• Eia

Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!

Åhh va ja är trött på den eviga kommentaren då man berättar om vårt giftermål : "Är de inte lite tidigt?"
    Om vi tyckte de vore för tidigt skulle vi för 17 gubbar inte gifta oss..
    "är du säkert på att du vill dela resten av ditt liv me x"? hallå?
    O så "varför då"? Ja va fasen gifter man sig för!?
    O den slutliga "när kommer bebisen då", ja menar de finns väl fler anledningar till att man gifter sig??

Okej, ja ja vet att vi BARA är 20 och BARA vart ihop snart 1 år (gifter oss på 1årsdan)... Men de är ju vårt val. De vi bestämt, våra löften!

Tillochmed så ja börjar tveka av såna reaktioner. (bör tilläggas att alla efter ett tag övergått till positiva men blir så ledsen när ja ska behöva förklara för nån varför ja ska gifta mig)..

• Svar på tråden Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!
  • drömbrud

Har läst den! HELT uuuuuuuuuuuuuuunderbar!

• Höstbrud-07

MissLovely, tack för ditt svar, det var intressant att läsa. du resonerar väldigt klokt kring det där med barn kontra äktenskap. Och eftersom jag själv längtar väldigt efter att vara gift nu så förstår jag ju att man kan längta även om man är tio år yngre än jag.

Sen håller jag ju med rosesarered lite ändå, det är naivt, av oss alla här på BT, att tro att vi alla kommer vara gifta resten av våra liv, med tanke på att hälften av alla äktenskap slutar med skilsmässa. Det vore intressant att se lite statistik på vilka de är som skiljer sig, om det finns någon röd tråd i ålder, antal år tillsammans före bröllop, barn osv som är gemensam för de som skiljer sig respektive de som lyuckas hålla ihop.

• Morr

höstbrud: jag tror att man kan efterfråga sån statistik hos statistiska centralbyrån, SCB.. om de inte redan har sån...

• Fröken Figo

TS:

äh skit i dem! tänk om man alltid gjorde "vettiga och kloka" saker, GUD vad tråkigt. Bröllop är ju kärlek, passion och romantik! Ibland tänker jag också "oj vad galet, jag ska gifta mig" men det är ju hela tjusningen.

kör på! låt dig inte påverkas av andras tråkiga inställning... men egentligen vill de säkert ditt bästa? våga vara romatisk! säger jag...

vi gifter oss efter 3,5 år ihop (6 år sen vi först träffades) och det känns inte mer vettigt för det. det är en akt av kärlek och passion och inget annat...

• Peters Fridelina

Detta blev verkligen en intressant tråd. Jag vet många som förlovat sig i väldigt unga år och sedan bara "gjort slut". Därför blev det väldigt vilktigt för mig att när jag väl förlovade mig så skulle jag gifta mig inom ett år. Någonstans vill man ju vara traditionell. ;) Några som jag känner och är i 25 årsåldern idag gifter sig nu efter många år tillsammans. Jag och min m2b har inte varit tillsammans lika länge, men vi är äldre, har gått klart utbildningar och vill ha barn snart. Längtar till det också! Men när man är runt 18-20 så finns det mycket annat att göra. Studera. Skaffa första hemmet osv. Varför vill man stressa så? Var tid har sin charm. Tar man allt på samma gång så har man inget kvar att se fram emot sedan.

• MissLovely

Jag förstår era åsikter och respekterar verkligen dem, men jag känner att man inte kan avgöra vad som är bäst för någon annan. Äktenskap är inget vi rusar in i, utan det är så att vi aldrig hade gift oss om vi inte kände oss redo och verkligen ville det här. Jag är sån person att jag tar förlovning och giftemål på stort allvar och går inte bara o gifter mej med vem som helst :) hehe

Vi har redan eget boende sen ett tag tillbaka och som sagt väntar med barn, men andra gör tvärtom och skaffar barn och gifter sig sen men det är något som passar dem bäst och det respekterar jag enormt mycket.

rosesarered : jag håller med dej om det med skilsmässor, men jag tror problemet i dagens samhälle ligger i att man inte kämpar tillräckligt mycket för sitt äktenskap utan tar för lätt på skilsmässor. Jag och min blivande har sagt att vi ska kämpa för vårt äktenskap och det viktigaste är att man klarar av de stunder som man inte tror att man ska klara av.

