• Gotland08

Januari-Februari 2008 fortsättningen...

Vår gamla tråd var avstängd så nu startar en ny. Fortsättning följer...

• Svar på tråden Januari-Februari 2008 fortsättningen...
  • jennysnartfru

Behöver ert råd.
    Mina föräldrar är skilda sen många år tilbaka. Min pappa har gift om sig 2 ggr efter mamma. Hon har aldrig träffat någon av hans fruar. De känner inte varann. Av strategiska skäl så bjöd jag hans nuvarande fru, men trodde inte han skulle ha mage att ta med henne. Hon känner knappt ngn där och har inte ens gratulerat oss till förlovningen. Hon är hemmafru, bortskämd och extremt fin i kanten och inget bakom pannbenet. Min mamma svarar med att då kommer inte hon om hans nya fru ska vara med. Har bjudit in hennes son med respektive av strategiska skäl.
    Umgås inte med honom heller.
    Hur gör man, vad ska jag säga till pappa?
    Usch jag hatar att vara skilsmässobarn. Det är ju jag som blir lidande.

• c t

Jag är också skilsmässobarn och jag tycker att du ska prata med din mamma. Hon får faktiskt bita ihop för din skull den här dagen och sen behöver du ju inte sätta dom så nära varandra vid bordsplaceringen.
    Min m2bs pappas nya tål inte hans mamma av någon anledning men vi sätter dom en bit ifrån varandra och sen har vi sagt att vi inte tolererar något som helst tjafs på vår bröllopsdag.

Kram på dig, vet precis hur jobbigt det känns

• jennysnartfru

c-t
    tack för ditt råd. ska prata med henne.

• aroma

Sarah81:
    Har samma problem som du med vissa släktingar. Alla på pappas sida har tackat nej. Om de har svarat alls vill säga.... Mammas släktingar är från Finland och många därifrån kommer. Helt otroligt att vuxna människor inte har vett att svara på en inbjudan! Och sen när man hör anledningar blir man ju galen. Min faster kommer inte för hon tycker att det är för långt att åka och att det blir för mycket pengar bara för en dag! BARA FÖR EN DAG!!!

Jennysnartfru: Jag är också skilsmässobarn men har som tur är inga problem med mina föräldrars nya. Däremot tycker jag som ct att alla får bita ihop när det är din dag! Skärpning!

• Sarah81

Jennysnartfru. Jag sitter i en liknande sits. Då min mor och far ej tål varandra vilket har reulterat i att min mamma ej tål varken min famor eller faster heller då de stod på pappas sida för snart 20 år sedan *suck* Nu har alla alltid samlats i alla fall då det varit tex dop. Men det har alltid varit en tryckt stämning. ppas sida har väl försökt vara trevliga och hälsat på mamma och så, men morsan har alltid snäst av dem. Inte skällt ut dem men demonstartivt satt näsan i luften ch ignorerat dem. Nu har detta reulterat i att min faster och hennes man ej vill komma till festen. (de kommer till vigseln). Men det känns lite som att kommer din mamma så kommer inte vi och jag kan bara inte välja bort min mamma och samtidigt det är ju inte jag som har valt mina föräldrar. Så varför ska jag staffas...

Nog om mig, men Jenny i ditt fall så tycker jag ju att din mamma borde kunna ta att din pappa tar med sig frun. De har väl ändå gått vidare och genom ett sånt beteende så kan du ju inte vinna på nått sett. Tycker verkligen inte att du ska behöva välja. Som jag skrev tidigare det är väl inte ditt fel att de bråkar så varför ska du straffas. och om din mamma ej har träffat fru nr 3 så vilken anledning har hon att vara sur för att hon kommer, hon verkar ju dessutom tämligen harmlös. Nä tycker att din mamma behöver växa upp precis som mina föräldrar!

• Trettondagsafton

Jenny!

Av misstag lyckades även jag publicera detta inlägg i den tråd där jag först gjorde det inlägg som jag citerar nedan - sorry...

