låta bli att rekomendera en bok. Har gjort det några gånger på BT och själv läst den 4-5 gånger . Författaren har nästan blivit min guru =).
    Boken heter "Kärlekens fem språk" och är skriven av femiljeterapeuten Gary Chapman. Den är väldigt lättläst och ger enkla, praktiska tips.
    Lycka till!

• rosesarered

tågjäntan,

är verligen nyfiken på den boken eftersom det är många som nämner den boken med jämna mellanrum här på Bt. Alltså måste den vara bra!?:)

Svar på tråden Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!