• Gotland08

Januari-Februari 2008 fortsättningen...

Vår gamla tråd var avstängd så nu startar en ny. Fortsättning följer...

• Svar på tråden Januari-Februari 2008 fortsättningen...
  • jennysnartfru

En av mina tjejkompisar som varit singel länge träffade en kille i augusti och de är tillsammans nu, men jag har inte hört att det är officiellt. Jag bestämde mig för att inte bjuda hennes kille. Jag känner honom och har svårt för honom. Hon har inte osat och det beror säkert på att jag inte bjudit honom. Hon har inte sagt ngt till varken mig eller våra gemensamma vänner om det.
    Jag känner ändå att det är min dag och jag vill inte bjuda in ngn som inte har där att göra. Hon kunde åtminstone sagt att hon ville att jag skulle bjuda med honom. Min toastmaster har precis skaffat tjej, men han vill att vi ska få träffa henne först och så vill han vara säker på att det blir dom.
    c-t
    gå på magkänslan, vad som känns bäst.

• Akvavit

Aj då.....det var ju inte så kul... Vad säger din blivande?

Men om du inte vill att hon ska vara med så är det ju inte så mycket mer med det. Säg till honom bara att ni inte tycker ni känner henne tillräckligt för att vilja ha henne med på bröllopet, att bröllopet är för att ni vill fira med folk ni känner osv...

Sånt där är svårt, men i slutänden så ska ni ju trivas med ert bröllop...och har han inte ansträngt sig mer att få in henne i gänget hittills så är ju inte bröllopet rätt tillfälle som du säger, särskilt inte om de faktiskt har varit ihop ett bra tag.

• c t

Min blivanda har sagt att för honom får hon gärna komma men att han skulle prata med mig först- idiot! Nu blir ju jag the bad guy iaf...

Jag vill ju att han ska vara lycklig, och det är han med den nya men samtidigt har han skött det hela på ett minst sagt anmärkningsvärt sätt och sedan inte ens försökt få in den nya i kompisgänget utan tyckte väl att vårt bröllop var ett utmärkt tillfälle men det tycker INTE jag.
    Gud jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Hade jag varit den nya så hade jag blivit jätteledsen om jag inte var bjuden på bröllopet

• ~vinterbrud~

Usch vilken svår situation ct!!
    Spontant och rent känslomässigt så skulle jag nog vilja göra som du säger; säga åt marsalken att inte ta med den nya tjejen.
    Men förnuftmässigt så tycker jag nog ändå att ni faktiskt ska bjuda in marsalkens nya respektive (om du anser att deras relation är seriöst nog och inte bara en "fling"). Risken är nog annars att marsalken tar väldigt illa upp och tillslut bojkottar er bröllop. Och i slutändan så är det ju inte den nya tjejens fel att det blivit som det blivit.

Exet till marsalken har alltså tackat nej. Har du prata med henne sedan ni tackat nej?
    Om ni fortfarande är vänner och umgås så skulle jag lägga alla korten på bordet och berätta för henne hur du känner och att du känner att du måste bjuda marsalkens nya och fråga hur hon känner då. Sannolikt kommer hon aldrig ha mage att säga att du INTE får bjuda den nya flickvännen utan hon kommer förstå din situation.

• Akvavit

Som sagt, jättesvårt sånt där. Å andra sidan, på ert bröllop behöver du ju inte umgås med henne om du inte vill, det kommer nog var fullt upp ändå...
    Kan ni inte säga att marskalken i så fall får se till att ni hinner umgås lite innan bröllopet så ni får lära känna henne lite - och hon er? Kan ju inte vara så kul för henne heller att gå på ett bröllop där man är den som förstörde ett förhållande och inte känner någon.
    Och som sagt, klargör att hon inte får hindra hans uppgifter som marskalk...

• c t

Exet är inte alls bitter hon har gått vidare så det är inte det som är problemet.
    Det är jag som är problemet. Jag tycker att han har gjort fel, jag tycker att han inte ens borde ha frågat om den nya får följa med, jag tycker att han borde ha haft mer respekt för mig och min m2b än såhär......

• c t

Jag har bjudit henne nu men med restriktioner........
    Han får betala hennes del samt att dom ska till oss på middag innan samt träffas vid några tillfällen innan bröllopet så vi har en chans att lära känna henne..

• ~vinterbrud~

Jag tycker du gör rätt c t.

En annan fråga om bröllopsgäster och just honnörsbord;
    jämnställer ni ingifta mostrar/fastrar etc med biologiska mostrar/fastrar? Visst sätter väl man de biologiska släktingarna närmast och mer avlägsen/ingift släkt längre ifrån?
    Usch ju mer jag tänker på det ju svårare blir det. Får nämligen inte plats med alla vid just honnörsbordet och måste dra en gräns.

• c t

Vad bra, nu är jag jätteosams med vår marsalk!

• Akvavit

c t,
    Oj, vad hände? Tyckte han inte att du skulle få lära känna henne innan bröllopet? Trist!

~vinterbrud~,
    ingen moster eller faster, vare sig ingift eller "äkta" kommer sitta vid honnören tror jag. De får sitta ute bland folket, vi kommer nog försöka göra en blandning som funkar socialt sett snarare än etikettsmässigt sett. Men annars tror jag inte jag hade gjort någon skillnad, i mitt fall har min ingifta faster varit med lika länge som min biologiska moster, och jag tycker lika mycket om dem båda...

Svar på tråden Januari-Februari 2008 fortsättningen...