• Eia

Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!

Åhh va ja är trött på den eviga kommentaren då man berättar om vårt giftermål : "Är de inte lite tidigt?"
    Om vi tyckte de vore för tidigt skulle vi för 17 gubbar inte gifta oss..
    "är du säkert på att du vill dela resten av ditt liv me x"? hallå?
    O så "varför då"? Ja va fasen gifter man sig för!?
    O den slutliga "när kommer bebisen då", ja menar de finns väl fler anledningar till att man gifter sig??

Okej, ja ja vet att vi BARA är 20 och BARA vart ihop snart 1 år (gifter oss på 1årsdan)... Men de är ju vårt val. De vi bestämt, våra löften!

Tillochmed så ja börjar tveka av såna reaktioner. (bör tilläggas att alla efter ett tag övergått till positiva men blir så ledsen när ja ska behöva förklara för nån varför ja ska gifta mig)..

• Svar på tråden Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!
  • PYT

"Men när man är runt 18-20 så finns det mycket annat att göra. Studera. Skaffa första hemmet osv. Varför vill man stressa så? Var tid har sin charm. Tar man allt på samma gång så har man inget kvar att se fram emot sedan" skrev peters fridelina...

Men om man resonerar så, varför ska man stressa med att skaffa sig en utbildning? man kanske väljer fel utbildning?
    varför stressa med att ta körkortet? man kanske råkar krocka? varför stressa med att skaffa pojkvän/sambo? Man kanske blir sårad?
    Bröllop är inget man stressar fram till, det är något ett förhållande mognar till. Det är inte alltid förnuft och resonering, ett bröllop ska nog inte vara något man resonerat fram. Det är nog mer kärlek, passion, att tillhöra varandra, trygghet, Tänk dig, den du älskar, att få vara gift med honom! vara hans fru, han din man! Du som är 30 o ska gifta dig, hur skulle du må om folk ifrågasatte ditt giftemål? Skulle du tycka att det var OK?
    Jag är 20, och ska gifta mig om två månader med mitt livs kärlek. det finns inte en uns av tvivel i mig, men jag blir lika ledsen varje gång när jag får höra att jag är ung, att jag inte är mogen, att jag stressar. Jag försöker intala mig själv att det inte spelar någon roll vad andra säger, men hur skulle de som är 25+ må om någon ifrågasatte dem?
    Men men... om 20 år så är jag säker på att jag fortfarande är gift med honom. Någon annan inställning kan man inte ha när man går in i ett äktenskap.

• Eia

ja kunde inte sagt de bättre själv PYT!! Ja önskar er all lycka i världen o hoppas ni får ett underbart bröllop..

• pickolina

Generellt sätt så tycker jag oxå att det är för tidigt, sorry.. Däremot så skulle jag aldrig säga det om mina kompisar gjorde ett liknande val. Jag skulle stötta dom, för det är faktiskt upp till var och en. Sedan har jag en syrra som skaffade barn, gifte sig och skaffade ytterligare ett barn innan hon fyllt 20 och nu har hon varit lyckligt gift i 15 år.. Så jag säger bara -LYCKA TILL och GRATTIS! Strunta i dom andra, det handlar om vad du vill och du gör dina egna val!

• Duchess

Jag tycker också att det, generellt sett, är för tidigt att gifta sig när man är 20. Visst kan det gå bra, men jag har sett många dikeskörningar bland vänner och bekanta som gifte sig tidigt.

Det finns aldrig några garantier. Så är det ju. Det går dock inte att förneka att livserfarenhet och perspektiv ofta kommer med åren, och att möjligheterna att göra ett gott val av livspartner också ökar.

Jag tycker dock att det verkar tryggare om man varit ihop i några år innan man gifter sig, oavsett ålder. Då har förälskelsen fått en chans att mogna och övergå i kärlek, och man har prövat på en vardag tillsammans. Jag skulle aldrig ha vågat gifta mig efter bara ett år, även om jag är 37....

• pickolina

Ja det är lätt att luras av förälskelsen...

• maljor

Äh, vi får hela tiden höra att vi är för unga och folk har inte förstått varför vi har gift oss.
    Vi är 22 och 23 och gifte oss nu i somras. Vi har varit tillsammans drygt 6½ år, varit förlovade 5år och 9 månader, hade distansförhållande (35 mil) de första 1år och 4 månaderna, sedan bodde vi på 15kvm i nästan 2år innan vi flyttade till större. Vi har alltså bott ihop 5år och 3 månader.
    Känns som att det inte spelar någon roll utan folk får bara för sig att de har rätt att tycka och säga vad de vill till folk.

Känner ni att det är rätt så bry er inte. Ni är myndiga och det är erat liv!!
    Lycka till kan jag bara säga

• Tossboll

Jag skulle aldrig göra en person jag känt mindre än ett år till min brudtärna än mindre gifta mig med den. Men det är ju jag det.

• oss två

min m2b:s föräldrar var tillsammans 3 månader innan de bestämde att gifta sig, gifte sig sedan 6 månader senare, hon va 21 å han..hum...25 måste han varit. mina föräldrar var 20 och 21, både min m2b:s och mina föräldrar är fortfarande gifta, behöver inte alls vara fel att gifta sig ung. jag kommer vara 23 och min m2b 25, helt lagom tycker jag, har man hittat den rätta finns det ingen mening med att vänta tills man är över 30, tycker inte jag iaf. fast vi har inte fått nån som ifrågasatt iaf...många är nog förvånade istället att vi väntade så pass länge...

• Duchess

Bra skrivet, Tossboll. Det handlar inte bara om ålder (även om det också är en faktor). Hur gammal man än är så tror jag att det är klokt att vänta ett tag med giftemålet. Jag menar inte att man behöver vänta 10 år, men några år har väl ingen dött av... eller?

Tossboll skrev 2007-09-27 16:11:43 följande:
    Jag skulle aldrig göra en person jag känt mindre än ett år till min brudtärna än mindre gifta mig med den. Men det är ju jag det.
  • pickolina

Det finns ju inga garantier oavsett men visst är det väl en större riskfaktor om man är ung och/eller inte varit tillsammans så länge. Utan tvekan!

Svar på tråden Blir så lessen när folk ifrågasätter varför vi gifter oss!