Min föräldrar är gifta och min M2B:s lika så, så där har vi inga problem.

I en annan tråd har jag dock svarat följande och jag tycker likadant i ditt fall. Din mamma får helt enkelt stå ut! Placera dem långt ifrån varandra och kräv att de uppför sig (lätt för mig att säga Även om din pappa säkert kunde valt en roligare fru så är det trots allt hans val och eftersom de är gifta tycker jag det var rätt att bjuda henne (sedan har jag för mig att din pappa betalar en stor del av bröllopet också....) Vuxna männiksor får helt enkelt lägga sina egna problem åt sidan för er skull. Den dag ni får barn
    blir de väl ändå tvugna att träffas - du kan inte gärna begära att din pappa alltid ska lämna frugan hemma på dop, födelsedagskalas etc. De är ju gifta även om du inte gillar henne. Försök förklara för din mamma att du inte heller gillar din styvmor men att du bjuder henne ändå därför att hon är gift med din pappa (för hans skull och för att du repsekterar honom). Det är lika bra att din mamma försöker vänja sig för det blir nog inte sista gången de träffas och hon vill väl inte missa viktiga kalas framöver.

Så här skrev jag i den andra tråden (i detta fall hade brudparet redan barn men ni kanske får så småningom):

Mina morföräldrar separerade ett drygt år innan mina föräldrars bröllop och min morfar gifte snabbt om sig med en ny kvinna (som han känt i många år). Mormor och morfar var skilda i drygt 30 år innan de båda dog av ålderdom. Under hela denna långa tid träffades de aldrig. Under hela min uppväxt kunde jag aldrig räkna med att både mormor och morfar kom på dop, födelsedagar, konfirmation, studentmottagningar etc. För att mormor skulle få gå (och för att han inte vågade träffa henne) tackade morfar alltid nej. När det gått en tid sa mormor att hon kunde tänka sig att träffa honom igen och till min student (då de varit skilda i 20 år) bjöd jag själv in dem båda, men morfar (och hans fru) tackade nej.

Jag tycker du ska "tvinga" dina föräldrar att uppträda som vuxna människor och komma för din skull. Jag tycker också att du ska fråga din mamma om det är sådana signaler hon vill ge dina barn (sina barnbarn). Ska de böva minnas att morfar och mormor inte kunde lägga sina konflikter år sidan för en viktig dag och träffas och glädjas för andra.

Nu när jag själv ska gifta mig har jag medvetet valt att inte bjuda min morfars änka, trots att vi träffas ibland. Eftersom både morfar och mormor är döda skulle hon mycket väl kunna komma, men jag har helt enkelt ingen lust att bjuda någon som så konsekvent tackat nej till att dela alla andra högtider med mig.

• jennysnartfru

Tack för era svar. Känner som ni vet bara inte hur jag ska formulera det. Börjar kännas ok med vetskapen att pappas fru ska komma. Men jag kommer nog alltid fråga mig varför hon kommer. Hon tycker inte om mig eller min blivande. hon kommer knappt känna ngn osv..

Trettondagsafton
    Det stämmer, pappa bekostar hela bröllopet så det är bara att vaa strategisk, bli vän med fienden.

• Trettondagsafton

Klart du funderar över varför hon väljer att komma och det med all rätt. Men att inte bjuda henne då hon ju trots allt är din pappas fru hade varit fel tycker jag. Däremot har hon ingen rätt att bli placerad vid huvudbordet - sätt henne vid nåt runt bord där din mamma slipper se henne

• jennysnartfru

Hej!
    Jag skulle behöva lite middagstips. Ska ha middag på lördag för goda vänner och skulle vilja överraska med något extra. Tips?

• Gotland08

Någon typ av risotto! Så gott! Min m2b brukar göra ha risottoris, vin, lök, parmensanost, kycklingbuljong och ibland en skvätt matlagningsyogurt. Till det lammytterfilé... eller någon annan god köttbit. Risotto är så gott på vintern!

Svar på tråden Januari-Februari 2008 fortsättningen...