• Jungblom

Jag är ung och precis nygift.
    Men ingen förutom de som är utomstående har sagt negativa åsikter om att vi gifter oss redan. Vi har ändå över 5 år ihop som ogifta, 9 månader distans förhållande och 2 år som sammanboende. Det är prövningar, som många inte klarar av i ett nytt förhållande. Men sen är alla förhållanden olika.

Jag brukar säga att min mamma bara var 18 år när hon gifte sig och hon är fortfarande gift med samma man och de har sju barn ihop och ett barnbarn. Jag har goda erfarenheter av äktenskap i min familj. Och jag tvivlar inte på att de fortfarande älskar varandra, ibland agerar de nykära.

Min storebror som är två år äldre än mig har inga planer på att gifta sig inte heller min fyra år äldre syster, men de är helt enkelt inte där i sitt liv.

ALLA lever olika liv! ALLA måste inte gifta sig när de är över 30 år bara för att man ska. ALLA måste inte gifta sig när man varit tillsammans i minst 5 år och genomgått många olika stadier i livet. ALLA tar ansvar för sitt eget liv och sina egna beslut.

Lycka till med ert bröllop, hoppas ni får en lika lycklig dag som jag fick igår

• Fru Johansson

Stå på er!
    Jag träffade min man när vi var 21 och 23 år. Vi flyttade ihop efter en månad och ni kan tänka er vilka ommentarer vi fick höra om detta! Men vi kände att om vi inte kan bo ihop nu så kan vi inte det senare heller.
    förlovade oss gjorde vi efter 2,5 år tillsammans och det fick man väl också höra en del kommentare om.

Sen hade jag och min man olika åsikter om barn och bröllop man kan väl säga att jag fick vänta på att bli fru ett bra tag eftersom vi gifte oss 4 aug i år. Han var nämligrn inte redo för att binda sig!!!!!?????
    Men barn skaffade han gärna vårt första fick vi när vi var 25 och 27 år.
    och att skaffa barn kan man ju verkligen säga att man binder sig.

Lycka till med ert bröllop!!!!!!!

• Peters Fridelina

Tack för alla tänkvärda saker. Jag är skilsmässobarn och mina föräldrar träffades tidigt (vid 18 års ålder), förlovade sig tidigt, gifte sig efter ett par år, skaffade mig ;) efter några fler år. Jag tror de var tillsammans 9 år innan de fick mig. Men de skilde sig ändå. Min m2b´s föräldrar (träffades vid 20 års ålder) förlovade sig efter ett år och gifte sig inom 2 år och de är fortfarande gifta. Min far träffade sin fru, en fantastisk människa!!!, och de var gifta inom 1,5 år tror jag. Och de har varit gifta över 10 år nu. Det finns därför inget rätt och fel för mig. Som skilsmässobarn är man kanske lite mer på sin vakt. Men det finns aldrig garantier. Det bästa är att följa vad hjärtat säger just då.

Det viktigaste: Det är inte bara ett bröllop, det är ett ÄKTENSKAP också! Gift er av rätt andledning!

• Eia

För mig är de inte själva bröllopet utan de är äktenskapet. De är de ja och min m2b vill göra, ingå ett äktenskap! därför är inte bröllop högst viktigt! Själva bröllopet är enbart ett +.

Ja kan inte svära på att vi för alltid kommer leva med varandra, men de vi känner för varandra nu är att vi vill dela våra liv med varandra!

Vi har bott ihop 1 ca 1år och ska nu flytta till större!! Våra närmsta familjemedlemmar och närmsta vänner är så otroligt lyckliga för vår skull för de känner av vår kärlek till varandra och stöttar oss till 100 procent och tycker att vi gör rätt! Jag är så glad över det men de är dem mer bekanta som inte känner oss lika väl som tycker att dem har mer att säga till om!

Ja förstår att de är konstigt för vissa att vi ska gifta oss så fort, de ja inte förstår är åldern? Varför vänta tills vi är över 30 för att gifta oss! Jag har många vänner som är över 30 och inte kan ja påstå att dem är så mycket mer mogna än mig! (haha, ja känner att ja formulerar mig väldigt dåligt )

Många gånger kan ja själv fråga mig om de verkligen är sant, om ja verkligen ska gifta mig!? Om de är rätt? Men sen ser jag tillbaka på de anledningar vi har för att gifta oss och tänker att detta är de bästa o största som nånsin kommer hända oss!

Jag tror inte ja på något vis me ord kan förklara för någon med ord vad vi har ihop men jag hoppas och önskar att de som inte förstår de åtminstonde accepterar de!

Svar på tråden Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!